Onko normaalia rajoittaa lapsia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja weeweewee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on kahvat poistettu esikoisen huoneesta, makuuhuoneesta ja yläkerran pesuhuoneesta. Ja syy on siis juurikin se, ettei neidit 2v ja 3v mene ja sättää ko. huoneissa ympäriinsä.

En pidä lapsiani keskivertoa älykkäämpinä, mutta keskivertoa kekseliäitä he ehkä ovat. Tai sitten tyhmyys vaan tiivistyy seurassa?!?

Viikko sitten 3v leikkasi itselleen ja pikkusiskolleen uudet hiukset...

...sakset hän oli hakenut esikoisen huoneen kirjahyllyn päältä (korkeus 140 cm), tuolia apuna käyttäen.

Samaisesta kirjahyllystä likat ovat kerran jos toisenkin haalineet esikoisen korurasian kymmenine korviksineen...tietkö miten vattumaista niitä pieniä korviksia on kavella sellasen "lankamaton" uumenista?

Tai miten vattumaista on koittaa imuroida sielä jyrsijöiden siemenseosta, jonka neidit 2v ja 3v ovat sinne kylväneet. Vinkkinä semmoinen, että imuroitu on kymmeniä kertoja ja tampattukin yli tunti, mutta vielä vaan sieltä niitä hel*etin siemeniä nousee.

Makkarista senvertaa, että arvaappa miten mukavaa on ostaa uudet joustinpatjat kera kalliihkon petarin...ja todeta about 2 viikon kuluttua, että ne on kusessa, koska neiti 3v:lle oli sattunut pienen pieni vahinko.

Ja todella mukavaa oli myös löytää kaikki ne puhtaat ja viikatut pyykit lattialta, jotka olin makkariin hetkeä aiemmin siisteissä pinoissa vienyt. Ja tämä on siis ihan normisettiä, toistuu viikoittain.

Ja jos olen ollut oikein näppärä ja vienyt ne kaikki vaatteet heti kaappeihin ja vaatehuoneeseen, niin kyllä neidit 2v ja 3v osaa ne käydä sieltäkin hakemassa. Pitäähän pikkutyttöjen nyt hitto vieköön saada vaatteita sovitella.

Ja sitten se pesuhuone. Siellä meillä on myös wc-pytty. Ja vessaharja. Jolla on ihan älykiva harjata tukkaa.

Pyttyä on noin niinkuin muutoinkin kiva tutkia. Sormilla. Kivasti sinne veteen ylettyy kun oikein varpistaa. Ja sinne on kiva tunkea rullallinen wc-paperia.

Ja käsisaippua...se on ihan huippua. Ja käsidesi. Annosmääränä 100 x suositus.

Jotta sillälailla.

Jos joku ei ymmärrä miksi me on estetty tiettyihin huoneisiin pikkutyttöjen pääsy ilman että paikalla on joku ns. valvomassa niin eipä mahda sitten mitään.

Mä tarkennan taas: mutta kyse on siis siitä, ettei lapsi pääse KOSKAAN edes vanhempien kanssa kaikkiin huoneisiin. Ei siis, että ei pääse YKSIN.

Tietenkään lasten ei voi antaa leikkiä yksin vessaharjalla... Mutta siitä ei ollut kyse. Vaan siitä, että lapsi todella ei mene keittiöön edes, kun siellä laitetaan ruokaa. Siis EI EDES vanhempien kanssa!

Kivoja kommentteja, mutta tää mun hämmästely siis koski vähän toista asiaa.

Mä kyllä tunnustan heivaavani 1v:n olohuoneen puolelle kun avaan kuuman uunin luukun. Just ehdin ottaa sapuskan sieltä kun se pikku vipeltäjä on jo ehtinyt takaisin ja tahtoisi niiiiiiiiiiin tutkailla sitä uunia...

Minusta kuulostaa surulliselta tuo ap:n kaverin lapsen elämä. Yksinään seisoo jossain keittiön oven takana kun äiti kokkaa.... En tajua ja on minusta tosi väärin!

Mun lapset on aina saaneet olla kaikkialla, ei ole ollut mitään syytä rajoittaa lasten liikkumista tai leikkiä yhteisessä kodissa. Eikä kukaan mun tuttukaan ole niin tehnyt. Oon lukenut tätä ketjua tosi kummastuneena. Tajuan kyllä vaaranpaikat, että yksin ei esim portaisiin liian pieni, mutta että ei saa esim mennä vanhempien makuuhuoneeseen. En tajua.

No kuulostaa tosi oudolta. Ei meillä oo rajoitettu mitenkään eri huoneisiin menemistä - sitä toki on, mitä siellä saa tehdä. Eli esim. sängyissä ei pompita, hellaa ei rämpätä jne.

[QUOTE="vieras";26529160]Eiköhän siinä kahdesa huoneessa ole 1-vuotiaalle ihan tarpeeksi tutkittavaa?[/QUOTE]

Näin minustakin, vähän isomman kanssa on tilanne toinen. Meillä on jo kouluikäisiä lapsia, mutta yhä edelleen meidän makuuhuone ja työhuone ovat huoneita, jonne ei kavereiden kanssa saa mennä.

Ihan järkevää rajoittaa tuon ikäisen lapsen liikkumista. Yksivuotias touhottaa jo menemään kovasti ja ainakin minulle tuo vaihe oli tosi rankkaa, kun sotkua syntyi ja koko ajan sai pelätä miten satuttaa itsensä tai rikkoo jotain.

No jos ne kaks huonetta on sellasia että rikkoo tms tavaroita ni paree rajoittaa ettei tarvi kokoaika olla niskassa vahtimassa. Se on lapsellekin mukavampi että sallituissa paikoissa saa leikkiä ja olla ilman että kokoaika kielletään ja haetaan pois. Meilläkin oli työhuone+vessa lukittuja koska työhuoneessa ei mitään leikkimistä ollut, paljon kyllä kiskottavia koneita, piuhoja jne. keittiö ei ollut avoin sillon kun oli tekemistä eikä ehtiny niskassa vahtimaan jokapaikkaan kiipeävää ja kaiken levittävää taaperoa. Makkarissa ja olkkarissa ei silleen päässy kiipeilemään pöydille jne..Rajoitteet poistetiin ajallaan.

[QUOTE="Jenis";26530324]Kyse oli siitä, että ei saa VANHEMPIEN KANSSA mennä tiettyihin huoneisiin. Minusta se ei ole normaalia.[/QUOTE]

Toi keittiökielto on outo, kun taas esim. ehdoton kielto työhuoneeseen olis tuon ikäiselle ymmärrettävää.

[QUOTE="mii";26529166]No meillä ei paljon enempää huoneita edes ole :D Ollaan yleensä päivät olkkarissa ja keittiössä, mies nukkuu makkarissa yövuorojen jälkeen. Ls-ilmoa odotellessa? :D[/QUOTE]

Ihan samaa mietin :D Ei meilläkään ole kuin yksi iso olohuone/ruokailutila/keittiö/eteinen ja kaksi makuuhuonetta ja kylpyhuone+sauna. Toinen makuuhuone on yleensä suljettu isosiskon toimesta ja toinenkin usein miten, koska siellä on omeplukone, miehen työkaluja ynnä muuta "vaarallista" usein lattialla, eli meidän melkein yksivuotias ei siis saa likkua kuin yhdessä huoneessa. Tulee varmaan tosi traumatisoitunut yksilö meidän vauvasta...

Meillä on leliö ja isommilla omat huoneet joihin 1vuotiaalla ei ole asiaa. Saa käydä mutta valvonnassa niissä muuten isommat pitävät ovet kiinni ja yksityisyys säilyy.

[QUOTE="Jenis";26531038]Toki useimmat lapset ymmärtää mitä se tarkoittaa, mutta eihän se sitä tarkoita että aina tottelevat :D Plus että jatkuva ein hokeminen vie sekä hermot että tehon koko sanalta.[/QUOTE]

Niinpä, pitää vaan miettiä milloin todella on tarpeellista kieltää. Yllättävän monesti tulisi kiellettyä vaan siksi "koska minä sanon niin". Meillä on vilkas tapaus, muttei silti ole tullut mieleenikään alkaa rajata huoneita pois hänen kodistaan. Eläminen saa kodissa näykyä. Ja edelleen puhun siitä, mistä ap aloitti: ei saa mennä huoneisiin LAISINKAAN.

meillä oli turvaportti olohuoneen oviaukossa,ettei meidän 1v päässyt keittiöön,vessaan eikä toiseen makuuhuoneeseen jossa nukkui vauva.Poika sai tuolloin ovet kahvasta auki(vaikka ne käännettiin ylöspäin,haki jonkun jonka päälle nousi ja avasi).

Toi keittiökielto on outo, kun taas esim. ehdoton kielto työhuoneeseen olis tuon ikäiselle ymmärrettävää.

Mikä ero noissa on? Minusta taas menee ennemmin toisinpäin. Keittiössä on ihan varmasti LAPSEN kannalta vaarallisempia juttuja kuin työhuoneessa. Esim. kuuma hella ja teräviä veitsiä. Pikkulasten palovammoista suurin osa tapahtuu omassa keittiössä ja nimen omaan silloin, kun siinä on joku aikuinen vieressä -on keittänyt kahvia tai paistaa paistinpannulla jotain.

Minusta ylipäänsä on turha kaikista asioista pohtia ovatko normaalia vai ei. Sellaista ihmistä kuin normaali = täysin keskiverto, ei ole olemassakaan, paitsi tilastoissa paperilla. Se mikä yhdessä perheessä on täysin tavallista ja normaalia, on toisessa erikoista ja päinvastoin.

Meillä 1v 9 kk neiti olisi jatkuvasti jos ei rajoituksia olisi, kissojen kimpussa ja keittiössä ruoka-aikojen ulkopuolella säätämässä, joten tukevilla porteilla on estetty pääsy sekä eteiseen (kissat oleilevat paljon eteisessä koska siellä on kiipeilypuut) että keittiöön. Muualla asunnossa saa olla vapaasti.

Uusimmat

Yhteistyössä