onko oikein.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä

Vieras
Olen naimisissa, opiskelen ja lapsia on. Mieheni haluaa, että lopetan koulun ja menen töihin, onko oikein hänen vaatia tuollaista? Lisäksi hän suuttuu kun pistän vastaan ja sanon haluavani käydä koulun loppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tehdä:
Olen naimisissa, opiskelen ja lapsia on. Mieheni haluaa, että lopetan koulun ja menen töihin, onko oikein hänen vaatia tuollaista? Lisäksi hän suuttuu kun pistän vastaan ja sanon haluavani käydä koulun loppuun.

Miehesi on oikeassa, töihin siitä ja heti.

No riippuu vähän siitä että kuinka kipeästi perheenne kaipaa pätäkkää. Ja opiskellahan voi työn ohessakin tai opintoja voi lykätä. Asiaan on ulkopuolisen aika vaikea ottaa kantaa mutta jos meidän perheen aikuisista jompi kumpi opiskelisi ja toinen jäisi vaikka työttömäksi tai sairastuisi tms. niin kyllähän sen toisen pitäisi alkaa ansaitsemaan jos aiemmin ollaan oltu toisen tulojen varassa.

Mitä opiskelet? Mä en ainakaan menis töihin ennen kun valmistun, palkka paljon korkeampi sitten! Jos edes ilman tutkintoa saa oman alansa töitä... Ei ukko voi vaatia että meet töihin joka ei oo sun alaa!

Noh. Mikset mene töihin, pistä jemmaan rahaa, ja ota opintovapaata myöhemmin. Voit opiskella säästöjesi turvin. Minusta jokainen vastaa tiettyyn pisteeseen asti itse koulutuksensa kustantamisesta; jos itsellä ei ole rahaa, vanhempien pitää auttaa. Mies ei ole se oikea taho, jolla maksattaa opinnot.

Suomessa ei avioliitossakaan ole kummalakaan puolisolla oikeutta sanella toisen puolison tekemisiä, mutta puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Teidän pitää yhdessä miettiä ratkaisu ongelmaan opiskelu vs. taloudellinen tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa ei avioliitossakaan ole kummalakaan puolisolla oikeutta sanella toisen puolison tekemisiä, mutta puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Teidän pitää yhdessä miettiä ratkaisu ongelmaan opiskelu vs. taloudellinen tilanne.

Puolisoiden lakisääteinen elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä, että saa alkaa mielin määrin opiskelemaan ja elämään toisen puolison siivellä. Niin että työssäkäyvällä on lakisääteinen velvollisuus elättää. Koska kyseinen lainkohta sanoo myös, että kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ja asumis- ym. -oloista riippumatta ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen.

Jos on pitkän lastenhoidon vuoksi vieraantunut ammatistaan/ työelämästä voi olla käsillä peruste, jolla toinen puoliso voidaan velvoittaa elatukseen lain nojalla.

Lainkohdasta riippumatta jokaisen on hyvä miettiä myös moraalista kysymystä siitä, kenellä on velvollisuus kustantaa opinnot. Opiskelijalla itsellään vai tämän vanhemmilla? Vai aviomiehellä?

Siis meillä on pidempi historia, yhdessä vaiheessa mä itse olin töissä ja mies työttömänä. Hänellä ei ollut mitään, mä kustansin kaiken hän ei saanut mitään tukea mistään ei edes sitä työttömyyskorvausta, silloin jo sanoin et kun hän saa töitä mä haluan opiskelemaan ja oli ok nyt siten tulu tämän kesän aikana tämä eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja onko oikein:
Siis meillä on pidempi historia, yhdessä vaiheessa mä itse olin töissä ja mies työttömänä. Hänellä ei ollut mitään, mä kustansin kaiken hän ei saanut mitään tukea mistään ei edes sitä työttömyyskorvausta, silloin jo sanoin et kun hän saa töitä mä haluan opiskelemaan ja oli ok nyt siten tulu tämän kesän aikana tämä eteen.

tämä siis minun oli väärä nimimerkki edellisessä

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä tehdä:
Mä siis haluan vastauksia onko miehellä oikeutta vaatia lopettamaan koulu ja käskeä töihin.

Ja minä vastaan että se vähän riippuu tilanteesta.

No.. jotkut ovat elinikäisiä opiskelijoita, jos opinnot kestävät vaikka 10 vuotta putkeen, niin voihan siinä toisen työssäkäyvän kunto pian loppua :/ Tietty jos opiskelevalla osapuolella on heittää osuutensa kuluihin, niin mikäs siinä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeustieteen ylioppilas ja äiti:
Noh. Mikset mene töihin, pistä jemmaan rahaa, ja ota opintovapaata myöhemmin. Voit opiskella säästöjesi turvin. Minusta jokainen vastaa tiettyyn pisteeseen asti itse koulutuksensa kustantamisesta; jos itsellä ei ole rahaa, vanhempien pitää auttaa. Mies ei ole se oikea taho, jolla maksattaa opinnot.

Ei ole kyllä vanhemmatkaan loputtomiin maksuvelvollisia..