onko pakko suostua opiskelijan ohjaajaksi,kun viimeksi olleelta opiskelijalta otin näytön vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en haluaisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en haluaisi

Vieras
meille töihin tulossa lähihoitajaopiskelija. mä olen viimeksi kun oli opiskelija niin ottanut tältä näytön vastaan, joten eihän mua voida automaattisesti laittaa opiskelijalle ohjaajaksi? mua ei yhtään kiinnostais eikä huvittais. meillä kyllä osastonhoitaja sanoikin että pitäis päättää kuka opiskelijan ottaa ohjattavaksi että kenenkäs vuoro se on. mitään ei oo kuitenkaan päätetty. oon kyllä sanonut että mä ainakin otin viime kerralla näytön vastaan että olisko jonkun muun vuoro. kuinka teillä työpaikalla mennyt tämmöset jutut?

Vaikea on tietää vieraasta alasta miten homma menee. Jos kuuluu teidän työnkuvaan myös ohjaus, niin silloin kuuluu ja on ohjattava. Jos siitä maksetaan jotain ekstraasilloin kai on mahdollista kieltäytyä. Toki tasapuolisuuden nimissä olisi kiva, että muutkin ohjaisi välillä. Mutta: onko muut sinua vanhempia? Jos ovat jo aiemmin ohjanneet toisia sen verran, että katsovat nyt olevan nuorempien vuoro?

Jos sinusta tulee ohjaaja tai et ole ohjaaja, mutta ollut vastentahtoisesti, niin älä ainakaan kerro sitä opiskelijalle. Itse opiskellessani lähihoitajaksi, ollessani hoidon- ja huolenpidon jaksolla, hän kertoi minulle ensimmäisenä, ettei halunnut ohjaajaksi. Oli kiva tietää olevansa myllynkivi hänen jalassaan. Hän teki kyllä sen erittäin selväksi, ettei halunnut ohjata koko harjottelun ajan. Vinoili sen minkä ehti, jos en jotakin tiennyt. Muistutti vain, että työt on tehtävä kiireen takia ja ei ehdi silloin selittämään kaikkea. Tiedän, että häntä ärsytti opettaa minua. En syytä häntä vaan lähinnä työyhteisöä ja osastonhoitajaa, joka ei voinut etukäteen sopia, kuka haluaisi ohjaajaksi.

On meillä töissä pari semmosta jotka ovat ennekin ohjanneet, mutta ainakin 4 sellaista jotka ei oo koskaan. Mä otin keväällä elämäni ekan näytön vastaan. Ja joo, olen nuorempi kuin muut mutta ei kai se sitä tarjoita että just mun pitää ohjata, varsinkin kun on muita jotka eivät ole koskaan ohjanneet/ottaneet näyttöä vastaan. Olen sijaisena tuolla töissä, 3 vuotta ollut mulla täyttä listaa. Ja lähihoitaja olen itsekin, vanhusten parissa työskentelen.

Näin lh-opiskelijana sanoisin, että haluaisin ohjaajani olevan motivoitunut hommaansa. Eli jos et halua, eikä sua kiinnosta, niin perustele sitä yllä olevalla syyllä.

lh-opiskelijat on ärsyttäviä. kuvittelevat tietävänsä kaiken ja hyppivät korkeammin koulutettujen nenille. sitten kun palauttaa maan pinnalle niin itkevät heti opettajalle. mitä työelämä sellaisilla tekee?