Onko ok jos 9v on välillä yksin öitä kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyllähän se minusta riippuu niin paljon lapsestakin, että onko ok. Jos tekee kolmivuorotyötä, niin joskushan voi olla se tilanne, että lapsi voisi olla yksin yön, koska hoitopaikkaahan tuon ikäiselle ei saa. En lähtisi ihan suorilta tuomitsemaankaan kyllä. Enkä suoralta kädeltä tekisi lastensuojeluilmoitusta, vaan keskustelisin vanhempien kanssa esim. voisiko lapsi yöpyö vaikka meillä tuollaisissa tilanteissa.

Miten yksinhuoltaja, joka tekee sairaanhoitajana 3-vuorotyötä, järjestää yöhoidon 9-vuotiaalle?

Vai onko vaihtoehdot etsiä työpaikka missä ei tarvitse tehdä vuorotyötä tai luottaa sukulaisten jne apuun?

Itsellä on onneksi hyvä tukiverkostot mutta silti hirvittää miten selvitään kun lapsi tulee kouluikään. Rahallisesti ei huvittaisi siirtyä pelkkään päivätyöhön - saati että sellaisia paikkoja tällä ammatilla ja tässä kaupungissa olisi ihan ylettömästi saatavilla..

[QUOTE="tinttu";25301661]Miten yksinhuoltaja, joka tekee sairaanhoitajana 3-vuorotyötä, järjestää yöhoidon 9-vuotiaalle?
[/QUOTE]
Yksinhuoltajuuskaan ei oikeuta jättämään lastaan heitteille.

Näin erittäin kärjistäen ja ytimekkäästi sanottuna.

Mä luulen et kaikilla ei ole vaihtoehtoja tollasten asioiden kanssa jos esim. on yksihuoltaja ja joutuu tekeen yövuoroja toisinaan. Mihin sen lapsen laittaa kun töitä on tehtävä?

9 -vuotiaita on niin eri tasoisia mut varmaan uskaltaisin omani jättää jos olisi pakko, tosin nuot ei ole onneksi vielä niin isoja. Eikös 9-10 vuotias pidä jo jättää yksin sairastamaankin kotii ettei voi olla töistä pois? Millä se sit päivät pärjää? Yöllä kuitenkin lapsi nukkuu toisin kun päivällä. Ja puhelimella saa vanhempiin yhteyden jos jotain tulee.

Moni lapsi on päiväaikaan kouluiässä yksin lomilla, kun vanhemmat töissä. Mikään laki ei pidä tuota heitteillejättönä, vaan on aina ollut Suomessa normaalia. Siis myös yöllä voi lapsi olla yksin. Itsellä kyllä moinen hirvittää, mutta periaatteessa meidänkin perheessä voi tulla tuo tilanne. Itse teen 3 vuorotyötä ja yövuoroja on n. 4/kk. Mies aloittaa aamulehdenjakotyön vuoden alusta. Onneksi mulla on vanhemmat, jotka ottavat lapset yöksi, kun vuorot sattuu päällekäin. Kaikilla ei ole sellaista apua.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25301732:
ei saa jättä yksin yöksi. lastensuojelu asiahan tuo on

Ei varmaankaan ole lastensuojeluasia, jos lapsi on kotona turvassa. Jos päivällä lapsi saa olla yksin niin saa myös yöllä.

Mä olin kokonaisen viikonlopun yksin pikkuveljeni kanssa, minä 12v ja veli 6v, joten voisin ajatella että omiani voisin jättää noin 12v. Mut tuskin siihen tarvetta tulee, huvikseen kun en jättäis ja yötöitä en tee.

Yhteistyössä