Onko olemassa jokin ohje minkä mukaan voi jättää lapset yksin yöksi kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja tiukkapipo
  • Ensimmäinen viesti
tiukkapipo
Mun kaverilla on 11- ja 13- vuotiaat lapset ja hän jätti ne toistamiseen yksin viikonlopun aikana kotiin. sanoohan se tietty että päärjäähän nuo jo, mutta en silti ihan olis samoilla linjoilla tän tätsyn kanssa. Eli lapset olivat la klo 12- su klo 19 ilman aikuista...
 
vieras
Eikai noin pitkäksi aikaa voi jättää keskenään? Toisaalta, minä taisin olla juuri tuon ikäisenä useasti yksin viikonloput kotona kun vanhemmat lähti mökille....Mutta en omiani jättäisi keskenään tuon ikäisenä.
 
Hp
Nää jutut on aina vähän lapsikohtaisia ja ilman että tuntee lapset hyvin on vaikea mennä sanomaan mitään. Ja sekin vaikuttaa haluaako lapset itse jäädä yksin yöksi kotiin vai ei, pakolla ei tuon ikäisiä saa vielä jättää, 18v. on sitten eri asia. Jos itse jättäisin, niin menisin sitten ainakin niin lähelle yöksi, että pääsen nopeasti kotiin jos tarve vaatii.
 
vieras yh
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.
Lisään vielä, että onneksi löysin itse päivätyön!
 
no ei kai
sehän on jokaisen vanhemman omassa päätäntä vallassa, mut se että ne lapset "pärjää" ei vielä kerro kaikkea.Kannattais myös miettiä kunnolla et mitä lapset osaavat tehdä jos jotain odottamatonta sattuu esim. tulipalo, omassa kodissa tai naapurissa, mitä tehdä jos putki rupeaa vuotamaan, sulake palaa, joku tuntematon tulee räyhäämään oven taakse, entä jos sattuu jokin onnettomuus tai avaimet jää kotiin ja mahdollinen kännykkä on siellä tai akku on loppu tai saldo raja joka on monella lapsella...
 
Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.
Meinaat että jos ihmisellä on lapsi jota ei voi jättää yksin yöksi, se on syy olla menemättä töihin? Eikös se ole syy etsiä hoitopaikka?

Mulla on viisivuotias jota ei voi jättää yksin edes päivisin, on se kumma kun työkkäri on sitä mieltä että silti töihin vaan. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.
Meinaat että jos ihmisellä on lapsi jota ei voi jättää yksin yöksi, se on syy olla menemättä töihin? Eikös se ole syy etsiä hoitopaikka?

Mulla on viisivuotias jota ei voi jättää yksin edes päivisin, on se kumma kun työkkäri on sitä mieltä että silti töihin vaan. :D
Joka paikassa ei välttämättä ole yöhoitopaikkoja eikä äidillä riittävää tukiverkostoa ympärillään että lapsen saisi yöksi hoitoon.Ei täälläkään meidän tuppukylässä yöhoitopaikkoja ole
 
Keittiönoita
Mulla on ollut yksinkertainen periaate: lapsi saa jäädä yksin kotiin, kun voin luottaa siihen, että se osaa yöllä syttyneessä tulipalossakin toimia oikein. Herää palohälyttimeen, löytää oikean poistumistien jne.
 
vieras yh
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.
Meinaat että jos ihmisellä on lapsi jota ei voi jättää yksin yöksi, se on syy olla menemättä töihin? Eikös se ole syy etsiä hoitopaikka?

Mulla on viisivuotias jota ei voi jättää yksin edes päivisin, on se kumma kun työkkäri on sitä mieltä että silti töihin vaan. :D

Yksityinen hoitopaikka olisi pitänyt hommata, joten työssäkäynti olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Ei lapsia oteta enää kouluikäisinä ainakaan täällä tarhaan.
 
hilppa
Meidän lapset ovat olleet yön yksin kotona jo 8 vuotiaasta lähtien..tein yövuoroja. Hyvin pärjäsivät ja puhelin on tosiaan keksitty,lapsesta se oli ihan ok kun siitä puhuttiin. Nämä asiat on ihan kiinni siitä mimmonen lapsi kyseessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa:
Meidän lapset ovat olleet yön yksin kotona jo 8 vuotiaasta lähtien..tein yövuoroja. Hyvin pärjäsivät ja puhelin on tosiaan keksitty,lapsesta se oli ihan ok kun siitä puhuttiin. Nämä asiat on ihan kiinni siitä mimmonen lapsi kyseessä.
Voi luoja millaisia idiootteja maa päällään kantaa :eek: :eek: vai hyvin pärjäs :eek:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa:
Meidän lapset ovat olleet yön yksin kotona jo 8 vuotiaasta lähtien..tein yövuoroja. Hyvin pärjäsivät ja puhelin on tosiaan keksitty,lapsesta se oli ihan ok kun siitä puhuttiin. Nämä asiat on ihan kiinni siitä mimmonen lapsi kyseessä.
Ja mimmoinen asunto on kyseessä. Meillä ei esim ikkunalasit hajoa, vaikka heittäisi tietokoneen näytön täysillä ikkunaan. Meillä myös asunto on kahdessa kerroksessa, joten jos alakerta palaa, lapsen pitää tietää, miten yläkerrasta pääsee turvallisesti poistumaan. Tällä hetkellä meillä on turvallisuus vähän retuperällä, sillä takapihan ovea ei saa lumimassan vuoksi auki :ashamed:

 
iitu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.
Meinaat että jos ihmisellä on lapsi jota ei voi jättää yksin yöksi, se on syy olla menemättä töihin? Eikös se ole syy etsiä hoitopaikka?

Mulla on viisivuotias jota ei voi jättää yksin edes päivisin, on se kumma kun työkkäri on sitä mieltä että silti töihin vaan. :D

Yksityinen hoitopaikka olisi pitänyt hommata, joten työssäkäynti olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Ei lapsia oteta enää kouluikäisinä ainakaan täällä tarhaan.
ei jumaliste!!
ihan oikeesti?!! mä asun isossa kaupungissa ja koululaisia ei hoideta enää tarhassa. mutta pistäkööt karenssin, sossuun mars. ei paljon kiinnosta, lastani en 7-10v jätä yöksi yksin!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa:
Meidän lapset ovat olleet yön yksin kotona jo 8 vuotiaasta lähtien..tein yövuoroja. Hyvin pärjäsivät ja puhelin on tosiaan keksitty,lapsesta se oli ihan ok kun siitä puhuttiin. Nämä asiat on ihan kiinni siitä mimmonen lapsi kyseessä.
Valitettavasti on pakko sanoa, että lapsella on perusturvallisuus jo hukassa jos hänestä on ok olla yöt yksin kotona 8-vuotiaana. Kyllä nelivuotiaskin voi luulla että hänen on ok olla yksin kotona jos hän on siihen tottunut, mutta onko se oikein? EI. Kun ei ole kunnon huolenpitoa koskaan saanut, ei sitä osaa kaivatakaan.
 
Keittiönoita
Se ohje on oikeastaan se, että lasta ei saa jättää heitteille. Ts mitä ikinä siellä kotona sattuukin, lapsen on selviydyttävä siitä tilanteesta turvallisesti. Jos ei selviydy, kyse on vanhempien taholta heitteille jättämisestä.
 
hilppa
siis sinulle joka laitoit,että lapseni ei voi muka pärjätä...niin ihan tiedoksi vaan,että pärjäsivät hyvinkin ja nyt on ikää jo 15v. Koskaan eivät perään soittaneet ja aina aamulla pirteenä heräsivät ja olivat hyvin nukkuneet :) Jos sun mielestä on idioottimaista se,että käyttää maalaisjärkeä ja tuntee omat lapsensa ja ne asiat mihin he pystyvät ni eihän siinä...sun lapsistasi tuleekin varmaan juurikin niitä paapottuja koulusurmaajia!
 
Tietysti lasten kehitys on aina yksilöllistä, mutta meidän suvussa n. 10 vuodesta ylöspäin lapset ovat voineet olla yhden illan/yön yksin, mielummin toki sisarusten tai saman ikäisten kavereidensa kanssa. Ja niin että hätätilanteessa on selvää miten toimia, ja kenelle voi soittaa.

10+ lapsi pärjää jo omillaan (pienen hetken), mutta yksinäisyys ei ole kenellekkään kivaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa:
siis sinulle joka laitoit,että lapseni ei voi muka pärjätä...niin ihan tiedoksi vaan,että pärjäsivät hyvinkin ja nyt on ikää jo 15v. Koskaan eivät perään soittaneet ja aina aamulla pirteenä heräsivät ja olivat hyvin nukkuneet :) Jos sun mielestä on idioottimaista se,että käyttää maalaisjärkeä ja tuntee omat lapsensa ja ne asiat mihin he pystyvät ni eihän siinä...sun lapsistasi tuleekin varmaan juurikin niitä paapottuja koulusurmaajia!
Näinpä. Mä olen omistani tiennyt, että he eivät olisi osanneet vielä 8-vuotiaina toimia oikein, jos täällä olisi yöllä tulipalo syttynyt. Kuopus varsinkin oli sellainen, että ei herännyt koviinkaan ääniin, vaikka minä ja esikoinen herättiinkin. Esikoinen taas ei vammansa vuoksi olisi selviytynyt tulipalosta, jos meillä alakerta olisi ollut tulessa ja esikoinen sillä hetkellä yläkerrassa.
 
Miä
Niin ne ajat muuttuu. Miä olin 12-vuotiaana yön yli vahtimassa paria alle kouluikäistä monta kertaa :D 15 vuotta sitten olin oikein hyvä lapsenvahti ja tuo oli ihan normaalia.. Ja hankala vastata alkuperäiseen kysymykseen, se tosiaan riippuu varmaan paljon lapsesta ja muista olosuhteista.
 
tyrmistynyt
Tämä keskustelu kertoo, että Suomessa oletetaan, että lasten on pärjättävä yksin jo pienestä pitäen, ei ihme, että sitten voidaan huonosti. Kuka ihmeessä jättää lapset yöksi kotiin?!!! Monissa maissa lastensuojeluviranomaiset puuttuvat peliin moisesta. Joissakin maissa on lailla määritelty jopa tunti ja ikärajat miten lapset saa jättää yksin. Esim. 9-12v 4tuntia ja 12-18 12 tuntia, ei kuitenkaan yöksi. Minustakin jokainen lapsi on yksilö, mutta hei lapsi kuitenkin! En kuuna päivänä jättäisi alle 15v lasta yksin yöksi, 8 vuotiaasta nyt puhumattakaan. Mitä hyötyä on, että osaa soittaa puhelimella tai sammuttaa vaikka koko tulipalon, jos ei vaikka herää siihen tulipaloon. Ihan edesvastuutonta touhua! Jos tietäisin lähiympäristössä tälläistä tapahtuvan, ilmoittaistin ehdottomasti viranomaisille.
 

Yhteistyössä