Onko normaalia että kuumeisella lapsella on ihan siniset/violetit sormet??

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
lapsella ikää 1,5v ja kuume nousi eilen korkeaksi kertaheitolla, 39astetta. Yöllä hipoi 40astetta ja aamulla oli 39. Nyt tämän päivän aikana se on laskenut hieman ja äsken nukkumaan käydessä näytti "vai" 38,5.
Lapsi jotenkin ihmetteli sormiaan ja jalkojaan (kai) mut kuitenkin sormet oli ihan sellasen sinisen/violetit..

sh
Laita vaikka villasukat jalkaan ja muuten vaatteet ihan minimiin eli vaikka vain t-paita päälle. Kuumeen alennuskeino numero yksi on vaatteiden vähennys ja viileä huoneilma.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Yllätysvieras;23280574:
Ymmärtääkseni hapenpuute aiheuttaa sinertymistä. Kannattaa soittaa päivystykseen ja käydä näyttäytymässä.
Ihan normaali poika on tänään ollut, eikä mitään merkkejä ettei happi kulkisi. On juonut paljon ja syönyt jonkin verran.. Voisiko tuo kuitenkin johtua jos kuume laskee ja palelee?

"aloittaja"
Laita vaikka villasukat jalkaan ja muuten vaatteet ihan minimiin eli vaikka vain t-paita päälle. Kuumeen alennuskeino numero yksi on vaatteiden vähennys ja viileä huoneilma.
Päällä on vaan hihatonpaita ja vaippa.. taidanpa käydä nappaa nuo villasukat viel jalkaan, jos antaa edes olla tai pysyy jalassa.
Joo tuota vaatteiden vähennys keinoa ollaan käytetty, yölläkin oltiin vaan vaipassa ja päälle pistin viilennysen jälkeen vaan harsoa. Ja huoneilma makkareissa on noin 20.. tosin nappasin yöllä lattialämmityksen pois päältä kokonaan lapsen huoneesta.

"aloittaja"
Lisättäköön vielä et mulla itelläni on hirmu herkästi ihan jäiset sormet ja varpaat jos palelee yhtään ja kuumeessa varsinkin..
Voisiko pojalla olla sama vika äitinsä kanssa..

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Yllätysvieras;23280633:
Varmasti mahdollista, että palelusta johtuu. Jos yleistila on hyvä, niin varmaan parempaan päin menossa :) Pikaista paranemista pienelle potilaalle!
Mua vaan alko kamalasti huolettaa nuo sormet, kun en muista esikoisella koskaan olleen moista..
Täytyy käydä vähän väliä vahtaamssa pikkasta tuolla.

"Kirsi"
En muista lapsillani tuollaista olleen kovassakaan kuumeessa.En tiedä liittyykö sormien sinisyys aivokalvontulehdukseen,mutta ainakin iholle tulevat mustelmat tai verenpurkaukset.Lisäksi kosketusarkuus ja niskajäykkyys.Nopea hoito on tärkeää.

"saara"
En oo kyllä moisesta kuullut että tollain olis. Me ollaa tytön kanssa molemmat tälläsii vilukissoi (normilämpö 35), mut ei meil oo ees kuumees ikin ollu tollee. Kyl mie soittelisin lääkärii ja kysyisin et mistä johtuu. :/

"aloittaja"
[QUOTE="Kirsi";23280821]En muista lapsillani tuollaista olleen kovassakaan kuumeessa.En tiedä liittyykö sormien sinisyys aivokalvontulehdukseen,mutta ainakin iholle tulevat mustelmat tai verenpurkaukset.Lisäksi kosketusarkuus ja niskajäykkyys.Nopea hoito on tärkeää.[/QUOTE]

voi ei :(

laps nukkuu tuolla jo yöuniaan..

Oon käyny kattoo ja kaikki on ok. Paljon on tänään ollut sylissä ja oikein laittanut mun kättä mahalle/päälle/kädelle et pitää pitää kiinni ja silitellä..

"lissu"
[QUOTE="aloittaja";23280842]voi ei :(

laps nukkuu tuolla jo yöuniaan..

Oon käyny kattoo ja kaikki on ok. Paljon on tänään ollut sylissä ja oikein laittanut mun kättä mahalle/päälle/kädelle et pitää pitää kiinni ja silitellä..[/QUOTE]

Eihän se mitään haitta jos nukkuu. voit soittaa ja kysyä että mistä moinen johtuu :)

"vieras"
Meidän tytöllä oli kova kuume vuosi sitten, ja myös sormet sinersivät.
Lääkäri käski painella sormenpäitä et näkee onko verenkierto ok.Epäili kait jossaion vaiheessa ihan verenmyrkytystä, ja aivokalvontulehdusta.

Mama the strange
Onko lapsi nyt ok? Luin joskus jostain, että johonkin lasten vakavahkoon kuumetautiin liittyy sormien muuttuminen sinisiksi tai violeteiksi. Jos ovat vielä oudon väriset suosittelisin ainakin soittamaan lääkäriin.

"vieras"
kyllä soittaisin ja kysyisin ammattilaisilta koska juuri luin jostain et pikkulapsi oli saanut aivaokalvontulehduksen ja sen seurauksena niin jalkaterät kuin kädetkin jouduttiin amputoimaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23281137]kyllä soittaisin ja kysyisin ammattilaisilta koska juuri luin jostain et pikkulapsi oli saanut aivaokalvontulehduksen ja sen seurauksena niin jalkaterät kuin kädetkin jouduttiin amputoimaan.[/QUOTE]

hohhoijaa

"Lilli"
Mä en ymmärrä miks ihmiset ei voi soittaa lääkäriin? Jos joku mietityttää, niin soittais ja kysyis, että "hei, pitäisiköhän huolestua kun meidän lapsi..".

Mun mielestä olis aika hirveä tilanne, jos lapselle sattuiskin jotain vakavaa ja itte olis vaan ihmetelly. Ei se tarkoita sitä että olis hulluna hysteerinen.

"vierailija"
Omapahan on ap:n lapsi. Ap:n tapauksessa en missään nimessä soittaisi lääkäriin enkä kuuntelis täällä niitäkään jotka sanovat että "voi sitä kysyä mikä lasta vaivaa".

Tuskin sitä lasta mikään vaivaa, onhan sitä ollut 60v sitten vaikka mitä tautei ja kait niistäkin on lapset parantuneet.

"aloittaja"
Kauheita johtopäätöksiä taas jotkut vetää :/

Mut joka tapauksessa tulin kertomaan että lapsi voi hyvin ja sormien väri palautui illalla. Kävin monta kertaa illan aikana tarkastamassa lapsen voinnin ja yön nukuinkin vieressä.
Uskottiin että sormet olivat sinertävät koska oli kenties kylmä.Oltii käyty viel kylvyssä siinä illalla ja sit oli vaan vaippasillaan ja hihattomassa, viileästi puettuna kuten kuumepotilaa pitääkin.

Yhteistyössä