Onko oikeasti perheitä, joilla ei ole välillä ollenkaan rahaa ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enoni perheellä useinkin on niin että heillä ei ole rahaa ruokaa.. ja joutuvat sitten lainaamaa, että saa jääkaappiin edes jotain. usein kun siellä on kylässä ja jääkaappin katsonut, niin valot vain ollu.

kaikki ne pienellä rahalla kituuttavat perheet, jotka minä tiedän, ovat niitä, jotka eivät osaa rahojaan viisaasti käyttää. Tupakkaa poltetaan, juodaan alkoholia, ostellaan kaiken maailman teknisiä laitteita ihan turhaan. Esim. jumalattoman isoja taulutelkkareita, vaikka entinenkin toimii, kaiuttimia autonropposiin yms. jota ilmankin pärjää. Tiedän kyllä, että on olemassa muunlaisiakin köyhiä, joilla raha ei riitä vaikka sitä viisaasti käyttääkin, mutta omaan tuttavapiiriin heitä ei kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
muuten kyllä pärjättäis, mutta ex maksaa noista kahdesta isommasta yht. 100 e /kk, vaikka tienaa 3000 nettona kuussa :(

Tsiisus. Voiko siihen hakea muutosta, eihän elarit saa noin pienet olla |O

Joo, no oikeuden kautta tietenkin, ja pakkohan se on siihen mennä kun ex ei suostu neuvottelemaan tuumaakaan. Saa ne sitten joskus takautuvasti, mitä nyt oikeus sit päättääkään.

Mulla on nyt pari kk ollut sellasta...kela vaan käsittelee työmarkkinatukihakemusta viikkotolkulla, mitään ei tapahdu ja sossun kanssa saa tapella. Edes perustukea ei meinaa saada, tällä paikkakunnalla kun pidetään tiukasti kiinni periaatteesta että köyhiä ei auteta, ellei ole perheessä vähintään 4 lasta, sitten normeista joustetaan.

Tammikuussa esim tulot yhteensä noin 575? netto ja tästä sitten vuokrat, laskut ja eläminen, ei mitään mahdollisuuksia :( Eikä apua mistään.

Mulla on ens maanantaina työhaastattelu, toivottavasti vihdoin tärppäisi ettei tarvisi kituuttaa näin ja miettiä jatkuvasti mitä seuraavaksi, vedänkö itteni hirteen vai vieläkö taistelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuleva äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
No tuo yksi tuntemani yhäiti valittelee aina rahapulaa. Ei ole rahaa esim ostaa lapsille kunnon vaatteita, mutta rahaa on kyllä huristella autolla, juoda, tupakoida aski päivässä ja baareilla. Ruokatilannetta en tiiä, en niin hyvin tunne

Minä odotan lasta yksin, siis olen tuleva yksinhuoltaja. Yksi minun kaveri rupesi kerran marisemaan omaa taloudellista tilannettaan ja sitten siihen jatkoksi tuli juttua miten yksinhuoltajat tulee hyvin yhteiskunnan tuilla toimeen, että valittavat turhaan kun on kuitenkin aina rahaa, esim. tietää paljon yksinhuoltajia jotka juoksee baareissa ja ikinä ei ole rahat loppu. Sanoin siihen että sitten varmaan lapset kulkee kirpputoritamineissa ja syövät kaurapuuroa päivästä toiseen. Näin ei kuitenkaan hänen mielestään ole. Eli minusta on siis ilmeisesti tulossa "rikas yksinhuoltaja"!:D Kannattaisi siis kaikkien naisten hankkiutua yksinhuoltajiksi kun niillä yhteiskunnan tuillahan niin hyvin rikastuu!:D

Mä saan aika ison summan kuussa käteen, yhteiskunnan tukia niistä on ainoastaan lapsilisä. Rahat ei oo ikinä totaaliloppu, persaukiseksi silti välillä itteni tunnen... Pakko kun on vähän säästää, kun opiskelemaan aion.:)

Mutta joo, monien normien mukaan olen "rikas" yksinhuoltaja. :/ Mutta kyllä mä oon perskeles sen eteen töitä tehnykin.

Niin ja lisäys edelliseen, meillä ei polteta eikä juoda, saati sitten osteta yhtään mitään. Telkkaria ei ole, ei tule ja huonekalujenkin suhteen ollaan minimaalisesti...ei auta.

ja mä en polta en juo, enkä harrasta mitään, ja ruokaa osaan tehdä tosi halvalla, mutta asunnosta en ole valmis luopumaan. kolmen lapsen kanssa kuitenkin tarvii tilaa ja mulla on tukiverkkoja tässä lähellä ja muutenkin hyvä olla tässä

Alkuperäinen kirjoittaja hyrskylän muori:
Alkuperäinen kirjoittaja myötä:
Alkuperäinen kirjoittaja hyrskylän muori:
meillä nyt sellainen tilanne ja myönnän että omaa hölmöyttä :'(
lapsia käy sääliksi kun nehän ne kärsivät vanhempien päätöksistä

haluatko kertoa tarkemmin miksi?

on otettu lainaa lainan päälle ja nyt ei sitten jäänyt tilistä mitään käteen...että näin :/

Niputtakaa ne lainat yhteen. Lainan kuukausierä muuttuu pienemmäksi ettekä turhaan maksa useamman lainan hoitokuluja. Helpottaa tilannettanne!

täällä on. Nuorena hölmöilin ja tilailin kaikkea enkä maksanut joten nyt makselen noita opintotuestani (opintolainaa en halua enenpää) joten rahat voi joskus loppua kesken. Mutta lainailla ei ole tarvinnut, pakastimeen on varailtu pahan päivän varalle sapuskaa. Aina me jotenkin pärjätään. vaikka välillä tuntuukin epätoivoiselta ja tekis mieli lainata joltain kymppi tai pari, mut niitä ei ole muutenkin pienistä tuloista kiva maksella takaisin. joten näin mennään =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
muuten kyllä pärjättäis, mutta ex maksaa noista kahdesta isommasta yht. 100 e /kk, vaikka tienaa 3000 nettona kuussa :(

Tsiisus. Voiko siihen hakea muutosta, eihän elarit saa noin pienet olla |O

Joo, no oikeuden kautta tietenkin, ja pakkohan se on siihen mennä kun ex ei suostu neuvottelemaan tuumaakaan. Saa ne sitten joskus takautuvasti, mitä nyt oikeus sit päättääkään.

Jaksuja oikeusprosessiin, se on varmaan veemäistä, mutta pakkohan sun on :hug:

ja se joka väittää, et rikkaat yh:t ostelee kaikkea, voivat tulla tänne meille esim. kattelemaan tota mun 14 tuuman matkatelkkaria, jonka olen ostanut 90-luvulla opiskeluaikoina!!

no kohta näitäkin perheitä valitettavasti on kun on noita lomautuksia. me tänään kateltiin kalenteria ja pohdittiin, seuraavan kerran tulee normaalisti rahaa EHKÄ kesäkuussa, ei naurata ei.
varsinkin kun siihen mennessä ei ole edes maksettu ukolle ensimmäistäkään erää liitonrahoista mitä saa lomautus ajoilta.

Musta tuntuu että aika monen suomalaisen kaappien perukoilta löytyisi tarpeeksi jauhoja ja säilykkeitä ja sokeria että perhe eläisi sillä viikon pari kevyesti joskin varmaan aika yksipuolisesti. C-vitamiinia vois keräillä vaikka kuusikoista ;) Uskon että voi olla rahat ihan loppu, mutta luulen että se vika on kuitenkin tooooosi usein korvien välissä: ei vaan osata.