Onko oikeasti niin, että kaikki matkustelevat ulkomaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikään paikka ei ole turistirysä, jos menee oikeaan aikaan. Turkin Alanyassakin on rannat kohtalaisen tyhjiä, jos menee ennen kesäkuun alkua. Mä olen käynyt elämäni aikana kymmeniä kertoja ulkomailla ja ikää on vasta 30v. Lapsesta asti 2-6 reissua vuodessa. Tänä vuonna olen käynyt jo Jenkeissä, Latviassa ja Sveitsin Alpeilla.

Kanariakin on hyvä kohde, jos haluaa sporttilomaa. Perus turstipaikoissa on loppujen lopuksi yllättävän paljon historiaa, kulttuuria, kaunista nähtävää jne. Esim Kreikan lomakohteissa on todella hyvä tarjonta monenlaiselle tekemiselle ja olemiselle. En siis ymmärrä puheita "turistirysistä joissa ei ole mitään". No kyllä on! Riippuu tottakai vähän paikasta. Kuten sanoin, että Kreikan lomakohteissa on vaikka ja mitä! Turkin lomallakin ehtii nähdä vähän muutakin, jos haluaa.

Enkä minä ole kauheasti suomalaisiin törmännyt edes pakettimatkoilla. Joskus lennetään suoraan kotikentältä Oulusta lomakohteeseen ja vielä kertaakaan koneessa ei ole ollut yhtäkään tuttua.

Lomakohteessa kannattaa valita sellainen alue, joka ei tarjoa hirveän vilkasta yöelämää. Turisteja on vähemmän ja paljon rauhallisempaa. Liikkuminen saarella/kaupungissa tms on silti yleensä helppoa ja nopeaa.

Kun ajankohta on ennen juhannusta tai syyskuun puolen välin jälkeen, niin missään ei yleensä ole vielä kovin paljon väkeä. Hotelleissakin oppii karsimaan bilehotellit pois. Perhehotelleissa harvoin on bileporukkaa. Sitä oppii muutenkin ajan kanssa vaan hahmottamaan, minkälaisissa hotelleissa biletyypit viihtyy. Kaikenlaisia rymyturisteja on joka kolkassa. Yhden ainoan kerran mua koko loman ajan häiritsi rymyävät ja riehuvat hotellinaapurit ja tämä tapahtui Japanissa. Ei missään suositussa turistikohteessa.

Eikä kaikki tykkää tietenkään kaikesta. Esim Thaimaahan en enää lähtisi. Mieluummin vaikka Kanarialle.

Toisaalta monet perus etelän reissut ovat olleet lapsille ihan unelmien täyttymyksiä. Mä luulen että meidän alakouluikäiset lähtevät mieluummin vaikkapa Kreetalle tai Kyprokselle, kuin Pariisiin tai Nykiin.

Mikään paikka ei ole turistirysä, jos menee oikeaan aikaan. Turkin Alanyassakin on rannat kohtalaisen tyhjiä, jos menee ennen kesäkuun alkua. Mä olen käynyt elämäni aikana kymmeniä kertoja ulkomailla ja ikää on vasta 30v. Lapsesta asti 2-6 reissua vuodessa. Tänä vuonna olen käynyt jo Jenkeissä, Latviassa ja Sveitsin Alpeilla.

Kanariakin on hyvä kohde, jos haluaa sporttilomaa. Perus turstipaikoissa on loppujen lopuksi yllättävän paljon historiaa, kulttuuria, kaunista nähtävää jne. Esim Kreikan lomakohteissa on todella hyvä tarjonta monenlaiselle tekemiselle ja olemiselle. En siis ymmärrä puheita "turistirysistä joissa ei ole mitään". No kyllä on! Riippuu tottakai vähän paikasta. Kuten sanoin, että Kreikan lomakohteissa on vaikka ja mitä! Turkin lomallakin ehtii nähdä vähän muutakin, jos haluaa.

Enkä minä ole kauheasti suomalaisiin törmännyt edes pakettimatkoilla. Joskus lennetään suoraan kotikentältä Oulusta lomakohteeseen ja vielä kertaakaan koneessa ei ole ollut yhtäkään tuttua.

Lomakohteessa kannattaa valita sellainen alue, joka ei tarjoa hirveän vilkasta yöelämää. Turisteja on vähemmän ja paljon rauhallisempaa. Liikkuminen saarella/kaupungissa tms on silti yleensä helppoa ja nopeaa.

Kun ajankohta on ennen juhannusta tai syyskuun puolen välin jälkeen, niin missään ei yleensä ole vielä kovin paljon väkeä. Hotelleissakin oppii karsimaan bilehotellit pois. Perhehotelleissa harvoin on bileporukkaa. Sitä oppii muutenkin ajan kanssa vaan hahmottamaan, minkälaisissa hotelleissa biletyypit viihtyy. Kaikenlaisia rymyturisteja on joka kolkassa. Yhden ainoan kerran mua koko loman ajan häiritsi rymyävät ja riehuvat hotellinaapurit ja tämä tapahtui Japanissa. Ei missään suositussa turistikohteessa.

Eikä kaikki tykkää tietenkään kaikesta. Esim Thaimaahan en enää lähtisi. Mieluummin vaikka Kanarialle.

Toisaalta monet perus etelän reissut ovat olleet lapsille ihan unelmien täyttymyksiä. Mä luulen että meidän alakouluikäiset lähtevät mieluummin vaikkapa Kreetalle tai Kyprokselle, kuin Pariisiin tai Nykiin.
Ei siitä nyt tartte mieltään pahoittaa vaikka minä en voi turistirysiä sietää edes hiljaisena aikana. Kaikki on turisteille rakennettua, turismin ehdoille toteutettua. Hienot historialliset paikat on "pilattu" postikortti ja krääsä myyjin, paikallisten toiminta perustuu vain turistien passaamiseen jne.

Se ei iske minuun millään. Olen yrittänyt, ei onnistu. Se ei silti tarkoita etteikö nuo voi sopia jollekin muulle. Juurikin lapsiperheille. Tai vaikka vanhemmille ihmisille joille esim kieli saattaisi olla rajoite matkustamiselle.

Ja onhan se hienoa niille turistirysien asukkaille. He saavat elantonsa siitä työstä ja sehän on hienoa. Muuten voisivat olla hyvin heikossa asemassa.

Ei siitä nyt tartte mieltään pahoittaa vaikka minä en voi turistirysiä sietää edes hiljaisena aikana. Kaikki on turisteille rakennettua, turismin ehdoille toteutettua. Hienot historialliset paikat on "pilattu" postikortti ja krääsä myyjin, paikallisten toiminta perustuu vain turistien passaamiseen jne.

Se ei iske minuun millään. Olen yrittänyt, ei onnistu. Se ei silti tarkoita etteikö nuo voi sopia jollekin muulle. Juurikin lapsiperheille. Tai vaikka vanhemmille ihmisille joille esim kieli saattaisi olla rajoite matkustamiselle.

Ja onhan se hienoa niille turistirysien asukkaille. He saavat elantonsa siitä työstä ja sehän on hienoa. Muuten voisivat olla hyvin heikossa asemassa.

Miten niin on pilattu? Kyllä ne historialliset nähtävyydet on ihan hyvin pidetty, eikä millään muotoa pilattu. Hyviä nähtävyyksiä.

Ehkä joku hotellikylä nyt on joo rakenenttu turismille, mutta vaikkapa nyt Kreikassa ja Espanjassa pääsee helposti käymään kauas hotellikylistä. Asuuhan vaikkapa rodoksella paljon paikallisia ja siellä on kivasti nähtävää.

Et ole tainnut käydä missään. Et voi muuten olla noin tietämätön. Eikä tällä ole mitään tekemistä nyt sen kanssa, että sun pitäisi tykätä käydä etelässä. Ei pidä.

• Tykkää
Reactions: Echo

Anteeksi nyt vaan, mutta missä ihmeessä olet käynyt? Kanarialla on toki noita isoja hotellihelvettejä, mutta vaikkapa Portugali, Espanja, Kreikka, Italia jne tarjoaa vaikka mitä. Historiallisia kohteita ei ole mitenkään tuhottu. Kirkkoja, palatseja, luostareita, museoita ja kaikenmaailman linnoituksia löytyy kyllä. Tai vaikkapa viinitiloja tai kauniita vaellusreittejä tai sukellusta. Kaupunkeihinkin pääsee helposti. Eikai kukaan jakss viikkoa hotellin alueella olla. Eli monessa etelän kohteessa on valtavasti nähtävää ja koettavaa.

Mä en tykkää kyllä käydä etelässä. En pidä kuumuudesta.

Hotellit ovat usein vähän sellaisella turistirysä alueella, mutta auton vuokraamalla pääsee kiertämään vaikka mihin. Enkä minä ole kokenut, että nähtävyydet olisi jotenkin tuhottu.
Mun tyttö on nyt lähdössä luokkaretkelle toukokuussa ja menevät Rodokselle. Viikon ohjelmaa kun katsoo niin ihan hirvittävän paljon on nähtävää ja reissu on yhdistettynä historian kurssin kanssa.
Toki Kreikka tarjoaa mahtavat puitteet vaikka mille. Myös Espanja, Italia, Portugali, Kroatia jne tarjoavat upeita elämyksiä, vaikka menisikin aurinkomatkoilla sinne. Turkin rantakohteissa on selvästi enemmän turisti meininkiä, kuten myös Thaimaan joissain kohteissa. Kanaria on hyvä paikka liikunnan harrastajille, mutta muuten vähän tylsä.

Toinen asia. Kun ihmetellään miksi pieniä lapsia viedään ulkomaille, niin tuskin se motiivi on se, että pikku Lennin pitää nyt yksivuotiaana nähdä Amsterdam. Matkalle mennään ehkä siksi, että vanhemmat haluavat matkalle ja pitävät matkustelusta. Ei reissaamisesta tarvitse lasten takia luopua, jos se kerta vanhemmille on sitä, mistä pitävät.
Olisi ihan kauheaa olla vuosi matkustamatta. Saati viisi vuotta. Matkustaminen on mun harrastus ja suorastaan rakastan reissaamista. Olen kyllä enemmän kaupunkilomailija.

Anteeksi nyt vaan, mutta missä ihmeessä olet käynyt? Kanarialla on toki noita isoja hotellihelvettejä, mutta vaikkapa Portugali, Espanja, Kreikka, Italia jne tarjoaa vaikka mitä. Historiallisia kohteita ei ole mitenkään tuhottu. Kirkkoja, palatseja, luostareita, museoita ja kaikenmaailman linnoituksia löytyy kyllä. Tai vaikkapa viinitiloja tai kauniita vaellusreittejä tai sukellusta. Kaupunkeihinkin pääsee helposti. Eikai kukaan jakss viikkoa hotellin alueella olla. Eli monessa etelän kohteessa on valtavasti nähtävää ja koettavaa.

Mä en tykkää kyllä käydä etelässä. En pidä kuumuudesta.
On kirkkoja ja palatseja.... jotka täynnä turisteja. On viinitiloja ja vaellusreittejä.... joissa käyvät turistit. On museoita ja linnoituksia ja niissä käyvät... paikalliset?? Nope. Turistit.

Valitettavasti nämä eivät ole minun juttu. Miksi pitäisi?? En kieltänyt ketään niistä tykkäämästä tai niissä käymästä.

Joku kysyi olenko käynyt missään? Olen
Ja siihen mielipiteeni perustankin.

Ja kyllä. Espanjasta löytyy hienoja paikkoja kun suuntaa juuri sinne minne turistit eivät. Ne linnoitukset ei ole kruusattuja. Tai viinitilat siloiteltuja. Ne on paikkoja joissa paikalliset elää sitä arkea mihin turismi ei kuulu. Sellaiset paikat, se aito elämä kiehtoo minua matkoilla. Miksi ei saisi? Sellaisiin hakeudun.

Mutta anteeksi kovasti. Voin vaihtaa mielipidettäni ja pitää kirkkoja ja linnoja kokemuksina. Ja skipata sen että pidän hienoina vähän toisenlaista näkökulmaa.

Nähtävyys on nähtävyys, oli se linna kruusattu tai ei. Paljon enemmän tekemistä löytyy vaikkapa Roomasta tai Lontoosta. Riippuu mistä tykkää. Onhan Rooma nyt esim aikamoinen historian kehto. Juu en ole käynyt.

En matkusta kun ei ole rahaa. Haluaisin kovasti ulkomaille. Ihan sama mihin. Haluaisin vaan niin kokea oikean kunnon ulkomaan loman.

Mä en ymmärrä näitä "meidän lapset eivät ole matkustanut. Viidesluokkalainen poika on käynyt vaan pari kertaa Ruotsissa ja Virossa ja kerran Saksassa ja Kyproksella" ELI ONHAN LAPSI MATKUSTANUT!!! Neljä maata on oikein hyvä saldo noin 11 vuotiaalle.
Mä oon käynyt Tallinnassa kaksi kertaa, Pärnussa luokkaretkellä, Tartossa kerran ja Ruotsissa vaan laivalla satamassa. Ikää 34v.

Olen matkustanut muutaman kerran aikuisiällä lentokoneella, käynyt laivalla useammankin kerran. Naapurimaat on käyty ja olen kiertänyt pohjoisen autolla. En tykkää matkustamisesta, s ei vaan ole "mun juttu". Matkustaminen on liian rasittavaa saatuun hyötyyn nähden. Onneksi tuo puoliso on samoilla linjoilla.

Täältä periferiasta pitää ensin matkustaa useita tunteja, että pääsee lentokentälle ja varsinaisesti matkaan. Poistullessa sama juttu. Matkustamisen jälkeen pitäisi olla lomaa, että toipuu matkustaminen rasituksesta. Olen töissä hoitoalalla ja ajan autolla 500-600km/vko (kotihoito). Lomilla ja vapaa-ajalla nautin kotona olemisesta TAI painun metsämökille - jossa lähin naapuri on 2km päässä!

Kolme vanhinta lasta ovat käyneet luokkaretkillä ulkomailla ja muutenkin reissanneet. Kahta nuorinta ei saa lähtemään minnekään - tarjottu on! Lomilla käymme tutustumassa johonkin kotimaan kohteeseen mökiltä käsin, mm. Koli, Tahko tai huvipuisto, vähän sen mukaan mitä lapset haluavat tehdä.

Nykyään matkustellaan paljon. On varmaan todella harvinaista, jos kuudesluokkalainen ei ole käynyt ulkomailla tai edes kunnolla esimerkiksi Lapissa tai Helsingissä. Riippuu tietenkin missä asuu.

Mun tyttö on kuudennella ja kyllä hänen luokaltaan ilmeisesti jokainen matkustaa edes vähän ainakin kotimaassa

Ei silti ns tavallinen lapsiperhe joka vuosi ulkomailla käy. Voisin heittää, että keskiverto 12 vuotias on käynyt ehkä kolmessa maassa Suomen lisäksi.

Eli ei tuollainen joka vuotinen ulkomailla käynti ole mikään normi.

Ei ole varaa matkustaa saati rakentaa edes taloa. Olen lähihoitaja ja mies putkimies. Lapsia kaksi. Omaa rivaria maksetaan ja perus elintaso ihan hyvä.
Ulkomaille ei ole varaa lähteä. Se vaatii kuitenkin sen 2000----->
Leffassa, hoplopissa jne on varaa käydä.

Mökkeily on kamalaa.

On kirkkoja ja palatseja.... jotka täynnä turisteja. On viinitiloja ja vaellusreittejä.... joissa käyvät turistit. On museoita ja linnoituksia ja niissä käyvät... paikalliset?? Nope. Turistit.

Valitettavasti nämä eivät ole minun juttu. Miksi pitäisi?? En kieltänyt ketään niistä tykkäämästä tai niissä käymästä.

Joku kysyi olenko käynyt missään? Olen
Ja siihen mielipiteeni perustankin.

Ja kyllä. Espanjasta löytyy hienoja paikkoja kun suuntaa juuri sinne minne turistit eivät. Ne linnoitukset ei ole kruusattuja. Tai viinitilat siloiteltuja. Ne on paikkoja joissa paikalliset elää sitä arkea mihin turismi ei kuulu. Sellaiset paikat, se aito elämä kiehtoo minua matkoilla. Miksi ei saisi? Sellaisiin hakeudun.

Mutta anteeksi kovasti. Voin vaihtaa mielipidettäni ja pitää kirkkoja ja linnoja kokemuksina. Ja skipata sen että pidän hienoina vähän toisenlaista näkökulmaa.
Varmaan paikalliset on ihan tyytyväisiä kun turistit pysyvät niissä turistirysissä, eikä maaseutua ole kansoittamassa jotkut "aidot, kulttuuritietoiset, maanläheiset Kånken-reppuhippituristit" vuokrafillareiden ja vuokra-autojensa kanssa.

Ulkomaille matkustelu on paljon halvempaa kuin kesämökin osto Suomesta. Meidän perheellä on ollut jo vuosikausia mökki Espanjassa, koska sen hankinta ja käyttö ja sinne matkustaminen on niin paljon halvempaa kuin mökin hankinta ja ylläpito täällä Suomessa. Köyhä käy etelässä, rikas matkustaa Suomessa.

Ei ole varaa matkustaa saati rakentaa edes taloa. Olen lähihoitaja ja mies putkimies. Lapsia kaksi. Omaa rivaria maksetaan ja perus elintaso ihan hyvä.
Ulkomaille ei ole varaa lähteä. Se vaatii kuitenkin sen 2000----->
Leffassa, hoplopissa jne on varaa käydä.

Mökkeily on kamalaa.
Meillä ei käydä leffassa ja hoplopissakin vain harvoin. Kolmen hengen ulkomaanreissujen lennot ja hotellit ovat meillä aina yhteensä alle tonnin.

Tykkään matkustella, ja lapseni on päässyt joka vuosi ainakin yhdelle etelänmatkalle, kaupunkilomalle ja lisäksi muutamalle Ruotsin- ja Tallinnan-risteilylle. Käyn myös matkoilla ilman lasta, tai teiniä oikeastaan, ja luulenpa että teinin matkustelut on nyt loppu vähäksi aikaa.

Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin naama nurinpäin oleva 14-vuotias, jonka mielestä hotelli on paska, ulkona liian kuuma, rannalla liikaa hiekkaa/kiviä, ruoka pahaa, wifiä ei ole joka ravintolassa - lista on loputon.

Katsotaan uudestaan muutaman vuoden päästä, turha maksaa maltaita siitä, että teini hotellihuoneessa roikkuu kännykällään netissä ja tsättää kavereilleen 24/7 vaikka ulkona paistaa aurinko ja meri kimmeltää ja uima-altaan vesi on lämmintä.
Näin on ollut parilla viime lomalla ja olen jättänyt neidin yksin mököttämään huoneeseen ja nauttinut itse lomailusta.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Useimmat perheet kai matkustaa edes joskus jonnekin.

Omat lapset on käyneet Kanarialla, vanhempi kaksi kertaa ja nuorempi vain vauvaikäisenä. Tänä talvena käytiin Åressa laskettelureissulla ja toisen kerran Tahkolla. Onhan toi laskettelu aika kallis harrastus, mutta alle kouluikäisille ei onneksi vielä tartte ostaa rinnelippuja...

Etelänlomalle tekisi myös mieli, mut pitäis alkaa säästää. Taloon menee rahaa ja autoihin, joten ei sitä löysää hirveästi budjetissa ole. Kaupunkilomat on ihania ilman lapsia - lasten kanssa en vielä lähtisi kyllä. Kaupunkikohteisiin saattaa saada tosi halpoja lentojakin välillä.

Ulkomaanreissuihinkin menee kyllä rahaa, kun en millään viitsisi viettää lomaa jossain ihan ankeassa hotellissa ja mielellään sais olla kahden makuhuoneen huoneisto, että olis ees jotain parisuhdeaikaakin tiedossa.

Matkustelu on kivaa.
Lentokoneessa on kamalaa. Eritoten, kun on lapset mukana ja joutuu pelkäämään jatkuvasti, että putoaako se paska jonkin vian takia vai onko joku laittanut pommin koneeseen vai tuleeko joku lentokentälle vastaan räjähdevyön kanssa.

Yhteistyössä