Onko päiväkodeissa aamupalalla muutakin kuin puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Siis onko aamupalaksi muroja tai jogurttia?

Olen pph ja tänään eräs äiti oli hieman ihmeissään kun oli puuron sijasta muroja aamupalalla. Kun mä aattelin, että viikossa 4 puuroaamua ja yksi muro- tai jogurttiaamu.

useimpina aamuina on puuroa, 1-2 kertaa viikossa (ei joka vko) saattaa olla puuron sijasta joko sämpylää tai viiliä. Meidän pk:ssa tällöin pienten ryhmässä kuitenkin lisänä/vaihtoehtona myös puuro

Meidän päiväkodissa on 3-4 päivänä puuroa (erilaisia, plus tuorepala) ja sitten yhtenä päivänä itse tehtyjä sämpylöitä ja kaakaota ja yhtenä päivänä saattaa olla muroja.

Ok, kiitos vastauksista. Eli ihan hyvin voin pitää yhden puurottoman aamun :)

Ja mä vaihtelen kanssa puuroja (kaura, ruis, 4-viljan ja mannapuuro). Mitähän muuta vois olla?

Tulee kalliiksi, mutta meidän lapset, jotka eivät ennen tykänneet puurosta, tykkäävät nyt niistä Elovenan pussipuuroista, varsinkin vadelma ja mustikka-vadelma-omena, joihin ei tarvi kuin kaataa kuuma vesi ja sekoittaa. Riisipuuro on ihanaa, mutta tietysti kestää kauan valmistua, mutta entäs se riisihiutaleversio? Vispipuuro on myös lapsista hyvää.

Itse olen törmännyt seuraavaan meidän päiväkodeissa: Aamupalalla aina alle 3v ryhmässä puuro, muissa ryhmissä myös muroja. Itse pph:na kirjoitin kirjeeseen jonka aluksi annoin, että halutessa murojen tilalle saa alle 3v puuron, kuten päiväkodissakin. Toki siis joku isompikin olisi halutessaan saanut mutta isot oli innoissaan muroista.

Miten kun meidän lapsi ei oikeasti suostu syömään puuroa, siis mitään puuroa (ei edes suklaa- tai riisipuuroa!!). Saisiko tällainen "hemmoteltu kakara" mitään syötävää siellä aamulla? Vai olisikohan niin, että kun muutkin syö, niin syö puurokammoinenkin?

[QUOTE="vieras";24588303]Miten kun meidän lapsi ei oikeasti suostu syömään puuroa, siis mitään puuroa (ei edes suklaa- tai riisipuuroa!!). Saisiko tällainen "hemmoteltu kakara" mitään syötävää siellä aamulla? Vai olisikohan niin, että kun muutkin syö, niin syö puurokammoinenkin?[/QUOTE]

Oppii joko syömään puuroa tai sitten voi olla aika nälkä. Ei sen puuron kanssa yleensä mitään ihmeempiä tarjota. Ehkä joku pieni tuorepala.

[QUOTE="minävaan";24588257]Tulee kalliiksi, mutta meidän lapset, jotka eivät ennen tykänneet puurosta, tykkäävät nyt niistä Elovenan pussipuuroista, varsinkin vadelma ja mustikka-vadelma-omena, joihin ei tarvi kuin kaataa kuuma vesi ja sekoittaa. Riisipuuro on ihanaa, mutta tietysti kestää kauan valmistua, mutta entäs se riisihiutaleversio? Vispipuuro on myös lapsista hyvää.[/QUOTE]

Juu, en noita valmiita pusseja aio ostaa. Mutta esim riisi-omenapuuroa aion tehdä välipalaksi joskus. Ihan siis omenasoseesta ja riisipuurosta.
Täytyykin niitä riisihiutaleita ostaa. Vispipuuroa ajattelin välipalaksi, en aamupalaksi.

Itse olen törmännyt seuraavaan meidän päiväkodeissa: Aamupalalla aina alle 3v ryhmässä puuro, muissa ryhmissä myös muroja. Itse pph:na kirjoitin kirjeeseen jonka aluksi annoin, että halutessa murojen tilalle saa alle 3v puuron, kuten päiväkodissakin. Toki siis joku isompikin olisi halutessaan saanut mutta isot oli innoissaan muroista.

En mä tajunnut edes kysyä! Kaikki kyllä innoissaan söi muroja. Mutta tämä äiti joka sitä kyseli niin heidän lapsi reilu 2-v sai ekaa kertaa muroja elämässään ja siksi päättelin, että ei ollut hänen mieleen. Mutta mieleen ei ollut myöskään ruispuuro kun heidän tyttö on saanut vain kaurapuuroa...

[QUOTE="vieras";24588303]Miten kun meidän lapsi ei oikeasti suostu syömään puuroa, siis mitään puuroa (ei edes suklaa- tai riisipuuroa!!). Saisiko tällainen "hemmoteltu kakara" mitään syötävää siellä aamulla? Vai olisikohan niin, että kun muutkin syö, niin syö puurokammoinenkin?[/QUOTE]

Mulla on ainakin yksi, joka ei ole suostunut syömään lusikallistakaan puuroa koko tänä aikana. Kotona syö iltaisin, ei aamuisin puuroa. Mutta puuron lisäksi on leipää ja sitä en anna äärettömästi niille joille ei puuro maistu. Ja tämä poika huutaa kyllä nälkää ennen lounasta mutta kaikki jättää puuron syömättä jos sais vaan leipää niin paljon kuin haluaisi. En tiedä onko tyhmä sääntö, mutta tiedän heti 2 lasta, jotka ei pistä puuroa suuhunsa muuta kuin siksi, että saavat sen jälkeen leipää.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24588361:
Oppii joko syömään puuroa tai sitten voi olla aika nälkä. Ei sen puuron kanssa yleensä mitään ihmeempiä tarjota. Ehkä joku pieni tuorepala.

Onneksi voin pitää tuon pienen puurokammoisen vielä kotona. Vaikka hyvähän se olisi oppia puuroa syömään, mutta nyt ei vain ole yli vuoteen enää syönyt, vaikka on yritetty huijatakin yms.

1-2 aamuna muuta kuin puuroa. (jugurttia/viiliä,pehmeää leipää/sämpylää,karjalanpiirakkaa,uunimunakasta tms.) Muuten vaihtelevia puurolaatuja erillaisten tuoresoseiden/-palojen kera.

Meillä on puuroa tai velliä, joka aamu eri, lisäksi leipää + leikkele tai juusto, maito, tuorepalana juuresta tai kasvista tai tuoremehua.
kaurapuuro, ohra, ruis, neljänviljan, helmivelli esim.

Mulla on ainakin yksi, joka ei ole suostunut syömään lusikallistakaan puuroa koko tänä aikana. Kotona syö iltaisin, ei aamuisin puuroa. Mutta puuron lisäksi on leipää ja sitä en anna äärettömästi niille joille ei puuro maistu. Ja tämä poika huutaa kyllä nälkää ennen lounasta mutta kaikki jättää puuron syömättä jos sais vaan leipää niin paljon kuin haluaisi. En tiedä onko tyhmä sääntö, mutta tiedän heti 2 lasta, jotka ei pistä puuroa suuhunsa muuta kuin siksi, että saavat sen jälkeen leipää.

Että onko tyhmä sääntö jättää lapsi nälkäiseksi, jos leipääkin olisi tarjolla??? NO ON!!! Sä olet kasvattaja, sun tehtävä on saada lapset näkemään, että toiset voi syödä eri juttuja kuin toiset.

[QUOTE="vieras";24588456]Että onko tyhmä sääntö jättää lapsi nälkäiseksi, jos leipääkin olisi tarjolla??? NO ON!!! Sä olet kasvattaja, sun tehtävä on saada lapset näkemään, että toiset voi syödä eri juttuja kuin toiset.[/QUOTE]

No tämä kasvattaja nyt ei saa perusteltua, että miksi toinen voi jättää puuron syömättä ja mättää vain leipää ja toiset syö puuroa. Ja kun tämäkin syö kuitenkin kotona puuroa niin ei nyt kovin puurokammoinen ole =)

Oho, syödäänkö päiväkodeissakin puuroa noin usein? Täällä kiertävä ruokalista koskee aamupalaakin. Mielestäni puuroaamu on 2-3 kertaa viikossa. Muina aamuina on jugurttia ja leipää tai leipää ja leikkelettä tai muroja. Jonain aamuna on leivän kanssa kaakaota tai jopa teetä. Muulloin kai vain vesi.

Yhteistyössä