Onko normaalia? Vatsataudista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyi!

Vieras
Minulla alkoi vatsatauti niin että tuli ihan järkyttävät vatsakivut ja KAIKKI mitä laitoin suusta sisään tuli melkein samantien ulos vetenä. Eli hirveä ripuli. Tätä jatkui 30 tuntia. Pissallakaan ei tuona aikana tarvinu käydä ku 2 kertaa. Nyt aikaa kulunu kohta 36 tuntia siitä kun tämä alkoi ja heti kun syön jotain niin alkaa vatsa kivut. Ei tule samantien ulos mutta jossain vaiheessa kuitenkin. Myllää vatsassa ihan hirveästi. Ja tulee myös huono olo kun syön.
Onko siis normaalia että on jatkunu näin pitkään?

Oli myös kuumetta mutta sitä ei tänään ole enää ollut. Sen sijaan aamulla oli niin kova päänsärky että meinasi taju mennä. Sekin helpotti särkylääkkeillä jotka pysyi sisällä vaihtelevalla menestyksellä.

Taudin kuvaan kuului myös ihan hirveät kivut jaloissa, käsissä ja varsinkin selässä. Nekin nyt vaihtuneet lähinnä voimattomuuteen.

Tänään olen nukkunut paljon. Jaksoin vähän lasten kassa pelata lautapelejä ja viikata pyykkejä. Muuten päivä onkin mennyt makoillessa.

Tekisi mieli vähän jotain syödä mutta heti se kostautuu. Olen kokeillut suolakeksiä, popcornia, banaania, fantaa, tuoremehua, vettä ja imeskellä tikkareita.
Tämän vajaa 36 tunnin aikana olen juonut vettä hörppy kerrallaan varmaan n. 2 dl, 1dl tuoremehua ja saman verran fantaa. 10 popcornia, tikkari imeskellen hiljakseen muutaman tunnin aikana, puolikas banaani ja 2 suolakeksiä.

Milloin tämä siis loppuu? Kykeneeköhän keskiviikkona jo töihin? Jos huomenna ei enää ripuloi? Työskentelen lasten parissa joten mielelläni otan varman päälle ennen kuin palaan.

En usko että pystyt tällä viikolla lainkaan töihin. Ostata apteekista osmosal- liuosta, ja matkalle tarkoitettuja idoform- maitohappobakteereja, jos et halua syödä imodemium- ripulilääkettä. Sitä ripulilääkettä kannattaa olla jatkossa aina lääkekaapissa ;)

Sain esikoiselta aikoinaan ihan tajuttoman vatsataudin, oma paino putosi yli 10% heittämällä. Viidentenä päivänä aloin olla vähän kunnossa, mitä nyt pyörryin, kun kävelin aamulla portaat yläkertaan, mutta päivän aikana jo vähän jotain söin. Kuudentena päivänä söin jo enemmän, mutta kyllä siinä reilu viikko meni, että olin työkykyinen.

Joten sanoisin, että rauhassa vaan. Liian heikkona ei kannata ruveta rehkimään. Maitohapot ja vatsatautilääkkeet kehiin, jos saat mitenkään niitä otettua. Mehujäätä, kiisseliä, mehua...

Helpottaa vähän jos saat syötyä vaikka mustikkakeittoa... saat paljon vitamiineja joita tarvitset, nestehukka uhkaa joten siksikin olisi hyvä...
Äläkä missään nimessä mene ke töihin, vaikka itselläs parempi olo niin pöpöt silti tallella!!

Eli tää on ihan normaalia että kestää näin kauan.
Alkoi jo epätoivo iskeä. Nyt tosiaan jo tekisi mieli syödä jotain mutta heti tulee vatsa kipeäksi joten ei voi mitään syödä.
Vettä nyt sitten koetan juoda.
Hirveän väsyny olo on vaikka ei koko ajan tarvitse enää vessassa juosta.

Nyt on kolmas vuorokausi käynnissä. Kaikki pysyy sisällä mitä uskallan syödä. Ei ihan kokonaan mutta pidempään. Ei tule heti ulos eikä ole enää ihan ripulia.
Mutta kun en syö niin tulee niin heikottava olo että olen meinannut muutaman kerran tänään pyörtyä, nukahdin sohvalle kun oli vieraita, on väsynyt ja heikko olo. Ja teki ihan kamalasti mieli jotain makeaa. Söin sitten kädet vapisten suklaata mutta siitäkin tuli huono olo.

Eli olisi jo ruokahalua mutta AINA kun syön tai juon muuta kun vettä niin alkaa vatsassa kipuilla, myllätä ja tulee huono olo vaikka en ripuloikaan enää.
Kuuluuko tämän jatkua näin pitkään :(
Päänsärkyä on myös.

Onko tämä siis ihan normaalia että jatkuu näin monta päivää tämä olotila?

Olen vettä koettanut nyt sitten juoda mutta sekin alkaa tyhjässä vatsassa melkoisesti pulputtamaan.
Mehut ja limsat maistuu 'liian makealle' ja niistä tulee vatsanväänteitä.

Merisuolarae kielenalle liukenemaan niin saat suoloja.
Meille anto yks sh joskus muinoin tämmösen reseptin:
Litra vettä
Litra appelsiinimehu
1rkl rypälesokeria
1tl suolaa

Auttaa hyvin mahataudissa/ muuten nestevajauksen kanssa

Limpsaa ei sais juoda mahataudissa. Hapot tekee mahalle pahaa.

Mulla kesti mahataudissa ripuli 5 päivää kaikenkaikkiaan. Söin aina vähän jotain ja heti alko maha mulista. Juo paljon, mielummin vettä tai sellasta laimennettavaa mehua. syö keksejä ja suolakeksejä, saat sokeria ja suolaa. Itse söin pilttejä. Nakkisoppaa sit viidentenä päivänä ja vatsa alkoi rauhoittia siitä. Gefilusmehu tekis kans hyvää, siinä maitohappobakteereja.

Tsemppiä, voi kestää noin kauan tosiaan.

Lapsella sairaalassa juottivat laimeata mehukattia nenämahaletkun kautta vatsatautiin. Yleensäkin ohje on juoda ja syödä mahdollisimman paljon, mikä ikinä maistuukin, jos tulee heti ulos, niin aina kuitenkin jotain imeytyy ja vatsa puhdistuu samalla.

On normaalia. voi kestää vaikka viikonkin. Nyt mies kipin kapin apteekkiin ostamaan korvausjuomaa. osmosalia tms. Pieniä määriä kerralla otat pkaetin ohjeen mukaan. Mehukeittoa ja banaania lisäksi.

Anteeksi, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä, että miksi teillä olis VIERAITA kun olet vatsataudissa?? varsin kummallista

[QUOTE="hoitsu";28220365]On normaalia. voi kestää vaikka viikonkin. Nyt mies kipin kapin apteekkiin ostamaan korvausjuomaa. osmosalia tms. Pieniä määriä kerralla otat pkaetin ohjeen mukaan. Mehukeittoa ja banaania lisäksi.

Anteeksi, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä, että miksi teillä olis VIERAITA kun olet vatsataudissa?? varsin kummallista[/QUOTE]

Miehen isä halusi tulla 'riskistä' huolimatta kylään kun tulee pidemmän matkan päästä eikä pääse usein käymään.
Hän tiesi kyllä tilanteen mutta ei siitä piitannut.

Banaania olen vähän koettanut syödä mutta siitäkin tulee vatsa kipeäksi.

Tuntuu vaan vähän jo epätoivoselta. Et koska tää oikein loppuu ja saisin nauttia normaalista olotilasta :(

Nyt on kolmas vuorokausi käynnissä. Kaikki pysyy sisällä mitä uskallan syödä. Ei ihan kokonaan mutta pidempään. Ei tule heti ulos eikä ole enää ihan ripulia.
Mutta kun en syö niin tulee niin heikottava olo että olen meinannut muutaman kerran tänään pyörtyä, nukahdin sohvalle kun oli vieraita, on väsynyt ja heikko olo. Ja teki ihan kamalasti mieli jotain makeaa. Söin sitten kädet vapisten suklaata mutta siitäkin tuli huono olo.

Eli olisi jo ruokahalua mutta AINA kun syön tai juon muuta kun vettä niin alkaa vatsassa kipuilla, myllätä ja tulee huono olo vaikka en ripuloikaan enää.
Kuuluuko tämän jatkua näin pitkään :(
Päänsärkyä on myös.

Miten ihmeessä sulla on vieraita jos noin kova tauti päällä???!!!!

Yhteistyössä