Tuttu tunne ja vastaus on että ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa surra. Olen menettänyt lyhyen ajan sisällä sekä äidin että isän ja molemmat kuolemat tulivat yllättäen, koska vanhempani olivat nuoria. Kuolemia ei edeltänyt myöskään mitään sairautta vaan ne olivat yllättäviä luonnollisia kuolemia. Omasta kokemuksestani voin kertoa että en ole romahtanut kummankaan tapauksen jälkeen vaikka surua ja ikävää on riittänyt siitä huolimatta. Itken muutenkin mielellään vain lähimpien läsnäollessa tai yksin silloin kun siltä tuntuu. Hautajaiset olivat kauniit, mutta eivät pelottavat tai ahdistavat.
Mielestäni kuolemaa pitää käsitellä monilla eri tavoin, muistelemalla, tekemällä, puhumalla ja itkemällä. Tutut rutiinit pitävät arjessa kiinni ja auttavat surutyössä, joten pakene niihin aina kun vain haluat. Olen kokenut erittäin loukkaavana sen kun vieraat ja puolitutut ihmiset ovat kommentoineet minulle että sinä se et varmaan ole vielä tajunnut asiaa... ei minun ymmärryksessäni ole mitään vikaa vaikka olenkin sureva omainen. Läheisen kuolema on niin iso asia ettei sitä mitenkään voi "itkeä pois" viikon tai kahden aikana. Ihmisen mieli on myös sellainen että se suojelee suurilta tunnekuohuilta ja ikään kuin jakaa surua pienempiin, siedettäviin annoksiin. Sen takia on tärkeää nauttia myös niistä hetkistä kun unohtuu ihailemaan leikkiviä lapsia tai tuijottamaan television poliisisarjaa
Tee siis kuten sinusta itsestäsi tuntuu, älä niin kuin kuvittelet muiden olettavan. Läheisen ihmisen menettäminen on niin iso asia, että sen kanssa on vain pakko oppia elämään eikä sitä voi vain käsitellä pois päiväjärjestyksestä. Oman elämän jatkaminen on sallittua, jopa toivottua! Älä siis tunne siitä huonoa omaatuntuntoa, isäsi ei varmasti olisi halunnut sinun tuntevan niin. Voimia ja jaksamista.