Onko nuoren naisen turvallista kävellä missään yksin yöaikaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen miettinyt, mikä on tervettä järkeä ja mikä hysteeristä pelkoa. En kulje koskaan öisin lyhyitäkään matkoja yksin ellei ole ihan pakko...jo bussipysäkiltä kotiin käveleminen pelottaa, mutta en raaski taksiakaan aina maksaa. Onko esim. Turussa turvallista kävellä vaikka keskustan alueella yksin baarista/muualta kotiin, jos välttelee syrjäkatuja/puistoja? Entä pienissä kunnissa/kaupungeissa? Osa tutuistani on sitä mieltä, ettei naisen kannata ollenkaan liikkua yksin vaan ottaa ennemmin joka kerta taksi...osa taas liikkuu ihan huoletta yksin myös yöaikaan, yrittämällä kuitenkin pysyä kaduilla, joilla liikkuu ihmisiä.

Mua on nyt alkanut pelottaa kävellä illalla puoli kympin jälkeen töistä. On niin pimeää, ja ehkä tää mun "iso" mahakin aiheuttaa pelkoja (että joku tulee ja tekee jotain pahaa).
Bussilla kuljen nyt sitten.

*muoks* keskustassa ok, mutta meille kotiin n.3km.

No mä en jaksa olla hysteerinen. Kuljen aina reilun kilometrin matkan puolivalaistua tietä juna-asemalta kotiin yöllä. Eipä ole koskaan mitään sattunut. Mitä nyt joskus on joku tullut vaihtamaan muutaman sanan.

En mä silloin nuorena edes ajatellut moista, olen kävellyt melkein missävain ja koskaan ei ole mitään sattunut. Nyt mä onneksi olen jo niin vanhakin, että kuka mulle enään mitään tekisikään ;)

Olen 15v. lähtien kävellyt öisinkin yksin kotiin metrolta/bussilta/junalta (Hki), koskaan ei ole kännisten/ rasistien huuteluja pahempaa sattunut. Olen kyllä aina kävellyt teitä pitkin, enkä lähtenyt mihinkään oikopoluille metsään tms. Ei sitä koskaan tiedä,missä tulee joku puska-jussi vastaan tai huumehörhö, mutta mitäpä sitä etukäteen pelkäämään turhaa..

Mikä on nuori nainen?
Mutta siis itse teen töitä öisin kaupungissa, elikkä jaan lehtiä polkupyörällä ja eipä ole oikeastaan koskaan pelottanut, ei tuota pystyisi tekemäänkään jos pelottaisi. Mun ammatti on sellainen, että suurin osa ei ole mitenkään edes huomaavinaan minua tai sitten vaan huudellaan autonikkunasta, mutta ei sen kummenpaa, itsekään en oikeastaan muita noteeraa ja eipä nuo meidän vaatteet nyt niin kauhean hemaisevia edes ole :D

Päälle parikymppisenä tuli aina käveltyä baarista kotiin yksin ja matkaa oli noin kilometrin verran. Joskus joku yritti ehdottaa autokyytiä, mutta eipä tullut mieleenkään nousta kyytiin ja kerran yksi äijä liimautui sinnikkäästi viereen ja yritti ehdottaa kaikenlaista, mutta kun olin tarpeeksi tyly, niin johan sekin häipyi.

Itse olin ennen sitä mieltä, että on turvallista kävellä, mutta enää en ole samaa mieltä. Kävin ennen öisin (1-3 aikaan) lenkillä hyvin isokokoisen ja ei-niin-kiltin näköisen koirani kanssa. Yksi kerta sitten meitä lähtikin joku mies seuraamaan. Loppui siihen meidän öiset lenkkeilyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itse olin ennen sitä mieltä, että on turvallista kävellä, mutta enää en ole samaa mieltä. Kävin ennen öisin (1-3 aikaan) lenkillä hyvin isokokoisen ja ei-niin-kiltin näköisen koirani kanssa. Yksi kerta sitten meitä lähtikin joku mies seuraamaan. Loppui siihen meidän öiset lenkkeilyt.

oisit usuttanut koiran kii

Seinäjoen keskustassa uskaltaa mennä yksinkin. Mutta riippuu tietysti siitä, missä kujilla kulkee. Itse en tuijota muita ihmisiä, kävelen vaan määrätietoisesti sinne minne olenkin menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Miksi? Mä pysähtyisin, odottaisin koiran kanssa sitä miestä siinä ja kysyisin mieheltä, onko sillä jotain asiaa vai mistä syystä seuraa mua.

Kyllä minä olen jo lapsesta asti (80-luvulta asti) tiedostanut, ettei yksin myöhään liikkuminen ole turvallista. Tiettyjä alueita olen vältellyt kokonaan, eli sinne en ole mennyt edes muiden ihmisten kanssa pimeällä ja päiväsaikaankin tuskin ikinä. Heti kun sain ajokortin, olen liikkunut iltaisin ja yöaikaan vain autolla. Siihen asti vanhempani kuljettivat minut kaikkialle ilta-ja yöaikaan, jotta ei tarvitsisi liikkua yksin.

Suomessa on selvästi turvallista, koska suomalaiset tunnistaa ulkomailla siitä, että heidän on pakko mennä kaikkialle, vaikka kuinka varoitettaisiin vaarallisista alueista. Ja kun ei itsesuojeluvaisto toimi ja älykin heikkoa, heidät siellä ryöstetään ja pahoinpidellään, koska niin vaarallisissa paikoissa tapahtuu, eikä vaarallisiin paikkoihin kannata mennä.

Yhteistyössä