Onko oikeasti "vaarallista" jos vauva alkaa suoraan kävelemään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siis 7 kk vauvamme ei ryömi, eikä konttaa. Kääntyy ympäri ja vähän hivuttautuu välillä. Nyt kuitenkin nousee tukea vasten ja yrittää kävellä. Onko vaarallista vai ihan urbaanilegendaa että jotain haittoja tulisi?

kyllä siitä on todisteita että konttaus pitäisi tulla jossain vaiheessa, muuten voipi entillä hankaluuksia oppimisessa, ne kun käyttävät samaa aivojen aluetta, joten tuo konttaaminen "valmistaa" sitä aluetta myöhempää varten...

Mä olen ainakin kohtalaisen normaali vaikka olen suoraan ruvennu kävelemään ilman ryömimistä ja konttaamista. Samoin on meidän esikoinen joka on nyt 5-vuotias :)

No en tiedä miten vaarallista, mutta nykyisin ajatellaan, että konttaamisessa tuleva käsien ja jalkojen "vuoroaskellus" on tärkeää aivojen kehitykselle. Ja konttaus olisi tärkeää oppia vaikka sitten jälkikäteen kävelyn jälkeen. Ei niinkään kai tuo ryömimisen poisjäänti ehkä olisi niin "vaarallista". Kyseinen liike siis kehittää aivoja. Jotkin tietyt asiat voivat olla vaikeampia myöhemmin oppia. Ei varsin että sitten pärjää huonommin koulussa kuin muut.

Joskus oon lukenut, että jos ei konttaa, joku alue voi jäädä huonommaksi aivoissa ja vaikuttaa oppimiskykyyn. Mutta että sitä voi harjoituttaa muulla symmetrisellä liikunnalla, esim. hiihto, luistelu voi auttaa ja muukin, missä kädet ja jalat tekevät symmetristä liikettä. Sillä voisi auttaa oppimisvaikeuksissakin olevaa kouluikäistä.

Yhteistyössä