Onko oikeasti mahdollista, että joku joutuu laskemaan viimeisiä rahojaan, että saa lapsille ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tuon pahan päivän varalta palasinkin huonona äitinä työelämään ja laitoin lapsen päiväkotiin äitiysloman loputtua. Juuri tästä syystä, eli rahasta! En voi tajuta, miten joku voi kuvitella pärjäävänsä kotihoidon tuella ja lapsilisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.

Mä en toisaalta kannata edes kaikkea tässä maassa tapahtuvaa paapomista. Itse esim. sanoit, että olit opiskeluaikoina lasten kanssa tiukoilla ...mutta kuka käski tehdä lapsia jo opiskeluaikana? Nämä on valintakysymyksiä. Joutuu sitä muutkin laskemaan, että nyt ei ole varaa, pakko odottaa pari vuotta. Jos taas tahtoo tehdä jo tiukkaan tilanteeseen, silloin on maksettava laskukin itse ja elettävä sen mukaan. =)

Joo tiedän, että tästä tulee paskaa niskaan, mutta en jaksa enää kuunnella näitä tällä palstalla jatkuvasti vastaan tulevia valituksia siitä, kuinka on tiukkaa ja IHAN ilman omaa syytä on tähän tilanteeseen jouduttu. Niinpä. =)

Yllätyksiä tulee kyllä elämässä, eikä kaikkia voi aina ennakoida. Esim. firmojen YT-neuvotteluja jne.
Mutta tuosta olen samaa mieltä kanssasi ettei kannata ihan älyttömään elämäntilanteeseen lasta tehdä! Kyllä jokaisen sydämen lisäksi järjellä ajattelevan aikuisen pitäisi tietää ettei lasten hoito ja kasvatus ole ilmaista! Pitää olla peruspohja rahallisesti kunnossa! Eikä kannata ajatella että "kyllä lapsi leivän pöytään tuo", soskun ja Kelan korvaukset ei aina riitä...
Huoh, mutta kaikilla ei ole järkeä päässä sillon kuin eka vauvakuume iskee...

Toki on poikkeustilanteita, ja vaikka tässä pikaisesti naputan ja vastaukseni saattaa kuulostaa toiselta, ne on minunkin mielestäni asia erikseen.

Oma vastaukseni koskee nimenomaan niitä, jotka ovat jo tienneet, että nämä on meidän tulot nyt ja tulevat sen jälkeen olemaan kutakuinkin nämä, toteavat, että pieneksi jää ja tiukkaa tekee, mutta ei se mitään, otetaan tähän tahallaan vielä lisää kuluja ja tehdään lapsia. ...Lapset on ihania, mutta ei se yhteiskunnan velvollisuus ole niitä sitten elättää. =)

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En mä ole mitenkään asioitanu sössiny, ja opiskellessa olin lasten kanssa tosi tiukoilla. Ja jos isi ei olis rientäny apuun, olis kuoltu kylmään ja nälkään.

Enemmän mua hämmästyttää, että voit kulkea niin laput silmillä, ettet näe ihmisten hätää. Vaikka kuinka hyvinvointivaltiossa eletäänkin. Käy kurkkaas joskus Hurstin itsenäisyyspäiväjuhlia, tai kun ihmiset jonottaa leipää. Ei ne siellä huvikseen ole.

Mut miksi pitää järjestää itsensä sellaiseen tilanteeseen, et on useampi lapsi ja opinnot kesken ja sitten opintoraha ei yllätys yllätys riitäkään elämiseen?

Täysin samaa mieltä! Aikuiset ihmiset tietää, että lastenkin elättäminen maksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
En varsinaisesti kohdistanut tätä pelkästään sulle, vaikka sun tekstiä alunperin lainasinkin. Jos luet tämänkin ketjun vastaukset huomaat, että suoraan sanottuna pelottavan moni on sitä mieltä, että on tuossa tiukassa tilanteessaan täysin ilman omaa syytä. Joku tuli ja pakotti vissiin.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että esim. opiskelijat (tai muut pienituloiset) tekevät lapsia. Mutta kyllä jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, että sen mukaan pitää elää, mihin on varaa. Ja jos ei ole varaa viiteen lapseen, ei ole varaa. Joko pitää jättää viides tekemättä tai sitten pitää muuttaa tilannetta niin, että viidenteen on varaa. Mutta ei pidä (pitäisi) automaattisesti olettaa, että no kyllä meitä sitten valtio tai joku muu auttaa.

Tuolla yhdessäkin vastauksessa on, että sossusta ei saada, kun muka on riittävästi tuloja. Hyvä heille, siis oikeasti nostan hattua, että pärjäävät kuitenkin omillaan. Mutta tuostakin vastauksesta on luettavissa pientä paheksuntaa sossua kohtaan, kun ei sossu auta. ...mikä velvollisuus sossulla olisi auttaa? Eihän se sossun vika ole, että näillä ihmisillä on enemmän kuluja kuin menoa. Ei sossu niitä lapsiakaan tehnyt eikä käskenyt tekemään. =)

Juuri näinhän se on. En mäkään olettanut, että vanhempani niin paljon auttavat, kun auttoivat, ja siitä olen ikuisesti kiitollinen. Sossusta kokeilin kerran opiskeluaikana hakea ttt, eivät antaneet, mutta eihän sillekään mitään voi.

Mä oon ajatellut tuon sossusta rahan hakemisen niin, että väliaikaisena ratkaisuna ok, mutta jatkuvana, ei niin hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olenko mä ainoa, jolla on säästötili pahan päivän varalle? Tilille on tallennettu pieniä summia jatkuvasti ihan opiskeluajoista lähtien eli silloin kun ei vielä ollut lapsia. sieltä on tarpeen mukaan myös lainattu rahaa jos on ollut tiukkaa. Yhä siellä on sen verran rahaa, et yllättävässä tilanteessa selviäisin taatusti niin pitkään, et sossusta tai muualta saisi ruokarahaa. Tilin saldo ei todellakaan ole iso, mutta nälkää ei tarvitsis ainakaan nähdä ja laska montako makaronia per lapsi on varaa tarjota.

Et ole ainut, kyllä meilläkin on varoja aina pahan päivän varalle!

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Alkuperäinen kirjoittaja littlelady:
Kamalaa on se että joku vielä kehtaa heittää kommentteja, että itseppä olette tilanteen aiheuttanut.

Niin,mutta on paljon ihmisiä jotka ei osaa ajatella että toiset ihmiset on erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa kuin he itse.Ja vaikka rautalangasta vääntäisi,asia ei heille mene perille...

Mun mielestä kamalaa on se, että täälläkin tulee niin paljon ja jatkuvasti vastaan juuri tätä vastuuttomuutta. Ei oteta mitään vastuuta omista valinnoista. Valinnat lähtee pienistä asioista, mutta ne pienetkin vaikuttaa yllättävän suuriin kokonaisuuksiin.

Toki on poikkeustilanteita, yllättäviä juttuja sattuu. Mutta ne onkin asia erikseen. =)

Elämä ei ole mustavalkoista. Kaikkeen ei aina voi varautua.

Itse monen monta vuotta elin opintotuella ja mielestäni ihan tarpeeksi leveästi. Ei ne tulot vaan ne menot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
tuon pahan päivän varalta palasinkin huonona äitinä työelämään ja laitoin lapsen päiväkotiin äitiysloman loputtua. Juuri tästä syystä, eli rahasta! En voi tajuta, miten joku voi kuvitella pärjäävänsä kotihoidon tuella ja lapsilisillä.

Minä en pelkästään kuvitellut vaan myös pärjäsin! :)
Töihin palasin sitten kun lapsi oli täyttänyt 3v.

Toki asiaan vaikuttaa se ettei asuta pk-seudulla jolloin menot on pienemmät...

Eli oikeastaan me kaikki ollaan samaa mieltä eikös ;) Siivelläeläjät paha, mutta poikkeustilanteita on ja niitä yritetään ainakin ymmärtää. Se on eri asia taipuuko yhteiskunnan rattaat aina tarpeeksi vauhdikkaaseen ymmärtämiseen tai onko apua liian helppo käyttää väärin.

Eli oikeastaan me kaikki ollaan samaa mieltä eikös ;) Siivelläeläjät paha, mutta poikkeustilanteita on ja niitä yritetään ainakin ymmärtää. Se on eri asia taipuuko yhteiskunnan rattaat aina tarpeeksi vauhdikkaaseen ymmärtämiseen tai onko apua liian helppo käyttää väärin.

Minä taas ihan henkilökohtaisesti (oottekin tänä aamuna saaneet jo aimoannoksen mun mielipidettä, mutta koittakaa kestää vielä yksi :snotty: ) olen sitä mieltä, että juuri näin on:

Sieltä saa toisaalta liian helposti (tiedän monia, jotka oikeasti väärinkäyttävät tätä järjestelmää ...siksi ehkä olenkin näin "kielteinen" asiaa kohtaan), mutta sitten toisaalta liian vaikeasti. Eli siis apu ei kohdistu niille, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat ...ja tavallaan ansaitsisivat. Tuolla viimeisellä tarkoitan sitä, että sen avun tulisi minusta nimenomaan olla apu, ei elatustapa. Lyhytaikainen juttu, ei pidemmän ajan ratkaisu. =)

Itselle tulee pahamieli kun täältä sillointällöin lukee näitä juttuja että ei raha riitä ruokaan tai että lapsilla ei ole edes ehjiä vaatteita.. Voisipa sitä jotenkin kaikkia auttaa. Kamalaa on se että joku vielä kehtaa heittää kommentteja, että itseppä olette tilanteen aiheuttanut.

mutta on varaa kuitenkin nettiin.. tietokoneeseen.. tai jos istuu nettikahvilassa kaiken päivää keskustelupalstoilla.. vähä on ristiriitasta. kyllä mä ennnemmin luopuisin tietokoneesta ja netistä kuin että joutuisin joka pennosen laskemaan.

Itselle tulee pahamieli kun täältä sillointällöin lukee näitä juttuja että ei raha riitä ruokaan tai että lapsilla ei ole edes ehjiä vaatteita.. Voisipa sitä jotenkin kaikkia auttaa. Kamalaa on se että joku vielä kehtaa heittää kommentteja, että itseppä olette tilanteen aiheuttanut.

mutta on varaa kuitenkin nettiin.. tietokoneeseen.. tai jos istuu nettikahvilassa kaiken päivää keskustelupalstoilla.. vähä on ristiriitasta. kyllä mä ennnemmin luopuisin tietokoneesta ja netistä kuin että joutuisin joka pennosen laskemaan.

Hei oikeesti! Eihän netti ja tietokone ole enää tänä päivänä mikään rikkaiden ylellisyys.
Monessa asunnossa nettiyhteys kuuluu vuokraan ja konekin voi olla vaikka lahjana saatu (kiitos velipoika vanhasta koneestasi! :D )

tätä palstaa kun lukee niin tuntuu joillakin ihan oikeasti olevan niin et ihminen jolla on ennen lapsilisäpäivää 2e tilillä on järjettömän rikas

:laugh:

ja juu en ymmärrä elämäntapana tuilla elämistä sen varmasti täälläkin jo moni tietää.... yllättävät kriisit on erikseen kun laskea kaikki tukien varaan

Meillä ei ylpeys anna periksi pyytää apua. Ei läheisiltä eikä sossusta. Kuitenkin hyvin pärjätään normaalisti, nyt syksy on vain ollut tiukkaa ja on joutunut laskemaan rahaa ja miettimään tarkkaan mitä laittaa lapsille ruoaksi, minä ja mieheni voimme syödä puuroja (ja vitamiineja kaapista).

Ja meilläkin on ollut aina pahan päivän varalle rahaa säästössä, se paha päivä vaan tuli kesällä. Ja toinen syksyllä. Ja nyt olemme nollilla (miinuksella).. jos kaikki menee hyvin, tilanne on normalisoitunut ensi kevääseen mennessä, jos tähän vielä kolmas "paha päivä" tulee, sitten joudutaan punnitsemaan ylpeyden hinta.

Mutta en minä valita, tämä on tavallaan jopa opettavaista. Kun tietää että keinoja vielä on käyttämättä, jos tilanne menee oikein pahaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sivustaseuraaja:

Hei oikeesti! Eihän netti ja tietokone ole enää tänä päivänä mikään rikkaiden ylellisyys.
Monessa asunnossa nettiyhteys kuuluu vuokraan ja konekin voi olla vaikka lahjana saatu (kiitos velipoika vanhasta koneestasi! :D )

mäkin olen koneeni saanut.. vanha rötiskö mut toimii :D halvemmaks se mulle tulee rahallisesti ja ajallisesti et hoidan asiat netissä enkä pitkin kyliä. kaikkea en voisi edes omalla paikkakunnalla hoitaa.

hetkinen köyhyys voi johtua vaikkapa yllärilaskusta tai vastaavaa,mulla ei oo ollu koskaan tilannetta että olis edes itse joutunu olee syömättä..enkä oo sossun ovea raottanu

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja sivustaseuraaja:

mäkin olen koneeni saanut.. vanha rötiskö mut toimii :D halvemmaks se mulle tulee rahallisesti ja ajallisesti et hoidan asiat netissä enkä pitkin kyliä. kaikkea en voisi edes omalla paikkakunnalla hoitaa.

ja osarilla saa..ja kännykällä voi olla tääl kans =) kokeiltu on ja hyvin pelittää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
hetkinen köyhyys voi johtua vaikkapa yllärilaskusta tai vastaavaa,mulla ei oo ollu koskaan tilannetta että olis edes itse joutunu olee syömättä..enkä oo sossun ovea raottanu

mikä on yllärilasku?? kyllä PITÄISI tietää koska tulee sähkölasku, vakuutusmaksut..... ja vuokra/yhtiövastikehan pitää maksaa joka kuukausi...

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:

mikä on yllärilasku?? kyllä PITÄISI tietää koska tulee sähkölasku, vakuutusmaksut..... ja vuokra/yhtiövastikehan pitää maksaa joka kuukausi...

No esim lääkäri-ja lääkelaskut
Vai pitäiskö aina etukäteen tietää millon saa sairastua ja ostaa lääkkeet?
:o

Niin tuota tiedän toki itsekkin ihmisiä jotka vaan on halunnut jäädä työttömäksi, ei päivääkään ole tehnyt työtä ja ikää pitkästi yli kakskymmentä. Mitään ei omisteta, joka paikkaan kuitenkin on velkaa ja nekin jätetään usein maksamatta.

Lapsiakin näillä hyvää päivää tutuilla on, mutta ne hoidossa isovanhemmilla joka viikonloppu, että vanhemmat saa rällätä räkälöissä. Aina valitetaan ettei ole rahaa, odotetaan lapsinlisiä tai muita sossun avustuksia, mutta kuitenkin baariin löytyy se 50e tuosta vaan. Silläkin sais ruokaa ja lapsille vaatetta. Elämä on valintoja täynnä.

no vaikka lääkärilasku voi olla ylläri,yllätyksenä se tulee sillon kun ei oo varautunu joutuvansa menemään vaikka yksityiselle,tai sähköntasauslasku voi olla ylläri

Alkuperäinen kirjoittaja henna:

No esim lääkäri-ja lääkelaskut
Vai pitäiskö aina etukäteen tietää millon saa sairastua ja ostaa lääkkeet?
:o

mut jos ei oo kyse tuhansia euroja maksavasta lääkkeestä niin eks just tollasia ylläreitä varten pitäis olla se muutama kymppi jossain sukanvarressa

:whistle:

Yhteistyössä