Onko paikalla arkipäivän fysiikkaa ymmärtäviä. Mitä tässä tapahtui?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kolmelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kolmelle

Vieras
Olin laittanut astianpesukoneeseen astioita, lähinnä lasten muovimukeja ja siihen väliin yhden ison lasituopin ylösalaisin niinkuin lasit nyt koneeseen laitetaan. Kone oli auki ja korit ulosvedettyinä hieman, odottelemassa vielä iltapala-astioita. Istuimme koko perhe pöydän ääressä iltapalalla, kun tuo lasituopin pohja yhtäkkiä räjähti pirstaleiksi leviten astianpesukoneeseen ja ympäri keittiötä. Koko lasi oli säpäleinä ja isommat palat myös ihan säröttyneitä. Osaako joku keittiöfyyikko kertoa mitä tapahtui ja miksi? Olisiko lasi voinut hajota kädessä tai peräti juodessa? Lasissa ei ollut ainakaan silmälle näkyviä säröjä tms ennen koneeseen laittoa.

Siinä on ollut joku pänni eli jännitys ja se vaan räsähti kun sen aika tuli. Luulen, että olis voinu hajota koska tahansa.
Mä sain kauan sitten halvauksen kun kaasulieden "kansi" eli semmonen lasi, jonka sai laskettua siihen keittorinkien päälle, kerran vaan otti ja pamahti aivan kaameasti ja meni pieneksi muruksi. Oli siis semmoista turvalasia. Ja kukaan ei ollut koskenut siihen lieteen noin vuorokauteen.

en kovin kummosesti osaa selittää mistä johtuu, mutta sinänsä ihan tavallista tuo on (ravintola-alalla tulee useinkin vastaan näitä kun paljon astioita käsitellään), itsellä on useampi tuoppi käteen räjähtänyt ja siis tosiaan ilman mitään kolhimisia.. Lasihan kuitenkin ajan mittaan haurastuu, et oisko jonku semmosen seurausta..? Mielenkiinnolla odottelen jos joku osaa ihan syynkin tälle kertoa :) Voisko olla jotain jännite-juttuja...?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
. Osaako joku keittiöfyyikko kertoa mitä tapahtui ja miksi? Olisiko lasi voinut hajota kädessä tai peräti juodessa? Lasissa ei ollut ainakaan silmälle näkyviä säröjä tms ennen koneeseen laittoa.

Jostain lasin jännityksestä voisi olla kyse. Voi olla perua lasin tekemisen ajoilta tai sitten esim. epätasainen jäähtyminen saa aikaan voimia, jotka rikkovat lasin.

Melko kattava selitys lasin tekijöiden kannalta kirjoitettuna: http://lauri.lsd.dk/lasi/mater/jannitys1.php

Lainaus avainkohdasta: "... siihen syntyy vetojännitys, joka pyrkii puristamaan pintalasia ja vetämään sisäosaa. Tämä voima voi olla hyvin suuri ja riittää rikkomaan lasin - joskus räjähtäen vasta vuosien päästä."

Yleensä nämä tilanteet tulevat esille kun lasi joutuu äkillisen lämpövaihtelun kohteeksi, itsellä on kokemusta keittolautasen hajoamisesta kun siihen kaadettiin kuumaa keittoa.

Lasista ei oltu juotu mitään erityisen kylmää eikä kuumaa lainkaan. Oli ollut pöydällä eilisestä odottelemassa koneeseen laittoa. Pelästyin vain sitäkin, että kuopus silmineen olis ollu melkolailla vaarakorkeudella, jos ois sattunut siinä vieressä seisoskelemaan just sillä hetkellä. Aika rysäys.

Siinä on ollut jotain jännitettä, on voinut olla kolhu joskus aikaisemmin ja sitten se jännite päätti yhtäkkiä purkautua. Muistan, kun kerran pamahti juomalasi tiskikaapissa itsekseen pienen pieniksi palasiksi.

Jos se on aikoinaan ravintolasta tuotu lasi,niin kannattaa muistaa, että ne on pesty satojakertoja. Niistä häviää se jännite kun niitä tarpeeksi pesee. Oisko n. 200 pesua ja sit ne rupee räjähtelee yleensä töissä henkilökunnan käsiin. Kotona mä suosin lasien pesua käsin yleensäkin. saavat silloin hellemmän käsittelyn ;)

Ensimmäinen mieleen tuleva asia on terminen shokki. Lasin lämmönjohtavuus ei ole mahtava, joten lämpötilan muuttuessa, lasin lämpötila saattaa olla pinnassa eri kuin mitä se on lasin sisällä eli lämpö on jakaantunut epätasaisesti lasissa. Tämä luo suuria (suhteessa) jännitystiloja lasiin ja vähäinenkin puristus yms. saattaa rikkoa lasin. Usein juuri oikein kunnon paukulla.

Itse veikkaisin tätä syyksi, tosin omia heiniäni on ennemmin kemia :)

Ei tuohon oikeastaan muuta selitystä ole kuin lasin sisäinen jännite. Jos ulkopuolelta ei siihen ole kohdistunut suurta voimaa, en keksi kyllä millään muuta selitystä.

Vanha ketju, mutta pitääpä kertoa oma kokemukseni kyseisestä asiasta. Minullakin siis kerran kesällä baarin patiolla hajosi lasituoppi ihan itsestään. Olin ihan vasta tilannut oluen, ja en ollut ehtinyt montaa hörppyä siitä ottaa, kun viimeissimmän hörpyn jälkeen olin laskemassa sitä tuoppia pöydälle, niin siinä samassa se hajosi pirstaleiksi ja oluet valu tietysti syliin, ja sain pienen nirhaumankin käteen. Ja olen varma, etten laskenut tuoppia pöydälle mitenkään kovakouraisesti, vaan ihan normaalisti. Onneksi oli kavereitakin siinä mukana, jotka seuraavaan paikkaan mennessä aikoivat olla todistamassa, etten kuitenkaan ole housuihin lirauttanut, vaikka housujen etumus olikin märkänä.

Yhteistyössä