Onko pakko mennä tähystykseen, jos vahva keliakiaepäily? Ketään gluteiinittomalla dietillä ilman virallista diagnoosia?

  • Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"epätoivoinen"
Kyse minusta itsestäni. Jos keliakiatesti (kotona tehtävä) näyttää "positiivista" eli vasta-aineita löytyisi verestä, niin onko ihan pakko hakeutua lääkärin pakeille. Enkö voi vaan aloittaa gluteenitonta ruokavaliota suoraan? (mä en välitä siitä KELA-korvauksesta, joten sen tähden ei ainakaan olisi pakkoa saada virallista diagnoosia).
 
"vieras"
Toki voit, ei kukaan lääkäriin pakota. Mutta mahdollisten tulevaisuudessa ilmenevien terveydellisten ongelmien vuoksi olisi tärkeää, että se diagnoosi olisi virallisesti olemassaan. Jos jotakin ongelmaa tulee, eikä diagnoosia ole, on se tähystys edessä viimeistään silloin kuitenkin.
Eihän se kiva toimenpide ole, mutta hengissä siitä selviää.
 
"lepsu"
Ei tietenkään ole,ainoastaan jos haluat kelalta korvauksia tai gluteenittoman ruuan koulussa/työpaikalla niin ne vaatii sen.Eihän siitä gluteenittomasta ruokavaliosta mitään haittaakaan ole vaikka sitä ilman tutkimuksia noudattaa.En mä ole allergioitani kenelläkään tutkituttanut vaan itse tiedän mitä ruoka aineita vältän.Tietenkin olis hyvä käydä tutkituttamassa suoliston kunto jos keliakiaa on.
 
umma
No joo, mutta jos jotain ongelmia myöhemmin tulee, niin se vasta onkin ikävää lopettaa gluteeniton kesken ja altistuksen takia syödä 3-6 kk gluteenipitoista ruokaa, jotta tähystyksessä jotain näkyisi. Omasta tuttavapiiristä löytyy kyllä pari tyyppiä, jotka kotitestin perusteella ovat aloittaneet gluteenittoman ja voivat erittäin hyvin. He ovat työpaikoilleen vieneet aina omat eväät.
 
hintsu
En suosittelisi jättämään väliin. Mun tytön kohdalla me siirryttiin suoraan ruokavalioon ja sitten tuli eteen tilanne, jossa piti palata normiruokavalioon kudeksi viikoksi, jotta virallinen diagnoosi saadaan tehtyä ja tilanne tutkittua. Ei ollut kivaa. Mieluummin kerralla pois alta koko juttu, kunnon diagnoosi ja suoliston tilanteen tsekkaus.
 
"vieras"
Keliakiahan voi hoitamattomana aiheuttaa jopa ohutsuolensyöpää, etkö halua tietää tilannetta vatsassasi ja suoliston kuntoa? Jos siellä jotain pahempia vaurioita on niin pelkkä ruokavalio ei siihen välttämättä enää auta..
 
olennaista
[QUOTE="epätoivoinen";26110543]Kyse minusta itsestäni. Jos keliakiatesti (kotona tehtävä) näyttää "positiivista" eli vasta-aineita löytyisi verestä, niin onko ihan pakko hakeutua lääkärin pakeille. Enkö voi vaan aloittaa gluteenitonta ruokavaliota suoraan? (mä en välitä siitä KELA-korvauksesta, joten sen tähden ei ainakaan olisi pakkoa saada virallista diagnoosia).[/QUOTE]

Noe en ainakaan antaisi mitään koepalaa ottaa ja se kai siinä otetaan? Googlaa Biomedicum ja Klefström: syöpäsolu alkaa kasvaa just siinä rikotussa solussa, jos on kasvaakseen:-(

Mullakaan ei ole asiaa kelaan, enkä noilla korvausporkkanoilla aio ruokaani kustantaa. Mut onhan se vähän suhteellista, mitea asioita määrittää. Epätoivoon ei kyllä ole mun mielestä syytä:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/linnaeus.htm
 
vierailija
N
Kyse minusta itsestäni. Jos keliakiatesti (kotona tehtävä) näyttää "positiivista" eli vasta-aineita löytyisi verestä, niin onko ihan pakko hakeutua lääkärin pakeille. Enkö voi vaan aloittaa gluteenitonta ruokavaliota suoraan? (mä en välitä siitä KELA-korvauksesta, joten sen tähden ei ainakaan olisi pakkoa saada virallista diagnoosia).
Yt sitä ei kai makseta kenellekään?
 

Yhteistyössä