Onko nykyään muotia käyttää sanoja "siu", "siulle", "siuta" jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerää

Vieras
En voi ymmärtää minkä takia tuolle murrealueelle kuulumattomat, mm. stadilaiset käyttää tekstiviesteissään ja facessa noita typeriä murteita...

Mitäs siulle kuuluu? Ei oo siuta näkyny.

Aika moni "stadilainen" on alkujaan ihan muualta kotoisin. Käyttävät kotimurrettaan, sallittakoon se heille.
Itse olen asunut kohta kymmenen vuotta Helsingissä, mutta silti väännän lapin murretta (justiinsa sie, mie... ). Enpä ole ajatellut että se jotain häiritsisi.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Niin, mä olen asunut kolmasosan elämästäni Helsingissä, reilun kolmasosan mää-alueella ja vajaan kolmanneksen mie-alueella. Kuinka mun kuuluu puhua? Sukuloidessa ja kotona ollessa sekä muun mie -väen kanssa mie pyrkii esiin, mutta yleisesti puhun mä- tai mää -kieltä.

En mä sanoa kuinka ihmisten KUULUU puhua, vaan tarkoitin sitä, että normisti ne puhuu mä, mulle, multa jne, mutta jostain syystä nykyään käytetään facessa näitä älyttömiä Miu-juttuja. Jestas että on raivostuttavia, onko ne jotain hellittelymuotoja?

Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Niin, mä olen asunut kolmasosan elämästäni Helsingissä, reilun kolmasosan mää-alueella ja vajaan kolmanneksen mie-alueella. Kuinka mun kuuluu puhua? Sukuloidessa ja kotona ollessa sekä muun mie -väen kanssa mie pyrkii esiin, mutta yleisesti puhun mä- tai mää -kieltä.

:D

Oon muuten kans huomannut et tuota murretta käytetään netissä vaikka puhekielessä ei käytetä. Esim jos laittaa koirastaan kuvan ni kuvateksti voi olla "Miun höpönassu" Tai jos jollain on statuksena "Kurkku kipee" niin joku on voinu vastata "Voi siuta<3" jne.
Ei tuo minua sinänsä ärsytä tai häiritse kuhan olen pannut merkille myös..

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Oon muuten kans huomannut et tuota murretta käytetään netissä vaikka puhekielessä ei käytetä. Esim jos laittaa koirastaan kuvan ni kuvateksti voi olla "Miun höpönassu" Tai jos jollain on statuksena "Kurkku kipee" niin joku on voinu vastata "Voi siuta<3" jne.
Ei tuo minua sinänsä ärsytä tai häiritse kuhan olen pannut merkille myös..

Mua se ärsyttää, koska se on niin rumankuuloinen murre ja todella ärsyttävä.

Olen huomannut aivan saman! Juuri miehelleni, joka ei käytä, eikä ole koskaan käyttänyt aiemmin murresanoja, viljelee niitä toistuvasti verkossa pyöriessään. Käsittämätöntä ja vähän ärsyttävääkin.

Myin yhden jutun huutiksessa hiljattain. Kun tyyppi tuli huutoaan noutamaan, puhuin pari lausetta ja heti ostaja kysyi "ai oletko kymenlaaksosta?". Kymmenen vuotta Helsingissä ja ilmeisesti puheesta edelleen kuuluu mistä kotoisin.

ystäväni äiti puhui ja puhuu vieläkin mie,sie kielellä.Vaikka lapset onkin helsingissä syntyneet välillä lipsuu heiltäkin miet ja siet, kun kotona on puhuttu murteella.ja lapset jo aikuisia,omissa kodeissaan.

Kyllä se aika helposti tarttuu vaikka itse ei olis itäsuomesta. Mun mies ja mut äiti ovat itäsuomesta ja mies nyt vääntää murteella koko ajan ja äitikin ajottain. Siihen on tottunut lapsesta saakka ja mieheltä kuulee nyt koko ajan, niin kyllä se jää puheeseen ihan huomaamatta. Ja ite oon kyllä ihan keski-suomalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja miu mau mukkaa:
Myin yhden jutun huutiksessa hiljattain. Kun tyyppi tuli huutoaan noutamaan, puhuin pari lausetta ja heti ostaja kysyi "ai oletko kymenlaaksosta?". Kymmenen vuotta Helsingissä ja ilmeisesti puheesta edelleen kuuluu mistä kotoisin.

joo sen kyllä joistain kuulee :)
mulla on muutama kaveri jotka on stadista kotosin,jo pari polven verran niinkun minäkin ja he käyttävät facessa "miun,mie" sanoja ja mua ärsyttää..ihan kun joku maalta yrittäis väen vängällä vääntää stadia.

joo sen kyllä joistain kuulee :)
mulla on muutama kaveri jotka on stadista kotosin,jo pari polven verran niinkun minäkin ja he käyttävät facessa "miun,mie" sanoja ja mua ärsyttää..ihan kun joku maalta yrittäis väen vängällä vääntää stadia.

Joku maalta... argh. Koittakaa käsittää, että ei ole olemassa vain Stadi ja Maaseutu. Aika rajoittunut on tää teidän maailmankuvanne!

Jännä, että murre muka "tarttuu".. Itse asuin useamman vuoden Tampereella, eikä kyllä "nääs" -kieli tarttunut. Yhtään sanaa en sieltä omaksunut, vaan puhun edelleen omalla "mie" -murteella. Enpä kyllä ole koskaan ajatellut, että se jotakuta ärsyttäisi. Ei ainakaan miuta ärsytä ihmisten puhetyyli, kaikki saa puhua(ja kirjoittaa ) kuinka tykkää :)

Minnuupa ärsyttää suuresti sellaset itä-suomesta kotosin olevat jotka on asunu noin 5 vuotta hesassa ja unohtaneet oman murteensa ihan täysin.Lomilla tulevat tännepäin mutta murre on kadonnu johonkin.Kyllä ärsyttää...en tajua en.Mutta sitten taas sellanen joka on asunu varmaan 30 vuotta turussa niin täällä todella harvoin käydessään yrittää kovasti palauttaa murteen mieliinsä.

Olen huomannut saman ja rehellisesti sanottuna mua risoo aivan valtavasti toisten murteiden käyttäminen. Kuulostaa typerältä, tiedän :D Ehkä se kuulostaa lempeämmältä kun käyttää noita sanoja eikä mä ja sä sanoja.

Siis stadilainenko käyttää tollasia ilmasuja? Jo on outoa.
Mä en ymmärrä tätä tein mein juttua, kirjotetaan mein lapset..jne. Tyhmän kuulosta. Vai onko se vaan laiskuutta..

Yhteistyössä