Onko pakko antaa lapset isälle jos....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli meillä on yhteishuoltajuus. Lapset 5 ja 6. Lasten isällä meneillään muutto ja kylpyhuoneremontti (jatkunut 3 viikkoa). Ei juoksevaa vettä eli asuntoa ei saa siivottua kunnolla. Naapurista saavat juomavedet ja vessassa käyvät niin että kaatavat perään sadevettä. Peseytyminen tapahtuu "jossain muualla". Lapset olivat isällään muutaman päivän 3 viikkoa sitten ja isä sanoi että putkimies tulee kytkemään veden "parin päivän sisällä". Lasten on sovittu menevän isälleen tulevana sunnuntaina. Nyt sain kuulla ex-anopilta että juoksevaa vettä ei vieläkään ole. Tietääkö kukaan että onko minun pakko suostua siihen että lapset ovat isällään tuollaisista elinolosuhteista huolimatta? Toissakesänä lasten isä oli asunnoton joten lapset asuivat muutamia päiviä kerrallaan isänsä kanssa asuntoautossa ja teltassa. Lasten isän mielestä siinä ei ole mitään väärää ja asiasta käytiin suuri riita.
Meillä on siisti ja huolehtiva koti kivenheiton päässä isän kodista joten mitään pakottavaa tarvetta lasten menemisessä isälleen käytännössä ei ole. Jos saisin valita, haluaisin lapset asumaan kokonaan meille, rajoittamatta kuitenkaan tapaamisoikeutta. Lapset rakastavat isäänsä. Lasten isältä ei normaali arki onnistu: siivoaminen, työssäkäyminen tai mikään sellainen "normaali" velvollisuuksien hoitaminen. Myös turvallisuuskäsitys poikkeaa omastani, esim. lasten kuljettaminen mönkijällä ilman kypärää. Ruokaa lapset saavat ymmärrykseni mukaan ihan kohtalaisesti. Onko kellään tietoa että mitä laki sanoo tällaisesta?
Lapset ovat olosuhteista huolimatta iloisia ja onnellisia lapsia. Mitään merkkejä laiminlyönneistä en muuten ole huomannut, tosin olen saanut nyt vasta selville että ex-mies on jättänyt asioita kertomatta ja joistakin asioita valehdellut.

Hmm...
meillä on kesämökki johon ei tule juoksevaa vettä ja vessakin on ulkohuussi. Siellä me lasten kanssa mökkeillään useasti.

Ja joskus jopa lasten "ihan oikeissa" kodeissa tulee tilanteita jolloin vettä ei voi käyttää. Näin kävi omassakin lapsuudessa. Pesulla käytiin mummolla muutaman kilsan päässä ja vessanpyttyyn kaadettiin vettä ämpäristä asioinnin jälkeen.

Että tuo nyt ei ole mikään syy olla päästämättä lapsia isälleen.

EN yritä kehittää riitaa exän kanssa, siksi kysyin ensin täältä enkä lähtenyt vääntämään exän kanssa pohtimatta asiaa tarkemmin. Selvästi virheliike jos minut nähdään näin. Ehkä ylireagoin mutta lasten hyvinvointi on etusijalla. Lapset ovat asiasta valittaneet, sotkuista, liasta ja hajusta. Sen vaadin että hän siivoaa remonttipölyt ja tarvikkeet jotta pojan allergia oireet helpottaisivat.
On se lapsille kuitenkin melko rankka "mökkeillä" sitten kun pitkät päivät hoidossa ja koulussa pitäisi jaksaa. Se selvennykseksi vielä että historia on opettanut että remontissa saattaa vierähtää muutama kuukausi...
Ap

EN yritä kehittää riitaa exän kanssa, siksi kysyin ensin täältä enkä lähtenyt vääntämään exän kanssa pohtimatta asiaa tarkemmin. Selvästi virheliike jos minut nähdään näin. Ehkä ylireagoin mutta lasten hyvinvointi on etusijalla. Lapset ovat asiasta valittaneet, sotkuista, liasta ja hajusta. Sen vaadin että hän siivoaa remonttipölyt ja tarvikkeet jotta pojan allergia oireet helpottaisivat.
On se lapsille kuitenkin melko rankka "mökkeillä" sitten kun pitkät päivät hoidossa ja koulussa pitäisi jaksaa. Se selvennykseksi vielä että historia on opettanut että remontissa saattaa vierähtää muutama kuukausi...
Ap

Nääkin asiat olis voinut laittaa heti aloitukseen, niin keskustelu voisi olla toisenlaista..

Onko lapset sanoneet isälle että olosuhteet haittaavat?

Minä ja 7-vuotias tytär olimme kaksi viikkoa kesäasunnollamme. WC:n hanasta tulee vain kylmää vettä ja pönttö toimii. Muualla asunnossa ei vettä. Vedenkeittimellä lämmitimme pesuvedet ja kaadoimme pesuvadista kauhalla "niskaan". Lapsesta tämä oli hauskaa ja erilaista... elää remontin keskellä.

Jos lapsia häiritsee, pyytäisin heitä itse kertomaan isälleen asiasta. Jos eivät uskalla/kehtaa, olisi mielestäni tarve viettää enemmän isän kanssa aikaa, jotta syntyisi suhde jossa voi puhua yhtä vapaasti kummallekin vanhemmalle.

Terveysriskeistä (astma) voisin muistuttaa isää ihan ystävällisesti.

Anteeksi epäselvästä viestistä. En yleensä kirjoittele keskustelupalstoille joten olen aika noviisi tässä hommassa.
Kyllä erityisesti poika on valittanut sotkusta. Poika valitti jo vuosi sitten asiasta, jolloin keskustelin exän kanssa asiasta. Exältä ei kodin siivoaminen luonnistu ollenkaan. Ilman ulkopuolista apua hän hukkuisi omien tavaroiden ja lian alle. Kehotin lapsia auttamaan isää siivoamisessa ja he olivatkin yhdessä yrittäneet siivota. Tämä siisteysogelma on siis krooninen ja nyt muuton ja remontin jäljiltä tilanne on paha (remonttitarvikkeet, lika, pöly yms). Jotkut tutut naisihmiset ovat käyneet häntä auttamassa mutta sotku ja lika palaa heti jos siisteyttä ei ylläpidä. Hän tuntuu myös "hamstraavan" tavaraa melkolailla, aiemmassa asunnossa oli välillä aika ahdasta kävellä kaikkien tavara ja vaatepinojen takia. Myös huonekalut ovat sijoiteltu miten sattuu myös "kulkuväylille".
AP

Anteeksi epäselvästä viestistä. En yleensä kirjoittele keskustelupalstoille joten olen aika noviisi tässä hommassa.
Kyllä erityisesti poika on valittanut sotkusta. Poika valitti jo vuosi sitten asiasta, jolloin keskustelin exän kanssa asiasta. Exältä ei kodin siivoaminen luonnistu ollenkaan. Ilman ulkopuolista apua hän hukkuisi omien tavaroiden ja lian alle. Kehotin lapsia auttamaan isää siivoamisessa ja he olivatkin yhdessä yrittäneet siivota. Tämä siisteysogelma on siis krooninen ja nyt muuton ja remontin jäljiltä tilanne on paha (remonttitarvikkeet, lika, pöly yms). Jotkut tutut naisihmiset ovat käyneet häntä auttamassa mutta sotku ja lika palaa heti jos siisteyttä ei ylläpidä. Hän tuntuu myös "hamstraavan" tavaraa melkolailla, aiemmassa asunnossa oli välillä aika ahdasta kävellä kaikkien tavara ja vaatepinojen takia. Myös huonekalut ovat sijoiteltu miten sattuu myös "kulkuväylille".
AP
Lisään vielä että tämä on kolmas muutto kolmen vuoden aikana. Tämä on toinen kerta kun lapset asuvat ilman juoksevaa vettä ja pesumahdollisuuksia. Ja muutosta aiheutuva "sekasorto" asunnoissa jatkuu ja jatkuu kunnes tulee seuraava muutto. Esim. sahanpurukasa lattialla on melko normaali löytö hänen asunnosta.
Muutaman kerran ole kyllä nähnyt aiemman asunnon ihan ok kunnossa.

Minä en kyllä ymmärrä, miten tämä nyt on niin huolestuttavaa. Itsekin kasvoin remppailevan isän huostassa sen joka toinen vko - jos ei asuttu sauna+pukuhuone yhdistelmässä niin sitten rakennustyömaalla. Kivaa oli.

Kyseletkö näistä isän kotioloista lapsilta vai kertovatko he kysymättä?
Ovat kertoneet sponttaanisti itse mutta niissä tilanteissa olen kysynyt lisäkysymyksiä. Mainitsivat erikseen että lattiat on täynnä hiekkaa tai että ei ole puhtaita vaatteita koska ne on kasassa lattialla yms. Tai että on niin sotkuista että mitään ei löydy tai ei mahdu kulkemaan. Lasten syömisestä kysyn aina itse koska haluan varmistaa että lapset syövät riittävästi. Isän asunnon olosuhteista kuulen ex-anopilta kenen mielestä olosuhteet eivät sovi lapsille. Tällainen tieto asettaa minut inhottavaan tilanteeseen. Tosin hän välillä syyllistyy liioitteluun mutta onhan minun otettava tosissani jos joku läheinen kertoo huolensa lapsista. Itse käyn myös viemässä ja hakemassa lapsia joten näen ajoittain tilanteen myös omin silmin.

Yhteistyössä