Onko paikalla yhteiskuntatieteilijöitä tai muita yhteiskunnallisesti aktiiveja. Olis kysyttävää kansanedustajien yhteyksistä kansalaisiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kansalaisaktivisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kansalaisaktivisti

Vieras
Eli jos on jokin yhteiskuntaan liittyvä aihe, josta haluaisi kansanedustajan kiinnostuvan, miten silloin on tapana toimia? Kansanedustajat eivät varmaankaan pidä mitään yleisölle vapaita tapaamistunteja... Kirjoitetaanko heille? Voiko heille soittaa? Entä avustajille? Ja kuinka "valmis" asian tulee olla?

Kirjoitetaan, soitetaan, lähetetään sähköpostia jne. Useimmiten avustajat lukee ja katsoo mitkä menee eteenpäin edustajille.

Voi tietty yrittää tavata naamatusten eri tapahtumissakin.

Sori, mutta pisti heti silmään... tartteeko olla yhteiskunnalisesti aktiivi, jos vaikka opiskelee yhteiskunnallisessa tiedekunnassa ;)

Mun tietämys on melko vähäistä, mutta mun käsittääkseni silloin voi tehdä kansalaisaloitteen. Sitä miten se toimitetaan en tiedä, mutta varmaan löytyy netistä ohjeita ja jos ei löydy, vaikka sähköpostia jollekin kansanedustajalle. Hän -tai avustaja- sit vastaa, jos kiinnostuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sori, mutta pisti heti silmään... tartteeko olla yhteiskunnalisesti aktiivi, jos vaikka opiskelee yhteiskunnallisessa tiedekunnassa ;)

Mun tietämys on melko vähäistä, mutta mun käsittääkseni silloin voi tehdä kansalaisaloitteen. Sitä miten se toimitetaan en tiedä, mutta varmaan löytyy netistä ohjeita ja jos ei löydy, vaikka sähköpostia jollekin kansanedustajalle. Hän -tai avustaja- sit vastaa, jos kiinnostuu.

Ja se menee sitten hallituksen ja eduskunnan käsittelyyn jne, jos on siis joku uusi lakialoite tai hanke tms.

..mutta pääaineeni on sosiaalipolitiikka..eikä meillä todellakaan ole suoraa tietoutta, miten ottaa yhteyttä..ihan perusjärjellä mietittynä: etsi kyseisen kansanedustajan meiliosoite jota haluat lähestyä..tai hänen avustajansa..

Mistä aiheesta haluat lähestyä heitä?

Lastensuojelulakeihin liittyvistä asioista olisin halukas keskustelemaan. En tiedä tarvitseeko olla yhteiskunnallisesti aktiivinen jos opiskelee yhteiskuntatieteellisessä, mutta jonkunlaista mielenkiintoa varmaan löytyy, jos on opiskelemaan lähtenyt jotain sen suuntaista :o).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lastensuojelulakeihin liittyvistä asioista olisin halukas keskustelemaan. En tiedä tarvitseeko olla yhteiskunnallisesti aktiivinen jos opiskelee yhteiskuntatieteellisessä, mutta jonkunlaista mielenkiintoa varmaan löytyy, jos on opiskelemaan lähtenyt jotain sen suuntaista :o).

Ja tuon piti olla hymynaama, ei kauhistunut.

Arvasin jotenkin. Tiesitkö muuten, että uusi lastensuojelulaki tuli voimaan tänä vuonna tammikuussa? Sitä ei ihan hetkeen muuteta.

..mutta siis..meidän perhe toimii tukiperheenä PeLa:n kautta..esitä mulle kyssäri..katsotaan osaanko edes antaa vastausta :)

ja olen lukenut koko sósiaalilain kannesta kanteen ja tenttinyt just syksyllä.

Arvasin jotenkin. Tiesitkö muuten, että uusi lastensuojelulaki tuli voimaan tänä vuonna tammikuussa? Sitä ei ihan hetkeen muuteta.

Minä töissä ls-laitoksessa ja lain osaa melkeinpä ulkoa(vanhan ja uuden)

sillä vaan, kun yhteiskuntatieteisiin luetaan niin monia asioita paikasta riippuen: voi opiskella esim. tiedotusoppia, hoitotiedettä tai psykologiaa.

Voihan heille kirjoittaa. Itse olen kirjoittanut, ja lipevä vastaus tullut, luvattu kuut ja taivaat(äänten kalastus). Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Ei yksi ihminen(minä) voi muuttaa esim. lakia tai muutakaan, ei vaikka se kansanedustaja olisi samaa mieltä. Siitä sitten pitää valmistella lakialoite ja äänestää jne.

Laitoin viestiä heille eläinten oikeuksista ja luonnonsuojelusta.

(Viherpiipertäjä :D)

Yhteistyössä