Onko päiväunet 2 veelle tarpeelliset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän esikoinen on ollut aina huono nukkumaan päivisin, alkoi nukkua yksiä tunnin uni viiden kuukauden iässä ja niillä mentiin puolitoistavuotiaaksi. Tällä hetkellä ei nuku kuin silloin tällöin päiväunet, meillä kun on toinenkin lapsi joten en ala lasta väkisin nukuttamaan montaa tuntia siksi että nukkuisi tunnin. Kuitenkin musta on tärkeää, että lapsi hetkeksi rauhoittuu ja lepää, koska on todella vilkas poika. Mennään yhdessä pojan sänkyyn lepäilemään peiton alle ja otetaan pikkusiskokin viekkuun. Tai sitten lähden pitkälle lenkille jolloin poika saa lepäillä rattaissa. Ja hänellä siis ikää vasta 1v7kk, yöunet 12 tuntia.

Meillä pian 3v ei enää meinaa hoitopaikassaan nukkua ja tädit tuntuu harmittelevan. Nukkuu tosi pitkät yöunet kyllä, ja kotona ollessaan saan päikkäreille mut paljon myöhempään kuin hoitopaikassa pitäis nukkua...

Kai se on yksilöllistä. Meidän neiti nukkuu yöllä 10-12 tuntia ja päikkärit päälle, 1-3 tuntia yleensä. Ei millään pärjäisi ilman, on nytkin illalla jo 7 aikaan monesti ihan rättipoikki. Mutta jos ei 1,5 tunnissa nukahda, niin en mä jaksaisi huudattaa tai antaa myllätä. Nukahtaapa illalla paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä olen aivan vakuuttunut myös tuosta että ADHD:n voi hankkia lapselleen - jos jo 1v. jättää päikkärit pois ja katsoo senkin ajan piirrettyjä telkkarista niin ei se ainakaan auta asiaa, eikä se että jo vauvalla on harrastuksia yms....

Kyllä yksivuotiaassa on JO jotain vikaa jos ei päiväunia nuku ollenkaan. Ei tervettä yksivuotiasta saa pidettyä hereillä 12h putkeen. Eli jos ADHD-lapsi on jättänyt päiväunet pois yksivuotiaana, häiriö on ollut taustalla jo silloin taaperona (vaikkei sitä yksivuotiaalta voikaan vielä diagnosoida).

Alkuperäinen kirjoittaja bjkg:
Pienen lapsen fyysinen kasvu ja aivojen kehittyminen tapahtuu unen aikana. Ehdottomasti tarvii päiväunet 2v.

Unen aikana, mutta miksi juuri PÄIVÄunen aikana? Päiväunet poisjättämällä saattaa vuorokautinen unimäärä jopa kasvaa.

Yhteistyössä