Onko ok kulkea ostoksilla täyttettyjen lastenrattaiden kanssa bussissa?

No ei todellakaan ole ok. Taatusti avaan suuni, jos tällainen tapaus sattuu paikalle silloin, kun itse tarvitsisin kyseistä lastenvaunupaikkaa.

Ainakin HSL:n (Helsingin Seudun Liikenne) sivuilla sanotaan seuraavaa:

"Tavaroiden kuljetuksesta ei kuitenkaan saa olla haittaa muille matkustajille. Tämän vuoksi kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin kookasta tavarakuormaa, jos se hankaloittaa muiden matkustajien liikkumista vaunussa."

Tuossa tapauksessahan tavaroiden kuljetuksesta ON haittaa muille matkustajille, jos ko. matkustaja vie matkatavaroidensa vuoksi toisen lastenvaunupaikan verran tilaa.

Vanha keskustelu, mutta viritetäänpä uudelleen. Oletus: paikallisliikenteen bussissa kaksi vaunupaikkaa täynnä. Toisissa vaunuissa vauva, toisessa viikon ruokaostokset. Ruokaostosten tekijä on ms-tautia sairastava yh-äiti, jolla on (sairautensa vuoksi) niin pienet tulot että a) hän ei omista autoa ja b) hänellä ei ole varaa lähikaupan ryöstöhintoihin, vaan ruoka täytyy hakea kauempaa. Hän ei saa taksilappuja tms. kaupungilta, kun jalat ja kädet kuitenkin vielä jollain lailla toimivat. - Noo, seuraavalta pysäkiltä pyrkii kyytiin nuori, terve äiti yksivuotias lapsi rattaissa. He ovat menossa Stockan kahvilaan moikkaamaan kavereitaan ja jutustelemaan. - Kysymys: kummalle äidille vaunuineen paikka bussissa mielestänne kuuluu?

Busseissa on muutenkin liian vähän vaunupaikkoja, joten en katso mitenkään hyvällä jos joku matkustaa ( vaikkakin matkansa maksaneena) lastenvaunujen kanssa, joissa on ruokaa lapsen sijalla. Kyllä ne vaunupaikat on tarkoitettu vanuille/rattaille sekä pyörätuoleille.

Vanha keskustelu, mutta viritetäänpä uudelleen. Oletus: paikallisliikenteen bussissa kaksi vaunupaikkaa täynnä. Toisissa vaunuissa vauva, toisessa viikon ruokaostokset. Ruokaostosten tekijä on ms-tautia sairastava yh-äiti, jolla on (sairautensa vuoksi) niin pienet tulot että a) hän ei omista autoa ja b) hänellä ei ole varaa lähikaupan ryöstöhintoihin, vaan ruoka täytyy hakea kauempaa. Hän ei saa taksilappuja tms. kaupungilta, kun jalat ja kädet kuitenkin vielä jollain lailla toimivat. - Noo, seuraavalta pysäkiltä pyrkii kyytiin nuori, terve äiti yksivuotias lapsi rattaissa. He ovat menossa Stockan kahvilaan moikkaamaan kavereitaan ja jutustelemaan. - Kysymys: kummalle äidille vaunuineen paikka bussissa mielestänne kuuluu?

Jos kyseessä olisi ms-potilas, niin lasteenvaunut tuskin on paras ja mahdollinen kävelytuki. Kannattaisi kulkea vaikka "nitromopolla".

sähköpyörätuoli, vaikka jalat vielä kulkee??? Että toiset mammat pääsevät kaffelle keskustaan... Just, niin arvelinkin. Toivottavasti teistä kukaan ei ikinä sairastu tai vammaudu... Ja siis mä en tarvii niitä vaunuja KÄVELYTUEKSI, vaani ainavien ruokien, pesuaineiden tms. kuljettamiseen. Kun on huushollissa kasvavia lapsia, niin kulutus on sen mukaista... :D - Mulle rupes pysäkillä yks pikkuäiti aukomaan päätään. Oli kuulemma tehnyt kaverinsa kanssa treffit juurikin sinne kahvilaan, ja herrajestas, nyt se kaveri lapsensa kanssa sai odottaa KOKONAISET VIISITOISTA MINUUTTIA pitempään näitä kahta... Mun taas oli ehdittävä kotiin ennen kuin lasteni hoitaja lähtisi toiseen paikkaa.

sähköpyörätuoli, vaikka jalat vielä kulkee??? Että toiset mammat pääsevät kaffelle keskustaan... Just, niin arvelinkin. Toivottavasti teistä kukaan ei ikinä sairastu tai vammaudu... Ja siis mä en tarvii niitä vaunuja KÄVELYTUEKSI, vaani ainavien ruokien, pesuaineiden tms. kuljettamiseen. Kun on huushollissa kasvavia lapsia, niin kulutus on sen mukaista... :D - Mulle rupes pysäkillä yks pikkuäiti aukomaan päätään. Oli kuulemma tehnyt kaverinsa kanssa treffit juurikin sinne kahvilaan, ja herrajestas, nyt se kaveri lapsensa kanssa sai odottaa KOKONAISET VIISITOISTA MINUUTTIA pitempään näitä kahta... Mun taas oli ehdittävä kotiin ennen kuin lasteni hoitaja lähtisi toiseen paikkaa.

Mun koira on vanha ja sillä on vähän huono kunto, se ei jaksa kävellä pitkiä matkoja. Mutta se kaipaa kuitenkin virikettä, kai mä saan alkaa kuljettaa sitä bussilla lastenrattaissa maisemia kattelemassa ja vien samalla jonkun lasten kanssa kulkevan paikan?

ps. Ne paikat on tarkoitettu lastenvaunuille, rollaattoreille ja pyörätuoleille.

Hmmpf tässä. Sain pian tällä palstalla kommentoinnin jälkeen vaikeavammaisen statuksen sekä oikeuden käyttää taksia vammaispalveluna, joten enää en vie mammoilta paikkoja. Tuolloin asiat olivat kuitenkin vielä vaiheessa ja mun vointini niin huono, että tavarat oli pakko kuljettaa rattaissa. Toivon ihmisten pitävän mielessä, etteivät asiat ole mustavalkoisia. Hyvää kesää!

Yhteistyössä