Onko /onko ollut KANIA lemmikkinä? Onko vaikeahoitoinen? Selviääkö 10 vuotias urakasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
TARKOITUKSENA EI TODELLAKAAN OLE JÄTTÄÄ ASIAA PELKÄSTÄÄN LAPSEN HARTEILLE JA HETKEN MIELIJOHTEESTA EI ELÄINTÄ SAA, mutta on pyytänyt sitä jo hetken ja mietin kaikenlaista...Millainen kani kannattaa ottaa...Rotukani vai ihan "maatiainen", mitkä ovat kustannukset kuukaudessa? Vaatiiko minkäverran jaloittelua? Tuhoaako helposti johdot? Viihtyykö sylissä, onko aggressiivinen ymsyms...

Kaikki, joilta on kaneista kokemuksia, mielelläni niitä ottaisin vastaan =).

Kani on mukava lemmikki, mutta vaatii paljon. Se ei mielestäni ole häkkieläin lainkaan, eli häkissä pitäisin kania ainostaan kun ei olla kotona ja yöt. Riippuu täysin pupusta onko se innokas syömään johtoja yms. Kasvattajalta kun hankit, tiedät parhaiten mitä saat.

Mulla on ollu 3 kania ja kaikki keskenään erilaisia luonteita. Viimesin ei ollu yhtään sylityyppiä ja aika äksy, edelliset syliteltäviä. Hoito vie aikaa kyllä ja kani vaatii seuraa paljon, ei oo yksineläjä. vapaana tahtoo olla paljon ja tarvii liikuntaa. Tuokin puremisvimma on mun pupusilla vaihdellut,viimesin oli innokkain syömään kaiken.
Se on hyvä muistaa että kani voi elää kymmenenkin vuotta ja siis on sitova eläin jos sellasen ottaa. Toi viimesin ei oo enää meillä ja on nyt pian 9v. Mulla on ollu hermeliinejä, eivät kasva kovin suuriksi. Riippuu tilastakih millanen pupu mahtuu kotiin.

Itselläni on ollut kani.Enkä enää kyllä ottais:)Mun kani oli liian arka,eikä viihtynyt sylissä ollenkaan.Se oli kova jyrsimään johtoja ja tekemään tuhoja.Tosiaankin,kanin "pitäisi"olla vapaana aina,kun itse/perhe on kotona ja vain yöt häkissä.Papanoita sai aina olla keräämässä(lakaisemassa),mun kani ei ollut sisäsiisti.Ruokahan maksaa,kuivikkeet yms.Me saatiin yheltä tututa heinäpaaleja varastoon,joten niitä ei tarttenut ostaa(kallista kaupoissa).Mutta on se toisaalta ihan kiva lemmikkinä:)Jos jaksaa sitten hoitaa sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Itselläni on ollut kani.Enkä enää kyllä ottais:)Mun kani oli liian arka,eikä viihtynyt sylissä ollenkaan.Se oli kova jyrsimään johtoja ja tekemään tuhoja.Tosiaankin,kanin "pitäisi"olla vapaana aina,kun itse/perhe on kotona ja vain yöt häkissä.Papanoita sai aina olla keräämässä(lakaisemassa),mun kani ei ollut sisäsiisti.Ruokahan maksaa,kuivikkeet yms.Me saatiin yheltä tututa heinäpaaleja varastoon,joten niitä ei tarttenut ostaa(kallista kaupoissa).Mutta on se toisaalta ihan kiva lemmikkinä:)Jos jaksaa sitten hoitaa sen.

Näin oli meilläkin, tosin OTTAISIN kanin kyllä uudelleen. Parasta pupussa on kun kesäksi tekee ison ulkohäkin missä on tilaa juosta. Saa syödä tuoretta ruohoa. Muista kuitenkin että pupu KAIVAA eli verkkopohja, ettei pupu kaiva tietänsä ulos häkistä!

Oletteko miettineet marsua tai hamstereita. Tai gerbiilejä? Ne ei tarvi niin paljon juoksutusta. Mulla on ollut noita kaikkia ja tykkäsin jokaisesta :)

Tällä hetkellä 4 kania kotona. 2 hermeliiniä ja 2 luppaa ja poikanen. Kaikki eri luonteisia. Yksi on arka, ja toinen taas sylikani.

Suosittelen myös hankkimaan kanin kasvattajalta, jolloin kasvattaja varmasti valitsee poikueesta teille sen "helpoimman".

Meillä ei yksikään kaneista ole syönyt johtoja. Tosin nykyään kaikki johdot on piilotettu kotelon sisään.

Kanit kyllä sotkee kotia. Vapaana ollessaan kakkaa tulee vaikka minne, vaikka meilläkin ovat siistejä, niin matkalla "vessaan" saattaa jo papanoita tippua matkalle. Yksi ainoa pupuistamme on semmonen että tekee vain ja ainoastaan laatikkoon.

Meillä kun on tyttöjä ja poikia, niin ei saa tietenkään olla aina vapaana. Vaan joutuvat vuorottelemaan.

Yhdessä jos huolehditte kanista, häkin siivouksesta jne, niin kyllä mä uskon että pärjäätte. Ei se niin supertiedettä kuitenkaan ole. Ja kasvattajalta saa hyvät ohjeet mukaan, jos vaan semmosia ottaa vastaan. Ja kasvattajalta voi aina ongelman tullen kysyä lisä ohjeita =)

10-vuotias ei kyllä yhtään ymmärrä mihin sitoutuu, eli teidän tulee olla sitten valmiita hoitamaan sitä loppuelämän ajan jos/kun lapsi kyllästyy. :) nimimerk. itse koiran 10 vuotiaana saanut. Mulla ei ole ollut kania (häkkilintuja kyllä) mutta uskon että ei se mikään "helppo" hoidettava ole kun ei häkkieläimet ikinä ole. Häkkiä saa siivoilla ahkeraan ja eläin täytyy päästää ulos ja tarvii silloin valvontaa, ja ne paskoo mihin paskoo vapaana ollessaan. Mielestäni koira on melkein helpompi, sitä ei tarvi vahdatakaan jatkuvasti. Toki koirastakin on iso iso vastuu.

Ei ole kania, mutta sen verran tähän sanon, että meillä lapset kinusivat lemmikkiä ties kuinka kauan (9v) varsinkin.
Ostettiin sitten gerbiiliejä. Käytännössä oon itse hoitanut nuo. Jos lapset ovat hoitaneet, niin aina on pitänyt asiasta huomauttaa.
Eli se, että kuinka kauan lapsi onkin lemmikkiä halunnut, ei todellakaan tarkoita, että ne kauan jaksaisi kiinnostaa. Toki poikkeuksiakin on, ei sillä.

Kani on ihana lemmikki. Itse sain jotakuinkin 10-vuotiaana oman pupun, joka eli yli kymmenen vuotta. :) Viime viikolla hankittiin kani meidän esikoiselle 8-vuotis lahjaksi. Kani on periaatteessa kyllä niin helppohlitoinen, että kun lapsi oppii hoidon (häkin putsaukset, ruokkimiset jne) niin aika pian niistä selviää itsenäisesti.

Kanit ovat yksilöitä ja toiset leppoisampia luonteita kuin toiset. Me ostettiin kani sen kasvattajalta, joka tiesi minkä luonteinen kani on ja osasi suositella leppoisaa ja helposti kesyyntyvää yksilöä. Tuo meidän pupu onkin jo hurjan kesy, vaikka on ollutuudessa kodissaan vasta kolme päivää.. Ensin meinasimme hankkia leijonanharjaskanin, mutta päädyimme kääpiöluppakorvaan juurikin kaniroduille tyypillisten luonteiden ja käsiteltävyyden/kesyyntymisen vuoksi. Oman kokemukseni (monella kaverillanikin on ollut aikanaan kani) mukaan poikakanit olivat usein leppoisampia kuin tyttökanit- tosin joillakin pojilla on pissaamisen kanssa "ongelmia" ja ne on täytynyt leikkauttaa.

Johtoja useimmat tuntemani kanit tykkäävät popsia. Omalla kanillani oli tosin vain yksi ns. lempijohto jonka aina koitti nakertaa poikki, mutta muut johdot jätti rauhaan..

Siskolla on ollut kaksi kania. Eka oli sellainen oikein sopiva lemmikkikani (kääpiö), eli tykkäsi olla sylissä ja oli jotenkin "seurallinen". Tämä nykyinen (muistaakseni hermeliini) on sellainen sohvapöydän alla jurottaja, ei hirveästi välitä sylissäolosta tai silityksestä. Eka söi johtoja aika kiitettävästi, toka on jättäny johdot rauhaan.

Eli jos sattuu hyvä yksilö, kani on tosi ihana ja suloinen lemmikki. Jos sattuu vähän "kanimaisempi" yksilö, harmittaa varmasti kovasti, kun ei voi silittää ja paijata samalla tavalla. Ostaisin kanin kasvattajalta tai eläinkaupasta.

No hoidosta varmaan osaa muut paremmin vastata, mutta kanin kynsiä pitää säännöllisesti leikata, kopin purut pitää vaihtaa säännöllisesti (kerran viikossa?, tämä ehkä isoin homma) ja ruokaa ja heinää kuluu myös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
10-vuotias ei kyllä yhtään ymmärrä mihin sitoutuu, eli teidän tulee olla sitten valmiita hoitamaan sitä loppuelämän ajan jos/kun lapsi kyllästyy. :) nimimerk. itse koiran 10 vuotiaana saanut. Mulla ei ole ollut kania (häkkilintuja kyllä) mutta uskon että ei se mikään "helppo" hoidettava ole kun ei häkkieläimet ikinä ole. Häkkiä saa siivoilla ahkeraan ja eläin täytyy päästää ulos ja tarvii silloin valvontaa, ja ne paskoo mihin paskoo vapaana ollessaan. Mielestäni koira on melkein helpompi, sitä ei tarvi vahdatakaan jatkuvasti. Toki koirastakin on iso iso vastuu.

Meillä ollu koiriakin ja minusta kanit oli helpompia sittenkin. Ne ei vaatineet lenkkejä säässä kun säässä ja tilanteessa kun tilanteessa eikä kanin kakka oo yhtään niin tympeä siivota kun koiran sonta. koira voi elää lähes 20v ja kani keskimäärin 6-8v.

Ei ole kissan voittanutta. Ei tartte ulkoiluttaa sateella ja rännällä niinkuin koiraa. Toki sisäkissan vessan putsaus on ei-niin-mukava-homma, mutta senkin voitte jakaa vuoroiksi. Jokaiselle oma viikko, milloin on vuoro huolehtia. Tuo sääntö käy kyllä lemmikkiin kuin lemmikkiin.

Entäs akvaario?

Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Ja jos olet kiinnostunu niin meille suunnitteilla syntyväksi noin 2kk päästä hermeliinejä rekisteröidystä ja hyväluontoisista vanhemmista =)

Kiitos tiedosta. Juttelemme lapsen kanssa vielä kun hän on kotiutunut koulusta.
Olen nyt päättänyt, että jos se jänis tähän pirttiin tulee, otamme sen kasvattajalta :D.

Mitä rotua suosittelisit ensikertalaiselle?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kasvattaja:
Ja jos olet kiinnostunu niin meille suunnitteilla syntyväksi noin 2kk päästä hermeliinejä rekisteröidystä ja hyväluontoisista vanhemmista =)

Kiitos tiedosta. Juttelemme lapsen kanssa vielä kun hän on kotiutunut koulusta.
Olen nyt päättänyt, että jos se jänis tähän pirttiin tulee, otamme sen kasvattajalta :D.

Mitä rotua suosittelisit ensikertalaiselle?

Suosittelisin hermeliiniä tai kääpiöluppaa =)

En lukenut koko ketjua. Jos otatte kanin ota lyhytkarvainen, pitkäkarvaisesta on todella työtä ja siinä sitä hommaa riittää aikuisellekkin. Ota pystykorvainen, korvat pysyvät terveinä eikä tarvitse putsata niin paljon. Kanista on todella paljon enemmän työtä, kuin kissasta tai pienestä koirasta, oletko itse valmis tekemään työn kun lapsi kyllästyy päivittäiseen hoitoon?
Kani on pitkäikäinen.

Luppakorvasilla on havaintojeni mukaan yleisesti mukava, rauhallinen ja säyseempi luonne kun esim. hermeliineillä. Urokset on hieman seurallisempia, siinä missä naaraat enemmän arkoja ja varuillaan olevia. Kanit pon tietysti kaikki yksilöitä ja kaikenlaisia tapauksia on omallekin kohdallekin tullut. En itse ole ainakaan useiden vuosien aikana joutunut omien korvia putsaamaan tms. ongelmaa ollut. Melua taitaa sietää paremmin kun korvat ei ole niin kuuloherkät kuin pystyssä olevat, vaikka ei kania tietenkään saa jatkuvassa melussa pitääkään. Risteytykset on kans kivoja, taitavat elääkin pidempään kuin rotukanit. Varsinkin pienet voi elää hyvällä hoidolla yli kymmenenkin vuotta.
Eläinlääkärikulut on tosiaan se paljon suurempi kuluerä kuin itse eläimen hinta, tietysti hyvällä tuurilla niitä ei tule ollenkaan. Lisäksi ei oikein millään vakuutusyhtiöllä taida olla muille eläimille vakuutuksia kuin hevosille, koirille ja kissoille. En ole ainakaan nähnyt että missään olisi kaneille tarjolla.
Kani on laumaeläin ja mielellään niitä tulisi olla kaksi toiseilleen seuraksi. Tai sitten sen yhden kanssa on seurusteltava riittävästi joka päivä. Urokset ei tule ollenkaan toimeen keskenään, joten parhaiten sopii yhteen kaksi naarasta, leikattu uros ja naaras tai uros ja naaras vierekkäisissä häkeissä.

Suomen kaniyhdistyksen sivuilta löytyy paljon hyödyllistä infoa, kannattaa tutustua!

Kani on ihana eläin. Mutta 10v. ei selviä sen hoidosta yksin, kerron sen kokemuksesta. Minulla on kääpiöluppa, se pitää lapsista ja hellyydestä ja sopii aloittelioille. Kääpiöluppa ei pure! (Ainakaan minun omani!) (Ei kannata ottaa hermeliiniä!) Kanin häkki pitää siistiä joka päivä, sen pitää päästä jaloittelemaan joka päivä. Johtoja ei saa olla olla esillä. (Kani pureskelee mielellään johtoja.)

kääpiöluppa puree,ainakinmeidän 6kk luppa poika puree, varsinkin miestä, se jostain syystä inhoaa miestä, hyökkää jopa senkimppuun vapaana ollessa, minä taas saan komenta amiten vaan niin ei suutu ollenkaan.
Kyllä 10v suoriutuu hoidosta, meillä tyttö sai tänä kesänä 4v lahjaksi luppapojan ja hyvin on hoito sujunut, osaa laittaa ruuat, häkki siivotaan yhdessä, tyttö kyllä pääosin, minä leikkaan kynnet ja pupu poika on aivan ihastunut tyttöön, vapaana ollessa juoksee heti tytön huoneeseen toihuilemaan :) ja tyttö on tosiaan ainoa jota ei ole purrut.... minua on purrut pari kertaa kun olen laittanut iltaruokaa (tytö käy jo seiskalta nukkumaan) ja on vissiin vahingossa napannut kädestä innoissaan?

Yhteistyössä