Onko pakko imettää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ehkä siitä et länsimaissa siitä tehdään niin helkkarin iso asia siitä imettämisestä!!! Sama se tuleeko maito rinnasta vai pullosta jos saa omaa maitoa pumpattua, joillain se toimii niin paremmin! :/
Äitejä aletaan usein alussa jo painostamaan imetyksestä.

Olen ajatellutkin lasta ja siksi jatkanut, mutta voisin myös ajatella itseäni - kyllä, olen itsekäs myös. Nytkin on silmät itkusta turvonneet kun lähes kellonympäryksen olen imettänyt vähän väliä, välillä saanut nukkua mutta syöminen on jäänyt kun ei vaan ole aikaa. Vauva nukkuu n. tunnin kerrallaan ja itsekin haluan sen ajan nukkua että jaksaisin.

Mitä kauheaa on siinä jos annan omaa maitoa pullosta jos vauva sillä nukkuu paremmin?

Mä en vissiin vieläkään ymmärrä mikä estää syömästä? :confused: Mun mielestä pitkällä tähtäimellä olisi järkevämpää opetella syömään imettäessä (ja tekemään muitakin asioita) kun opettaa lapsi pullolle ja ruveta pumppaimelaan ja sitten tehosyöttämään lasta piripintaan.

Ja kyllä tiedän, että tissitakiaiset osaa välillä olla ärsyttäviä, itselläni 2v9kk lapsi on viime aikoina ollut todella tissiorientoitunut kun olen ehkä ollut henkisesti poissaoleva stressin yms takia, kyllähän se ottaa päähän, mutta oikeasti pitempiaikaiseksi ratkaisuksi mun kokemuksella sopii paremmin se, että opettelee sijoittamaan sen imetyksen normaalin elämän sekaan kun rupeaa luopumaan siitä.

No kyllä voit pumpata, jos sillä saat itsellesi pari tuntia unta! Ja muista, että jos lapsi saa pullosta rintamaitoa, niin täysimetys jatkuu.

Ite lähtisin miettimään myös pidempi aikaisia ratkaisuja, jotta saisit nukkua. Pullosta antaminen voi auttaa hetkeksi, mutta saisitko muuten apua paikalle, että saisit nukuttua pari tuntia silloin tällöin?

hah, niinpä, niinpä. ja tuttipullo on tuottoisan yhteiskunnan tavaramerkki. ja vauvallehan voi ostaa sellaisen itsekseen keinahtelevan sitterin, johon saa laitettua äidin sydänääniä muistuttavan nauhoituksen soimaan..

Huolehdi omistas tisseistäsi, jos et yhtään osaa asettua toisen asemaan. Syyllistäminen... ketä se auttaa?

Miten olisi kannustaminen? Miten olisi vaikka sen sanominen ap:lle (ja niin monelle muulle) että kyllä tiedän, miten sinua väsyttää, sinua saa väsyttää ja vituttaa. Sinäkin olet tärkeä, etkä ole pelkkä lypsylehmä lapsellesi. Myös sinä tarvitset unta.

Jokainen tietää, länsimaissa, miten äidinmaito on tärkeää. Täällä lapsi ei kuitenkaan kuole siihen, että saa vaikka osan maidostaan pullosta. Täällä se pullo pestään ja korvikkeet on tutkittuja (kyllä, voi olla myös haittoja).

On ihan turhaa lähteä tuolle linjalle, jos et yhtään tajua toista naista. Sanansi kaikuu kuuroille korville, teet itsestäsi iditootin etkä saa mitään hyvää aikaiseksi.

Suosittelen kyllä kahta asiaa: a) opettele tekemään asioita yhdellä kädellä,eli samalla kun pidät vauvaa sylissä toisella. Voit esim valmistella ruokaa samalla kun pidät vauvaa sylissä,ja jos vauva viihtyy kantoliinassa niin voit imettääkin samalla. Imettäessä voi syödä ja juoda samalla,se on opettelusta kiinni. b) anna vaikka kerran päivässä/yössä pullosta maito. Jos sulla kerran tulee maitoa reilusti,niin varmasti riittää tississä maitoa vaikka välillä pumppaatkin. Sit jos vaan saisit apua lapsen hoitoon välillä (mies varmaan käy kotona joskus? Tai sitten joku muu läheinen - sun äiti/isä/anoppi/appi,joku sun ystävä tms) niin nuku sen yhden syötön yli. Eli menet nukkumaan (eri huoneeseen) kun vauvakin,sit kun vauva herää syömään niin hoitaja antaa pullosta ja sä nukut.

Kannattaa kyllä yrittää jaksaa,tosi monilla tilanne helpottaa vauvan ollessa n 2-3kk ikäinen. Mutta jos pullo kelpaa niin ei se musta mitään pahaa tee lapselle..

Tutista vielä;meiän vauva oppi syömään tuttia kun ekoilla kerroilla laitoin siihen pari tippaa maitoa kun annoin vauvalle. Kaverin lapsi taas ei ikinä hyväksyny tuttia mutta kun "löysi" kätensä niin alkoi lutkuttaa kämmenselkäänsä kun tuttia.. Se helpotti sekä lasta että äitiä - ei tarvinnu imeä tissiä koko ajan,ja toisaalta - ei "tutti tippui"-heräilyjä kun osasi aina etsiä käden suuhun.

[QUOTE="mä";23401307]Mitä hemmetin vaatimuksia? Jos on 2kk vauva, niin eikö hänestä huolehtiminen ole vaatimuksista nro 1? Ap:llä ei tuntunut olevan edes muita lapsia huolehdittavana..[/QUOTE]

Mistä teitä sikiää? Voi että, ap raukka on väsynyt ja hukassa ja kaipaa neuvoja. "Aletaan porukalla nälviä sille ja saadaan tahallaan sille ja muille samassa tilanteessa oleville vain pahempi olo aikaan. Se on sen ansainnut, kun kehtaa ajatella itseä".

Et sä voi pullolla lasta erottaa itsestäsi kauemmaksi. totta!
mut korvikkeeseen tieteskin jos siirtyis niin sillä muksu nukkuu pidempää kun rintamaito sulaa nopeemmin-eli tulee nälkä nopeammin. viis siitä et siinä ei oo niitä suojaavia ainesosia...

..Mutta tässä ei nyt ollu kyse korvikkeeseen siirtymisestä vaan siitä että pumppaa ja antaa rintamaitoa pullosta. Ihan pikkusen eri asia..

Imetys voi sujua hyvin tai hyvinkin hankalasti. Siksi ei voida sanoa suoraan kenellekään että kyllä se helppoa on. On eri asia syökö vauva rintaa sen 5 minuuttia vai 50 minuuttia. 4 tunnin välein vai tunnin välein. Sanoisin että jos omat vauvani olisivat olleet rinnalla jatkuvasti, olisin varmasti väsynyt siihen.
Nykymaailmassa kun ollaan yksin, ei ole sitä "heimoa" ympärillä, joten jonkun täytyy päivän aikana ruokkia ne muutkin lapset, käydä kaupassa jne.

On todella surullista että tämän palstan vertaistuki on monesti näin raadollista. Tottakai ihmisten arvomaalima on erilainen; joillekin imetys on tärkeämpi mittari kuin toisille. Mutta äitiys ei ole yhdestä tissimaiddosta kiinni, se on paljon muutakin. Eikä se maata kaadda jos joskus pullosta antaa tai jopa joskus vaikka tuttelia ;)

suomi on yksi fanaattisimmin imetykseen suhtautuvista länsimaista. esim. keski- ja etelä-euroopassa imetystä ei harrasteta kovinkaan paljon. ja ihan normaaleja ihmisiä siellä kasvaa. ehdottomasti kokeilet pulloa imetyksen lisäksi, äläkä tunne huonoa omaatuntoa, jos imetys lopahtaa. tärkeää on että jaksat henkisesti vauvan kanssa eikä synny esim. masennusta vaikean tilanteen takia. silloin vauva kärsii enemmän, kuin silloin kun saa maidon pullosta onnelliselta ja energiseltä äidiltä. tsemppiä!! :)

Mistä teitä sikiää? Voi että, ap raukka on väsynyt ja hukassa ja kaipaa neuvoja. "Aletaan porukalla nälviä sille ja saadaan tahallaan sille ja muille samassa tilanteessa oleville vain pahempi olo aikaan. Se on sen ansainnut, kun kehtaa ajatella itseä".

Kyllä mä ymmärrän ap:n väsymyksen. Toipuuhan hän vielä synnytyksestäkin. Voin kertoa, etten ole itse nukkunut yhtään yötä vajaaseen 2v kunnolla. Tiedän kyllä mitä krooninen väsymys on.

Ihmettelen vaan, miten ap saisi olla "kauempana" ja rauhassa vauvalta jos pumppaa maidon pulloon? Luulisi sen olevan hankalampaa pidemmän päälle. Musta tuntuu, että ap haluaa vauvasta kauemmaksi.

mitenköhän kehitysmaissa ja jossain sademetsissä elävät naiset osaavat imettää kun se on niin helskatin hankalaa rikkaiden länsimaiden ihmisille? missään muualla ei tietääkseni tehdä asiasta näin vaikeaa. suuri osa suomalaisiista äideistä lopettaa hyvin pian imetyksen, koska se nyt vaan oli liian rankkaa.
mutta tee kuten tykkäät, tää ol mun mielipide

kehitysmaissa ja sademetsissä lapsikuolleisuus on suuri. Osa kuolemista johtuu varmasti myös imetysongelmista kun ei korviketta ole saatavilla.

Ihan oikeasti se vie vaan enemmän aikaa, jos rupeat pumppaamaan ja pullottamaan.

Pidä huoli syömisestä. Syöt kunnolla niin vauvakin saa kunnolla maitoa.

Tuo alkuvaihe kestää muutaman kuukauden ja sitten helpottaa. Vauvassa on niin kiinni ja se kiinni olo tulee monelle ihmiselle yllätyksenä. Mutta siitä selviää. Vauva kasvaa.

Hanki kantoliina. helpottaa kun saat kädet vapaiksi.

Useimmilla se alku on enmmän tai vähemmän hankalaa, mutta kyllä se siitä.

Hanki vertaistukea OIKEISTA ihmisistä.

[QUOTE="mä";23401452]Kyllä mä ymmärrän ap:n väsymyksen. Toipuuhan hän vielä synnytyksestäkin. Voin kertoa, etten ole itse nukkunut yhtään yötä vajaaseen 2v kunnolla. Tiedän kyllä mitä krooninen väsymys on.

Ihmettelen vaan, miten ap saisi olla "kauempana" ja rauhassa vauvalta jos pumppaa maidon pulloon? Luulisi sen olevan hankalampaa pidemmän päälle. Musta tuntuu, että ap haluaa vauvasta kauemmaksi.[/QUOTE]

Ap taisi kertoa, että sen kerran kun vauva sai pullosta, tämä ei kitissyt ja oli hetken tyytyväinen. Tämä voi tarkoittaa sitä, että antamalla vaikka kerran, pari päivässä pullosta maidon, äiti saa tehdä ruuan rauhassa, nukkua, levätä, käydä vaikka suihkussa... ihan mitä vain tavallista, mikä tuossa tilanteessa auttaa koska se on hetki ilman lasta. Kyllä, saattaahan siinä olla fyysisesti kauempana vauvasta :D Lapsiparka.

Vähän tilannetajua, ihmiset.

niin varmaa mut silti ihmettelen.koska kun oma vauva oli 0-3kk ja imetystä oli vähän väliä nii ei olis tullu mieleenkää et tuun tänne (arvoisat) mammelit kyselee teidän mielipiteitä vaan jos sain tauon niin tosiaan söin, nukuin tai katoin tv.tä hetken ja joskus tietty oli pakko siivooja laittaa ruokaa.sitä paitsi jos mielipidettä tulee kyselee saa varautua siihen et ihmisil sit on ne mielipiteet jotka ei välttämät miellytä ittee. mut pitää nyt sanoa oikeesti, et jos ap on noin huonossa kunnossa ja pumppaus on miellyttävämpää niin kyllä kai hän itse tietää mikä on parasta ja toimikoon sen mukaisesti niin kun saa voimia niin vaikuttaa se myös lapseen positiivisesti.nämä oli mun mielipiteitä ja niistä kai on turha kiistellä. voimia ap:lle kummiskin!:heart:

[QUOTE="mä";23401452]Ihmettelen vaan, miten ap saisi olla "kauempana" ja rauhassa vauvalta jos pumppaa maidon pulloon? Luulisi sen olevan hankalampaa pidemmän päälle. Musta tuntuu, että ap haluaa vauvasta kauemmaksi.[/QUOTE]

Minäkin ihmettelen kyllä tätä, siis että miten pumppaaminen + pullottelu olisi muka helpompaa kuin se, että työntää rinnan lapsen suuhun. Ja uskon, kuten tämäkin kirjoittaja, että ap:lla on tarve olla kauempana vauvasta, etäännyttää lasta. Uskon, koska itsellänikin on ollut niitä tunteita imetykseen liittyen joskus :) Viimeks viime yönä :rolleyes: Mun (pitkähköllä) kokemuksella olen kuitenkin sitä mieltä, ettei etäännyttäminen ole oikea ratkaisu vaikka se hetkeksi helpottaakin.

Imetyksessä on kyse suhteesta, imetyssuhteesta. Kun suhde on ongelmainen, voi joskus tuntua helpommalta lopettaa koko suhde siihen. Rakentavampaa ja pitkällä tähtäimellä kannattavampaa on kuitenkin ongelmien korjaaminen. Tissillä roikkuva lapsi ahdistaa, sitä haluaisi hätistää lapsen pois, saada hetken rauhaa, ettei joku olisi iholla. Tähän ehkä liittyy phoebsin mainitsema yhteisön tuen puute uudelle äidille. Mulla ainakin on aina ollut paljon helpompaa hoitaa lasta kun olen tiennyt, että tarpeen tullen voin työntää hänet jollekulle muullekin edes hetkeksi. Vaikken siis olisi tuota mahdollisuutta käyttänyt hyväksi. Yhteisön tuen puuttuessa äidin kroppa alkaa vaistomaisesti etäännyttää lasta; ilman yhteisöä lapsella ei ole mahdollisuuksia selvitä, äiti pelastaa itsensä etäännyttämällä lapsen jne... (Anteeksi syvääluotaava analyysi :D kunhan olen pohtinut syitä imetysärsytykseen)

AP:lle tekisi hyvää jos hän saisi paljon tukea muilta :) Jos olisi vaikka joku ystävä joka voisi tulla käymään, jos puoliso voisi huomioda häntä enemmän, äiti tai muu sukulainen auttaisi jonkun aikaa, kunnes rutiinit alkavat rullaamaan.

Mun mielipide Celian mielipiteistä on, että hän voisi pitää mielipiteensä omana tietonaan ja keskittyä omaan napaansa.

(Joskus mietityttää että millä tavalla se tv:n katsominen on parempaa tekemistä kuin netissä roikkuminen? Salkkarit vs. Mitäs nyt. Jotain eroa? Juu, ihan ot. )

itteäni kiinnostaa uutiset maailman menosta enemmän kun palstamammojen mielipiteet. salkkareita en katso. miten tääkin liittyy tähän? ihan tosi phoebsi, ei kukaa voi olettaa et jos tulee kysyy: pitäisikö mun tehdä näin ja näin et kaikki vastais vaan toivotulla tavalla!