Onko ompelijaa paikalla? Tars neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miira

Vieras
Sain äipältä vanhan singerin lainaan. Langat asetettu mutta jostain alalanka ei toimi niinku pitäis. Ommel on toiselta puolelta nättiä suoraa mutta toiselta puolelta ihan kamalaa ja eikä alalanka kiinnity kankaaseen.

Ne napit tunnistan jossa valitaan onko siksakkia vai suoraa, oikealla puolella on rulla josta saa neulaa liikutettua ylös ja alas. Mutta ylhäällä on vipu josta saa valita 1-7 ja oikealla isompi pyöritettävä osa jossa kanssa numeroita 0-4, sen rullan keskellä vielä tarkentava osa jota sää pyöritettyä. Nää on mulle ihan utopiaa.

Ota kaikki langat pois ja laita uudelleen. Tarkista, että alalanka tulee puolaansa varmsti oikein päin. Onko lanka puolattu oikein? Eli tasaisesti ja riittävän kireälle?

Sit sen jälkeen, jos tuo ei auta, koita kiristää alalankaa. Se on toinen niistä säätimistä, mutta mahdoton sanoa näin, kumpi... kokeile, miten ne vaikuttaa.

kato onko siel puolakotelossa langan pätkiä ja se että onko puolan päällä langanpätkää (siinä kohtaa mihin se lanka jää puolauksen alussa kiinni sitten säädä se ylälangan kireys kohdilleen

Alalanka tulee ihan löysänä, sitä just ajattelin et tars jotenkin kiristää. Oon kokeillut laittaa puolan kumminkin päin, ei auta. Ajattelin jos jollain olis kans Singer niin olis antanut valmiit numerot mikä vipu mihinkin jotta suoran ommel onnistuu :D Alalangan pujotus on muuten helppo kun ei tarvi muuta kun laittaa lanka puolaan ja pujottaa se neulan alle poimittavaksi.

Alalanka tulee ihan löysänä, sitä just ajattelin et tars jotenkin kiristää. Oon kokeillut laittaa puolan kumminkin päin, ei auta. Ajattelin jos jollain olis kans Singer niin olis antanut valmiit numerot mikä vipu mihinkin jotta suoran ommel onnistuu :D Alalangan pujotus on muuten helppo kun ei tarvi muuta kun laittaa lanka puolaan ja pujottaa se neulan alle poimittavaksi.

Onko se alalanka puolattu oikein siihen puolaan? Ilmeisesti langankireys on liian löysä, kiristys vois auttaa parempaan ompeleeseen. Se 1-7 säätö vois olla se langankireyden säädin, laitappa se vaikka 5 ja kokeile sitten ompeleeko. Tuo 0-4 säätö on tikinpituuden säädin, se on mulla yleensä 3. Vitsi ku näkis vielä kuvasta millanen kone ni osais sanoa tarkemmin mitä ne "napit" on.

Yleensä joka koneessa se alalanka käy jonku mutkan siinä puolakotelossa ennen ku se poimitaan neulalla. Siinä on semmoset pient lovet tai lovi mistä se pitäisi pujotella.

puolankotelossa on ehkä pienenpieni ruuvi, josta langan kulkuvuutta säädetään?, eli langasta kun roikutat kun se rulla on puolan sisällä, niin sen pitää tökkimättä, jouhevasti purkautua!

Tällä hetkellä kummatkin olivat kakkosessa.

Ton tyylinen kone, eli nappulat joita ihmettelen on tuo vasen pieni pyöreä ja oikea iso pyöreä

http://www.sewsing.com/images/3343machine.jpg

Tuo pieni pyöreä on langankireyden säädin. Isossa pyöreässä menee varmaan keskeltä se nappi alas, se on taaksepäin ompelu. Ja tuossa isossa napissa on ilmeisesti napinläven erivaiheita ja se tikin pituuden säätö

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Tuo pieni pyöreä on langankireyden säädin. Isossa pyöreässä menee varmaan keskeltä se nappi alas, se on taaksepäin ompelu. Ja tuossa isossa napissa on ilmeisesti napinläven erivaiheita ja se tikin pituuden säätö

Tarkennetaan vielä, että vasemmanpuoleinen nappula on nimenomaan YLÄlangan kireyden säädin.

Yleensä noissa vanhemmissa koneissa alalangan kireys säädetään puolakotelossa olevasta pienestä ruuvista. Mulla on ikivanha Eva ja mulla on ollut sen kanssa samoja ongelmia, eli alalanka menee syrtylle kun ompelee. Se johtui siitä, että mulla ei ollut puolakotelo kunnolla paikoillaan - se menee paikoilleen ja lukittuu vain silloin kun neula on oikeassa asennossa (muistaakseni aivan ylimmässä mahdollisessa). Tämän kun hoksasin, plus säädin siitä kotelon ruuvista alalangankireyden sopivaksi (kun langasta roikottaa, puola ei liiku, mutta kun hellästi vetää, lanka tulee puolalta helposti) loppui syrttyilyt.

Yhteistyössä