Onko oikeudenmukaista? (elatusmaksuasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Jos naisella on kaksi lasta. Näillä eri isät. Toinen isä maksaa lapsesta tuloihinsa nähden liian korkeaa maksua (koska ei halunnut vetää asiaa oikeuteen ja riidellä) ja toinen isä ei maksa mitään. Näillä isillä on samanlaiset tulot. Sille isällä, joka maksaa yli-isoja maksua perusteltiin suurta maksua sillä, että äiti on nyt vähävarainen ja siksi maksetaan näin isoa maksua. Kummallista, että tuon toisen isä ei maksa mitään. Silloinhan on vaarana, että juurikin tuon toisen maksamista elareita menee suuri osa tuon isomman (ei oman) elättämiseen.

Tietysti se on epäoikeudenmukaista, että toisen lapsen isä ei osallistu lapsensa elatukseen ja taas että toinen laitetaan maksamaan liikaa tuloihin suhteutettuna. Tarviiko tällasta edes kysyä?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tietysti se on epäoikeudenmukaista, että toisen lapsen isä ei osallistu lapsensa elatukseen ja taas että toinen laitetaan maksamaan liikaa tuloihin suhteutettuna. Tarviiko tällasta edes kysyä?

Muttakun lapsen äiti ei vaadi siltä toiselta isältä mitään. Tuo toinen isä on todella vaikea luonteeltaan ja ehkäpä alkaisi haastamaan riita tai jotain...Mut silti tuntuu väärältä, että miks sossukaan ei kehota toista isää maksamaan elareita, vaan vaatii toista isää maksamaan korkeaa elaria ikäänkuin korvaukseksi. Voinko tuo äiti hakea sitten kaupungilta sen toisen lapsen elareita? Minusta tässä on hanakalaa se, että nyt nämä toisen lapsen rahat eivät tunnu menevän niinkään selkeästi hänen tarpeisiinsa, vaan rahoilla ylläpidetään molempia lapsia. Sellainen tunne siitä vaan tulee.

Niin, äiti voisi laittaa ulosottoon miehen maksamattomat elatusmaksut, jolloin niitä voitaisiin periä ja äiti saisi oikeuden niihin. Mutta ei kenties kehtaa tehdä tätä?

Uteliaisuuttani kysyn, et miten kuvio koskettaa sua, ap? Oletko kenties ylisuuria elareita maksavan isän nykyinen tai jotain vastaavaa?? Vai miksi sua vaivaa muiden elatusmaksujen epäsuhta? Jos isä kokee asemansa epäreiluksi, ainahan hän voi vaatia maksujen tarkistamista.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Niin, äiti voisi laittaa ulosottoon miehen maksamattomat elatusmaksut, jolloin niitä voitaisiin periä ja äiti saisi oikeuden niihin. Mutta ei kenties kehtaa tehdä tätä?

Siis äiti ei alunperinkään ole vaatinut tuolta toiselta isältä mitään. He ovat yhdessä kait sopineet, että niitä ei makseta. Toinen isä taas pistettiin maksamaan.

Kyllä, äiti voi myös vaatia toiselta isältä maksua, ja jos ei tipu, saa Kelalta ja Kela perii isältä. Sossu tosin ei tee sitä hänen puolestaan.

Lastenvalvoja ei voi kiristää ykkösisää maksamaan enemmän vain sen takia, että kaveri ei maksa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Uteliaisuuttani kysyn, et miten kuvio koskettaa sua, ap? Oletko kenties ylisuuria elareita maksavan isän nykyinen tai jotain vastaavaa?? Vai miksi sua vaivaa muiden elatusmaksujen epäsuhta? Jos isä kokee asemansa epäreiluksi, ainahan hän voi vaatia maksujen tarkistamista.

en ole nykyinen en. Olen muu läheinen. Toivoisin, että rahat menevät tuolle pikkupojalle, jonka täti olen. Kun tiedän, että veli antaa tosi ison osan palkastaan ja itse joutuu tiukoille. Hänelle jää itselle elämiseen kuukaudessa 200 euroa. 1000 euron tuloista maksaa tosi huikeet maksut. Niillä paikataan äidin pienituloisuutta. Ei se maksu mua sinänsä haittaa tai kuulu. Mut todella toivon, että jos äiti tekee päätöksen, että toisen isän ei tarvi maksaa, niin käyttää mun veljenpojan rahat todella sitten häneen eikä toiseen lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikä äiti saa niitä elatuksia sitten kunnalta jos isä ei niitä maksa? eikö ole hakenut?

Ei se hae, koska kuntahan ilmeisesti perisi ne siltä toiselta isältä. Kai hän ei halua tuottaa toiselle isälle vaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

en ole nykyinen en. Olen muu läheinen. Toivoisin, että rahat menevät tuolle pikkupojalle, jonka täti olen. Kun tiedän, että veli antaa tosi ison osan palkastaan ja itse joutuu tiukoille. Hänelle jää itselle elämiseen kuukaudessa 200 euroa. 1000 euron tuloista maksaa tosi huikeet maksut. Niillä paikataan äidin pienituloisuutta. Ei se maksu mua sinänsä haittaa tai kuulu. Mut todella toivon, että jos äiti tekee päätöksen, että toisen isän ei tarvi maksaa, niin käyttää mun veljenpojan rahat todella sitten häneen eikä toiseen lapseen.

Enpäs usko että isukki maksaa noista 1000? isoja elareita. Minimielarit n.135?. Tai isukki puhuu potaska elareista tai tienaa enemmän kun toi 1000 ?.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Enpäs usko että isukki maksaa noista 1000? isoja elareita. Minimielarit n.135?. Tai isukki puhuu potaska elareista tai tienaa enemmän kun toi 1000 ?.

Kyllä todellakin maksaa. Mä olen hänen palkkakuitit nähnyt, kun yhdessä niitä laskettiin. Tiedän tulot tasan tarkkaan, kun ite autoin häntä laskemaan tulot ja menot. Niitä ei silti edes sossussa laskettu. Sanottiin, että lasketaan sitten, kun äiti tienaa enemmän, jos vähän voi tiputtaa.

ap:
Mut silti tuntuu väärältä, että miks sossukaan ei kehota toista isää maksamaan elareita, vaan vaatii toista isää maksamaan korkeaa elaria ikäänkuin korvaukseksi.

Ei se näin voi mennä. Onko lastenvalvoja sanonut näin? Veljes on elatusvelvollinen tasan omasta lapsestaan. Ja suhteessa omiin tuloihinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vaan :
Sorry vaan, mutta tässä kertomuksessa jotakin ei täsmää....

Herää. Maailma ei ole oikeudenmukainen. Ei mulla ole syytä tällasesta asiasta huijata. Mua vaan kiinnosti tietää, että onko toi kuinkakin yleistä. Ei ilmeisesti ole. En minä sille mitään voi, jos joku sosiaalitoimi ei ratkaise asioita järkevästi.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Näin nopeasti laskettuna, hieman hatusta vedetyillä numeroilla tässä tapauksessa 1000? /kk tienaavan isän tulisi maksaa n 150?/kk yhdestä lapsesta.

Käy
http://www.eroperhe.net/?core=elatus
tuolla laskemassa tarkemmin jos haluat.

Just ton 150 euroa he pyytävät kuulemma sitten, kun äidin tulot kasvavat ja äiti menee työelämään takaisin. Mä olen miettinyt, että onkohan maksu niin iso, siksi että äiti ei sitten voi hakea kunnalta niin isoa toimeentulotukea. Voidaanko sossussa ajatella siis asioita niin pitkälle, että yli-isoilla maksuilla varmistetaan, että kunta ei joudu maksamaan äidille toimeentulotukea ainakaan niin paljoa??

Hyvät naiset ajatelkaapa asiaa myös isän näkökulmasta. Tuttuni (mies) maksaa kahdesta lapsestaan 340e/kk, vuokra 500e, työmatka kustannukset 80e/kk ja laskut n.100e/kk. Palkka hänellä 1400e käteen ja laskekaapa mitä hänelle jää elämiseen. PERÄTI 380e/kk. Ja hän siis ottaa lapset jota toisena vl luokseen ja kesällä on heidän kanssaan koko kuukauden.

Ex vaatii aina häneltä puolet kaikista suurimmista hankinnoista eli ensi kuussa pitäisi jostain nipistää 100e toisen polkupyörään ja 50e lapsen leiriä varten.

Eli lasketaan taas hänelle jää koko kk 230e ja hänellä on siitä ajasta lapset luonaan sen 4pv.

Ex asuu uuden miehen ja parin uuden lapsen kanssa uudessa omakotitalossa, ajaa uudella autolla, käy 2krt vuodessa etelässä ja elää muutenkin aikast prameaa elämää :)

Kyllä isän pitää pitää huolta lapsistaan, mutta joku raja sentään :(

Yhteistyössä