Onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

myy

Jäsen
31.05.2004
406
0
16
Meillä on kolme vuotias tyttö joka ei suostu syömään. Hän on syönyt aamulla pienen annoksen muroja ja sen jälkeen ei yhtikäs mitään.Tämä on ollut jo jonkin aikaa tälläista tahtojen taistelua ja minä olen ollut se joka antaa periksi ja alkanut syöttää videon katselun yhteydessä. Onko tämä ihan normaalia? Nyt olis hyvät neuvot kohdallaan... Alan olla sekä huolestunut että epätoivoinen.

Luulisin että kuuluu ikään, uhmaa tai jotain, uskoisin että on ohimenevää.....tai....meillä on likalla nimittäin vähä samanlainne tilanne, ruokahetket on aina vähemmän tai enemmän tuskallisia, mutta periksi en ole antanut tai siittä ainakkaan että vähä pitää AINA syödä ja sitten olen kanssa mennyt "epätoivoisiin"tekoihin ja ole syöttänyt likkaa kun katsoo videoita, en tokikaan aina mutta silloon kun o ylipääsemättömän vaikeeta ja olen sitten ajatellut vain niin että sama se nyt missä ja miten syö kuhan syö! :)
Tsemppiä sulle urakkaan ja toivotaan että ois ohi menevää :/ :)

mie olen käskeny kylmän viileästi pois pöydästä ja odottamaan seuraavaa ruokaa..ei mitään kepuli konsteja.syö kyllä kun on nälkä!nti 3½ ja olen ollu tolla linjalla aina! :)

Tuollaisia vaiheita on ollut juuri tuossa iässä. Jos vielä helleilmat pukkaa päälle, niin silloin uppoaa todella huonosti, nyt onneksi on jo viileämpää, että lapsillekin maistuu ruoka.

Mulla on ollut se periaate, että jos ei mukula syö ruoka-aikana niin ehkäpä sitten seuraavalla kerralla. Joskus on paastoa ollut parikin päivää, mutta sen jälkeen maistuukin sitten ihan mikä ruoka tahansa. Ei kolmevuotias ihan heti nälkään kuole, kiukkuinen voi kyllä olla. Katso vaan, että juo tarpeeksi. =)

tuskin suomessa yksikään lapsi on nälkään kuollut jos on lautanen nenän edessä. meillä on ruoka, pöytään tullaan, oli pahaa tai hyvää niin lautasella on mitä on ja jos ei kelpaa voi sanoa kiitos ja mennä leikkimään. ruokailujen välillä on n.2,5-3 tuntia. tyttöni on n.3,5 vuotta. enkä ole antanut välipaloja ruokailujen välissä. aamupala, lounas, välipala, ruokailu, iltapala. enhän toki niin tiukkapipo ole ettenkö sillontällöin joustaisi. joskus syö enemmän, joskus vähemmän. lapseni ei ole laiha eikä lihava, syö kun on nälkä. pakottamisella tulee syömishäiriöitä.

Samoilla linjoilla "vauvakuume75":n kanssa; jos ei ruoka kelpaa niin seuraavalla sapuskalla sitten kenties paremmin. Hermoja raastavaahan se on, mutta itse en lähde muksun "peliin" mukaan.

Meidän 3 v 3 kk tyttö pistää kans välillä hanttiin. Siitä lähdetään meillä, että ruokaa pitää maistaa vasta sitten voi sanoa, ettei tykkää. Meillä kun tytöllä on nyt semmonen vaihe, että ilmottaa tietämättä mitä on ruokana, että se ei maistu minun suussa hyvälle. jos on maistanu sitten eikä tykkää, niin jos meillä on jotain muuta niin annan kyllä sitten toista ruokaa, jos lapsella on kuitenkin nälkä. Meillä meinaa olla sitä ongelmaa, että tyttö haaveilee pöydässä 1,5 tuntia kerrallaan, jos yrittää houkutella pois niin ilmottaa, että on vielä nälkä. En ymmärrä miten viittii sitä kylmää ruokaa jauhaa. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2004 klo 17:14 vauvakuume75 kirjoitti:
mie olen käskeny kylmän viileästi pois pöydästä ja odottamaan seuraavaa ruokaa..ei mitään kepuli konsteja.syö kyllä kun on nälkä!nti 3½ ja olen ollu tolla linjalla aina! :)

Noin juuri! Pois pöydästä jos ei ruoka maistu, seuraavalla tai sitä seuraavalla alkaa jo maistumaan... ellei välissä tarjota herkkuja. Terve ihminen tuntee nälkää jossain vaiheessa ja suostuu silloin syömään normaalia kunnon ruokaa, näin se vaan on!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2004 klo 17:40 Baenre kirjoitti:
Mulla on ollut se periaate, että jos ei mukula syö ruoka-aikana niin ehkäpä sitten seuraavalla kerralla. Joskus on paastoa ollut parikin päivää, mutta sen jälkeen maistuukin sitten ihan mikä ruoka tahansa. Ei kolmevuotias ihan heti nälkään kuole, kiukkuinen voi kyllä olla. Katso vaan, että juo tarpeeksi. =)

Ja tää toimii... ruoka on pöydässä just sen ruokailun ajan ja jos ei kelpaa niin seuraavalla ruualla saa vasta sapuskaa..muu perhe kyllä voi välissä "kahvitella ja herkutella" mutta se jää ilman jolle ei ruokakaan kelvannut. Elämä on kovaa mutta opettavaa! Ja kyllä on maistunut ruoka sen jälkeen kun huomaa jäävänsä herkuistakin veks.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2004 klo 18:20 johannamj kirjoitti:
tuskin suomessa yksikään lapsi on nälkään kuollut jos on lautanen nenän edessä. meillä on ruoka, pöytään tullaan, oli pahaa tai hyvää niin lautasella on mitä on ja jos ei kelpaa voi sanoa kiitos ja mennä leikkimään. ruokailujen välillä on n.2,5-3 tuntia. tyttöni on n.3,5 vuotta. enkä ole antanut välipaloja ruokailujen välissä. aamupala, lounas, välipala, ruokailu, iltapala. enhän toki niin tiukkapipo ole ettenkö sillontällöin joustaisi. joskus syö enemmän, joskus vähemmän. lapseni ei ole laiha eikä lihava, syö kun on nälkä. pakottamisella tulee syömishäiriöitä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja itselläkin käytössä nuo samat periaatteet! En oikein ymmärrä että tuosta syömisestä/syömättömyydestä tehdään hirveä ongelma tai sillä kai siitä se ongelma tulee jos lasta ruvetaan väkisin syöttämään/ ruokaa ollaan koko ajan tuputtamassa tyyliin "kyllä nyt pitää syödä" Ainakin meillä ruokailut sujuneet toistaiseksi hyvin kun siitä ei ole tehty mitään "isoa numeroa". Muksut syövät sen minkä syövät ja sillä siisti.

Lopeta taistelu ja tee niinkuin "teidän perheen säännöissä" on. Kun säännöt pysyvät samana, lapsenkaan ei tarvitse niin kauaa kinata niistä.

Jos olet huolissasi, varaa neuvola-aika ja mittauta hb ja pituus ja paino. Todennäköisesti kaikki on ok ja voit unohtaa huolesi.

No ei ihme ettei syö, kun tietää, ettei tarvi syödä. Äiti syöttää kohta videioiden kera, joten ei hätää...
Nyt lopetat sen syöttämisen. Ja varsinkaan millään videopoppaskonsteilla!! Lapset on kuule aika fiksuja, ja huomaavat kyllä mistä langasta vedetään. Jos ruoka ei maistu, ilmoitat nyt tästä lähin, että et aio todellakan syöttää, että joko syöt tai menet pois. Seuraava ruoka-aika on se ja se(ei kellon aika, vaan esim sitten kun isi tulee töistä). Kyllä hän pian oppii että on syötävä, tai oltava nälässä. Ei se nälkään kuole, usko pois.
Nyt vaan tiukkaa linjaa, ja välillä neuvolaan tarkastukseen jos äitiä huolettaa. Neitinne on nyt vain ottanut yliotteen teistä. Eihän sellanen käy. Saa pikkusormen ympärille yhessä asiassa niin kohta kokeilee toisessakin!

Voi kuule myy ihan täytyy sanoa että olet minun kohtalotoverini ;) . Meillä kans syötiin olohuoneessa, jopa vessassa (söi paremmin kun sai löträtä vedellä ja sotki kauheesti siksi)sitä monet päivitteli :D mut pääasiahan on et lapsi syö, näin mä ajattelin. Joskus tosin oli niin nirso vauvana ettei mikään auttanut. Sit taas tää toinen on sellainen et sillä on ylipainoa ja pitäis piilottaa ruokaa, kun muuten söis koko jääkaapin tyhjäksi. Huoh...mut vähän huumoria niin jaksaa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2004 klo 18:00 äippä vaan kirjoitti:
Voi kuule myy ihan täytyy sanoa että olet minun kohtalotoverini ;) . Meillä kans syötiin olohuoneessa, jopa vessassa (söi paremmin kun sai löträtä vedellä ja sotki kauheesti siksi)sitä monet päivitteli :D mut pääasiahan on et lapsi syö, näin mä ajattelin. Joskus tosin oli niin nirso vauvana ettei mikään auttanut. Sit taas tää toinen on sellainen et sillä on ylipainoa ja pitäis piilottaa ruokaa, kun muuten söis koko jääkaapin tyhjäksi. Huoh...mut vähän huumoria niin jaksaa

huh.. :( ... että tällästä pelleilyä voi olla olemassa.

Yhteistyössä