Onko olemassa tyhmiä kysymyksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Siinähän se tulikin. Millainen on mielestänne tyhmä kysymys?

Toiselle itsestäänselvyys voi olla jollekin kysymisen paikka ja vaatia todellista pohtimista. Täällä olen usein huomannut, että varsinkin rekisteröimättömät, elämäänsä kyllästyneet ja katkeroituneet ihmiset pitävät useita kysymyksiä tyhminä tai turhina. Miksi?

Minulle on aivan sama, jos joku pitää tätä itseään tyhmänä kysymyksenä, joten älkää vaivautuko sitä minulle kertomaan. Lähinnä vain kiinnostaa se, miten erilaiset ihmiset luokittelevat tyhmän kysymyksen. Omasta mielestäni kun sellaisia ei ole olemassa.

Sitähän minäkin! Moniko aikuinen ihminen on teille itsellenne esimerkiksi joskus sanonut, että olipas tyhmä kysymys tai että miten edes kehtaa tuollaista kysyä, kun vastaus on niin itsestäänselvä.

Entä kuinka moni tulee opettaneeksi lapsilleen, että kaikkea ei kannata kysyä, vaikka tarvitsisi tai haluaisi tietoa? Kaveripiiristäni löytyy yksi tällainen äiti, joka käskee useasti 4-vuotiastaan lopettamaan sen tyhmien kysymysten kyselyn. Kasvaako tällaisista lapsista niitä asiattomia ja ylimielisiä aikuisia ja nuoria? :D
Sanomattakin varmaan selvää, että olen itse saanut vanhemmiltani useimmiten kunnollisen vastauksen kysymyksiini, oli aihe tai asia kuinka "typerä" tahansa. :D

Sellainen on tyhmä kysymys, jos vastaus on jo annettu tai asiasta on juuri puhuttu. Esim. töissä tulee joku uusi juttu, siitä on pidetty koulutus ja sen lopussa joku kysyy jonkun tosi yksinkertaisen asian mistä on keskusteltu koko ajan. Joko tuo henkilö ei ole kuunnellut yhtään mitään tai sitten ei vain ole tajunnut koko asiaa. Mutta toisaalta parempi se on kuitenkin siinä vaiheessa kysyä, onpahan ainakin sitten asia tiedossa ja tulee tehtyä hommat oikein :) Nolompaa se on esittää ymmärtävänsä ja tietävänsä, jos kuitenkin oikeasti on ihan pihalla..

[QUOTE="mamma";25677426]Sitähän minäkin! Moniko aikuinen ihminen on teille itsellenne esimerkiksi joskus sanonut, että olipas tyhmä kysymys tai että miten edes kehtaa tuollaista kysyä, kun vastaus on niin itsestäänselvä.
[/QUOTE]

Minä olen kuullut (huonojen) esimiesten sanovan vähän tuohon suuntaan eli joku esittää kysymyksen ja esimies sanoo että "kyllä sitä maalaisjärkeäkin saisi käyttää joskus" tmv. Yleensä kyseessä on sellainen asia että esimies itse ei tiedä vastausta :D mutta jotain on kuitenkin pakko äkkiä sanoa.. Ärsyttävintä tuossa on toisen mollaus ja tuon "maalaisjärjen" esiinottaminen sellaisissa nippelitiedoissa, joissa maalaisjärjellä ei ole mitään tekemistä (monesti siis tehdään juuri päinvastoin kuin maalaisjärjellä tuntuisi oikealta).

On aivan älyttömästi olemassa olevia asioita, eikä kaikki ehdi elämänsä aikana kaikkea oppimaan. Joku "yksinkertaisempikin" asia voi jäädä joltain oppimatta lapsuus iällä. Ei voi vaatia että kaikki oppisi samat asiat, ja olisivat tiedon kanssa keskenään samalla tasolla. Eli ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta on tyhmyyttä olla ylimielinen vastauksissaan kun joku jotain kysyy.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä ainoastaan tyhmiä vastauksia.
Näin ajattelin ennenkun kävin tällä palstalla :(
Osa tyhmistä kysymyksistä on provoja tällä palstalla mutta ikävä kyllä osa ihan aitoja . Se huolestuttaa, missä yleissivistys ja tieto ihan perusasioista.
Esim. Kelan puhelinnumeroa on tyhmää kysyä täältä kun sen löytää helpommin kelan sivuilta .

Ei ole tyhmiä kysymyksiä. On tyhmistä syistä esitettyjä kysymyksiä (esim ei ole kuunnellut ohjeita ja sitten kyselee työkavereilta niitä asioita jotka on jo kerrottu) ja on väärälle henkilölle esitettyjä kysymyksiä ("miksi minä aina päädyn yhteen huonojen miesten kanssa?" --no kysypä itseltäsi äläkä minulta). Edellämainitut -tunnustan- itseäni ärsyttävät. Mutta peitän ärsyyntymisen, koska silti minusta kysyminen on fiksumpaa kuin esim. työasioissa arvailu, tai jos se kysely voi auttaa itsetutkiskelun alkuun ja toimii ikäänkuin reflektointina, niin onhan siitä kysyjälle hyötyä.

Yhteistyössä