Nämä on jokaisen perheen omia asioita, eikä tosiaankaan mitään ongelmia. Mimmonen ihminen edes vaivaa päätään jonkun toisen lapsen pyllynpyyhkimisellä.
Meillä lapset on pyyhkineet pyllynsä, kun olen voinut luottaa siihen että se tosiaankin on pyllyn pyyhkimistä huolellisesti eikä sinne päin ja sen jälkeen kädet pestään aina huolellisesti. Ei kiitos kihomatoja meille . Viisivuotiaana lapset on alkaneet harjoitella, ja vanhemmat välillä tarkistaa että riittääkö ne lapsen taidot. Päiväkodissa lapset ei ole käyneet kakalla, sen enempää kuin aikuisetkaan kävisi, jos siellä vessan oven takana kyttäisi 20 muuta ihmistä kuuntelemassa jokaista plompsahdusta.
Lapset saavat nukkua vieressä niin pitkään kuin haluavat (harvemmin tosin haluavat) ja joka ilta lapset nukutetaan. Se on hyvä, rauhallinen ja kahdenkeskinen hetki. Isommalta hieron aina pohjeet ja hartiat pehmeällä pallolla ja samalla jutellaan elämän iloista ja murheista. Pienemmälle luen iltasadun ja piirrän selkään ja yhtä lailla jutellaan asioista. Minusta iltasadun lukeminen ja mukava, rauhallinen yhteinen hetki ennen lapsen nukahtamista on lapsen perushoitoa. Itse olen lapseni hankkinut, eikä tosiaan ole liikaa vaadittu, että keskityn kumpaankin vähän paremmin vartin verran illan aikana. Se ei rasita minua enkä käsitä mikä siinä on ongelma, varsinkaan muille.
Ja kuten joku aiemminkin kirjoitti, myös minä näkisin heti punaista jos joku tulisi meidän kasvatusasioita neuvomaan ja säätämään. Se asia vaan ei kuulu muille.