Onko oikein että pph pitää nälässä ja nääntymispisteessä ruuan suhteen "nirsoa" lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sari"

Vieras
OTTAA AIVOON. Menin hakeen lasta hoidosta, ja reppana makasi maassa, kun oli niin nälkä eikä jaksanu tehdä mitään. Oli syönyt aamupalaa ihan vähän, eikä ruualla muuta kuin yhden lusikallisen. Välipalallakaan ei mitään. Tiedän että lapsi on nirso ruuan suhteen, mutta ainakin kotona syötetään hyvin, sitä mikä menee alas, vaikka siis muulle perheelle olis muuta. Lapsi on 2,5 vuotta. MITÄ MIELTÄ PPH:N käytöksestä....Sanoin monta kertaa lapselle siitä ääneen hakutilanteessa että on niin voimaton ja valkonen, niin hoitaja siihen TIUSKAISI että no ei ihmekään, kun ei syö mitään!

OTTAA KAALEMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja joo, EI ole mahatautia, vaan ihan vaan alhasesta verensokerista, ja hyvä että vaatteita saatiin kotia tullessa riisuttua kun tyttö oli jo jääkaapilla et RUOKAA.......

Niin ja siis hoitaja vetosi siihen että ei voi minkäänlaisia erikoisjärjestelyjä tehdä eikä antaa mitään muuta kun sitten pitäis tehdä se kaikille lapsille. VOI ELÄMÄ!!!

Tuo on kyllä niin kakspiippuinen juttu. Toisaalta olisi tärkeää, että lapsi saa syötyä kunnolla. Toisaalta, ei ole hoitajan velvolisuus alkaa tekemään/tarjoamaan lapselle mieluisia ruokia, vaan on kelvattava se, mitä tarjotaan.

No ehkä se lapsi ei syökkään mitään, koska on tottunut että kotona saa sitä mitä hän haluaa syödä. Ehkä hän manipuloi sinua tuolla syömättömyydellään?

Meillä poika on vähän saman tyyppinen tapaus. Syö jos huvittaa. Yleensä se on muutama lusikallinen ja sen jälkeen mukamas riittää. Itse en kyllä anna mitään muuta tilalle, jos ei ruoka ruoka-aikaan maistu. Ja kun kyse ei ole siitä, etteikö tykkäis. Eipä ne lapset itteensä nälkään tapa, mutta se on hyvä keino todellakin mainpuloida vanhempaa, kun äidit stressaa siitä syömättömyydestä ja lapset on fiksuja hyväks käyttää kaikkia keinoja.

[QUOTE="sari";23789645]Niin ja siis hoitaja vetosi siihen että ei voi minkäänlaisia erikoisjärjestelyjä tehdä eikä antaa mitään muuta kun sitten pitäis tehdä se kaikille lapsille. VOI ELÄMÄ!!![/QUOTE]

Aivan oikein, jos haluat jotain erilaista kuin normaali ruoat, sinun on paras viedä ne itse ja vieläpä itse ne antaa.

[QUOTE="sari";23789645]Niin ja siis hoitaja vetosi siihen että ei voi minkäänlaisia erikoisjärjestelyjä tehdä eikä antaa mitään muuta kun sitten pitäis tehdä se kaikille lapsille. VOI ELÄMÄ!!![/QUOTE]
No niinhän sen pitäisikin. Vai meinasitko, että yksi lapsi saa ruuaksi mitä haluaa ja muiden pitää syödä sitä mitä on tarjolla?

Ei taida kuuluakaan, jos ei ole tarvetta, esim. allergia.

Ei päiväkodissa tai koulussakaan ole eri ruokia niille, ketkä ei satu tykkäämään jostain. Aika nirso lapsi saa todellakin olla, jos ei syö MITÄÄN koko päivän aikana. Pph:lla on todennäköisesti suht tavallista ruokaa/välipalaa kuitenkin tarjolla? Mitä lapsesi sitten suostuu syömään?

Mitä lapsi sitten syö? Eikö olisi helpompa opettaa kotona syömään samaa ruokaa muiden kanssa, olisi helpompaa hoidossakin? Minullakin esikoinen hirveän nirso, taustalla allergiat, jotka parannuttuaan jättivät melkoisen nirsouden. Mutta useampi vuosi kun kului, alkoi maistumaan (tai erottelee lautasella sen mitä syö ja mitä ei).

Meinaatko ap että koulussakin tehdään sun lapselle omat ruoat???? Todellakaan ei tarvitse pph:n olla tekemässä eri ruokaa sun lapselle. Ei kotonakaan tehdä yhden mielen mukaan ruokia. Jos ei maistu niin sitten on syömättä!

Hoitaja teki oikein! Rajat pitää olla, jos yksi lapsi saa syödä kaapista sitä mikä nyt sattuu maistumaan niin ei kukaan halua syödä sitä mitä olisi tarjolla. Hoitajilla on päiväksi lasten ruuat sekä myös omat kotiruokansa jotka eivät ole hoitolasten syötäviksi. Kyllä se sun nirso-perse tenava oppii syömään kunhan tarpeeksi nälkä tulee. Typerää edes vaatia jotain erikoiskohtelua omalle lapselle.

Ymmärrän sinua! Meillä myös 2v nirsoilija. Kotihoidossa vielä on ja pelottaa just tuollaiseen tilanteeseen joutuminen. Toisaalta voi olla että kun lapsi huomaa pph:n tiukan linjan niin lapsi antaa periksi! Itseasiassa olen varma että niin käy. Itsellä vaan ei ole pokkaa ollut toteuttaa vielä tuota samaa. Älä huoli, ei lapsi itseään tapa nälkään! Voi olla että pitkään jaksaa osoittaa mieltään ja olla syömättä mutta kyllä varmasti alkaa samat ruuat jossain vaiheessa maittaa!!!

[QUOTE="sari";23789701]Kyse oli siitä että lapsi todellakin oli melkeen tiputuskunnossa, kun hakemaan menin.[/QUOTE]

No mikä oli niiin karmea välipala ettei edes se mennyt?

[QUOTE="sari";23789701]Kyse oli siitä että lapsi todellakin oli melkeen tiputuskunnossa, kun hakemaan menin.[/QUOTE]
Mä käyttäisin lapsen lääkärissä. Ei ole normaalia, että terve lapsi on 8-10 tunnin ravinnottomuuden vuoksi tiputuskunnossa.

On kauheaa seurata, kuinka paljon syömishäiriöisiä ja eri makuihin tottumattomia lapsia päiväkodeissa on. Jos 2,5 vuotiasta ei ole totutettu eri makuihin, hän ei enää oikeastaan totukaan ilman erityistä panostusta. Päivähoito ei ole se taho joka hoitaa tuollaiset lapset.

Ymmärrän sinua! Meillä myös 2v nirsoilija. Kotihoidossa vielä on ja pelottaa just tuollaiseen tilanteeseen joutuminen. Toisaalta voi olla että kun lapsi huomaa pph:n tiukan linjan niin lapsi antaa periksi! Itseasiassa olen varma että niin käy. Itsellä vaan ei ole pokkaa ollut toteuttaa vielä tuota samaa. Älä huoli, ei lapsi itseään tapa nälkään! Voi olla että pitkään jaksaa osoittaa mieltään ja olla syömättä mutta kyllä varmasti alkaa samat ruuat jossain vaiheessa maittaa!!!

Juu meidänkin neiti nirso syö kaurapuuroa hoidossa, kotona ei katto sen päällekään, siperia opettaa.

Ehkä sitten jos on ripuloinu ja oksentanu pari päivää niin vois olla tuossa kunnossa. Mutta terve ihminen pärjää kyllä pidempäänkin vähällä ruoalla.

Olisit hyvä neiti soittanut heti ambulanssin paikalle jos todella lapsesi noin huonossa kunnossa.

Tossahan on tarjottu jo aika montaa sorttia ruokaa..aamupala,ruoka,välipala, jos mikään ei kelpaa niin minkä sille mahtaa. Meillä ihan sama systeemi, jos ei syö niin ei syö. Siitähän sitä vasta sanomista tulis jos väkisin syöttäs :O

Hei älä ny viitti, aikunen ihminen. Tiputuskunnossa iltapäivällä syötyään kuitenkin jotain aamupalalla ja lounaalla? Kai veit lapses päivystykseen tarkistettavaks jos hän oli "nääntyny melkein tiputuskuntoon"?

Suhun meni kyllä sitte täydestä se "äiti mun on niin nälkä et mää KUALEN" -show. Menikö myös se "äiti mä en voi syyä enää hoidossa kun mä kuolen siellä nälkään, mä halun omat ruuat"-show

Suosittelen ap katsomaan peiliin ja miettimään onko tullut tehtyä jotain virheitä. Miksi lapsi saa kotona aina/usein(?) jotain muuta mitä on tarjolla? Miten kuvittelet lapsen käyttäytyvän hoidossa? Otappa oikeen urakaksi että teillä opetellaan syömään sitä mitä on, eikä niin että kaikki annetaan periksi. Ja mitä ihmettä se sun lapsi sitten suostuu syömään jos tämä on kovin yleistäkin että syötät sitten vaan sitä mitä haluaa syödä?

Yhteistyössä