Onko olemassa puheen kehitystä tukevia piirrettyjä tms?

Meillä tuo esikoinen, kohta 2½v ei vieläkään puhu kovasta yrittämisestä huolimatta. Ne sanat joita puhuu ei ole useimmiten selviä vaan saattaa jopa keksiä oman sanan jollekin asialle esim. paperi=abuti, sisko=sikko jne. Ymmärtää kyllä puhetta täysin.

Itse en pahemmin asiasta jaksa stressata koska itsekin aikanaan olen lähtenyt puhumaan melko myöhään ja koulussa kuitenkin minua sanottiin kielellisesti lahjakkaaksikin eli myöhemmin ei ole ollut ongelmaa. Mies kuitenkin on huolissaan koska hänen aiemmat lapsensa edellisestä liitosta ovat oppineet puhumaan jo n. 1-2vuoden iässä. Mies nyt sitten pyysi ottamaan selvää onko olemassa puheen kehitystä tukevia lasten ohjelmia/piirrettyjä joita voisi hankkia ja laittaa muksujen katsottavaksi leikkien lomassa.

Yksi ongelma varmaan meillä on se että koko ajan on kiire joten ei varmaan tarpeeksi aina muista pojalle toistella sanoja ja istua kirjasta näyttämässä kuvia ja nimeämässä niitä joten joku tuollainen ratkaisu voisikin olla ihan hyvä niiksi hetkiksi kun itse joudun keskittymään kodinhoitoon ja nuorempii lapsiin.

En nyt tiedä osasinko ilmaista asian riittävän ymmärrettävästi kun aivot ei oikein toimi näin väsyneenä kun tuo 2viikkoinen neiti pitää huolen siitä ettei äiti saa nyt nukkua kokonaisia öitä. :kieh:
 
Meillä kohta 1v9kk poika joka puhuu paljon, sanoo vähän ;)

Saatiin neuvolasta ohjeeksi loruleikit (netistä löytyy paljon), ja laulut leikkeineen (hämähämähäkki, tuiki tuiki tähtönen) jne. jotka innostaisivat puhumaan ja ääntämään samanlaisia sanoja putkeen ja kehittäisivät kieltä.
 
En osaa auttaa tuossa piirretty -asiassa, mutta yleisesti ottaen on huomattu, että mitä enemmän lapselle on luettu pienestä pitäen (siis ei vasta, kun lapsi näyttää kaiken ymmärtävän, vaan jo aiemmin), sitä laajempi sanavarasto on just 2-vuotiaana.

Televisio ei noin yleensä ottaen tue sanavaraston kehitystä, koska tv:tä katsova lapsi on niin passiivinen ja lapsi oppii parhaiten silloin, kun oppimiskokemukseen liittyy positiivisia elämyksiä ja tunteita sekä vuorovaikutusta. Tai no itse asiassa sama pätee myös aikuisiin, mutta yhdessäolo vanhemman kanssa kirjaa lukiessa lienee juuri sellainen positiivinen elämys ja vuorovaikutus, joka edesauttaa tuota oppimista.

Varmasti rankkaa, kun on paljon pieniä lapsia. Et pysty/ehdi lukea kirjaa pojalle samalla, kun imetät/syötät vauvaa? Monihan käyttää sitä keinona myös silloin, kun isompi on imetyshetkestä vauvalle mustasukkainen. Tai olisiko isovanhempia tai naapurin mummoa, joka haluaisi lukea pojalle puolisentuntia päivässä? Isommilla lapsilla jopa 15 minuutin lukutuokio päivässä nosti reippaasti koulunumeroita, niin että ehkä siitä on vielä enemmän hyötyä pienemmälläkin lapsella!
Noin muuten kerrotaan, että Einstein oppi puhumaan vasta 4-vuotiaana, niin että tosiaan kaikki ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa. =)
 
Heippa ap!

En varsinaiseen kysymyksees oosaa vastata mutta haluan tsempata muuten. Meillä kesäkuussa 2007 keskosena syntynyt poika jonka puheen kehitys ollu toooodella verkkaista. Ensimmäinen sana (anna) tuli aikalailla tasan 2-vuotiaana ja sen jälkeen tuli sana "ei". Sitten jumittikin taas puoleksi vuodeksi. Vähän ennen joulua käytiin puheterapeutilla jolta saatiin vinkkejä suun motoriikan harjoittamiseen. Hän ohjeisti imemään paljon pillillä paksuja nesteitä mm mehukeittoa, puhaltelemaan saippuakuplia ja irvistelemään, koskettelemaan silloin tällöin pojan suuta, kokeilemaan huulilla kylmiä ja lämpimiä asioita. Esim kun poika puhalsi, niin hänen suunsa oli raollaan, hän ei osannut ns huuliota eli laittaa suuta suppuun joka on kuulema puheen oppimisessa oleellista. Hänen luonaan ollaan nyt käyty 5 krtaa. Nyt on tauolla terapia ja pojalla käytössä n 20 sanaa (olen lopettanut jo laskemisen ja se on suuri etappi :) ) nyt annetaan hälle aikaa ja kesäkuussa mennään kolmen käynnin sarja ja katsotaan tilanne kun on sen 3v. Meidän poika ymmärtää puhetta täysin ja on kaikinpuolin fiksu, tunnistaa värejä jne jne. Liikkumaan oppiminenkin tuli aikanaan hitaasti, vasta 9k iässä alkoi kääntyilemään mutta 1v3kk iässä käveli jo että se tuli sitten vauhdilla kun tuli. Eli meidän aarteemme on ilmeisesti vaan tällaista hitaasti lämpiävää tyyppiä ;)

Ja pikkusisko syntyi meillä pojan ollessa 1v4kk ikäinen. Poika ollu mun kanssa kotona koko ajan, en tiedä olisko päivähoitoon meno nopeuttanu puhetta, tai sit päinvastoin, olis jääny jalkoihin ja yksinäiseks kun ei muut olis ymmärtäny. Syksyllä menee sitten päiväkotiin, toivottavasti silloin tulee jo lauseita :)

Ja se piti vielä kertoa, että me ollaan luettu pojalle tosi paljon alusta asti ja osas jo pienenä monta loruleikkiä ulkoa, siis ne liikkeet mitä niihin kuuluu. Kuvakirjoista osoitti esineitä ja eläimiä jo varhain ja kirjat on ollu rakkaita ja niitä luetaan joka päivä useaan otteeseen, nykyään selailee itsekseenkin. Miehen veljen perheessä ei kirjoja ole luettu kärjistetysti sanottuna lainkaan ja heillä tyttö puhui jo 1.5-vuotiaana lausein. Eli ei ne aina mene asiat niinkun olettaa vois. Ja pojat usein hitaampia muutenkin oppimaan.

Mutta, tämä lähinnä tsemppinä ja vertaistukena.

Kyllä sekin päivä vielä koittaa kun toivottais niiden olevan edes hetki hiljaa :LOL:
 

Yhteistyössä