Alkuperäinen kirjoittaja Kisulit:
höh, ettekste nyt tajua?
On asioita, joita ei vaan voi antaa anteeksi, eikä mun mielestä saakaan antaa. Miksi siitä huolimatta ei voisi olla onnellinen?
Ja jos nyt aletaan pohtimaan syvemmin, mitä se anteeksi antaminen opettaisi tälle pahantekijälle? No, eihän sen tarvitsisi sitä edes tietää, mutta jotkut ihmiset haluaa kertoa sen henk.koht. tälle pahantekijälle.
Se on kuitenkin tosi pieni osa, jotka päättää kääntää elämänsä suuntaa ja jättää rikollisen elämänsä.
Voisko siis antaa oikeasti anteeksi mielessään sellaiselle, joka ehkä viikon kuluttua uusii tekonsa? Eikä kadu?
no sitähän taisin sulle kirjottaakin että ihmisillä on niin erikäsitys siitä anteeksi annosta.
Eli mä kun olen "antanut anteeksi" raiskaajalleni, en siis enään vello vihassa ja kiukussa.
En koskaan hyväksy hänen tekoaan. Hän vei monta asiaa ja monta vuotta elämästäni, edes myöntämättä koko tekoaa.
Kun viimeksi näin hänet manasin hänet alimpaan helv. Mutta sen jälkeen helpotti, sain sanottua mitä mieltä olen asiasta ja jotenkin "annoin anteeksi" lainaus merkeissä juurikin siksi että tätä anteeksi antoa en rinnasta siihen että joku on rikkonut mun rakkaan esineen ja annansen anteeksi kun hetken on kiukuttanut.
Ja mitä nyt noilla psykologeilla ja psykiatreilla hyppäsin niin he anto ymmärtää että anteeksi anto on juuri sitä että tavallaan hyväksyy että asia on tapahtunut, päästää irti vihasta ja kiukusta ja tuskasta.
Siltikään en koskaan hyväksy mitä hän teki en koskaan.
Se teko on väärä katsoi asiaa mitlä kantilta tahansa eikä koskaan hyväksyttävää millään perusteella.
Mutta jos nyt näkisin sen,,, en tiedä mitä ajattelisin, varmaan olisin hänen yläpuolella, en huutaisi vaan kävelisin arvokkaasti ohi. Täysin varma en voi olla koska hän ei kuulu samaan ystävä piiriin.
Eli mulle anteeksi anto traumaattisissa tapahtumista on sitä että hyväksyy että tämä on tapahtunut, antaa vihan olla (siksikö puhutaan anteeksi antamisesta kun ei kanna vihaa koko ajan?)
toki kun välillä tajuan taas että miten rasikaus minuun vaikutti ja miten se vieläkin vaikuttaa esim. synnytys, tytön saaminen jne.
eli en todellakaan näissä tilanteissa enkä koskaa ajattele hänestä hyvää. Joskus asia tulee mieleen mutta se ei enään tunnu niin pahalta kun ennen enkä ala tuntemaan suunnatonta vihaa.
Mutta loppuelmän se muhun vaikuttaa ja tottakai en sitä hyväksy, että joku tekee toiselle niin hirveitä.
Mutta niin... mitä se anteeksi anto on näissä tapauksissa. Se ei taida tarkoittaa olkapäälle taputusta ja kaveerausta. tai seurauksista karkaamista...