Onko normaalia että 6v ja 8v pitää vielä pyyhkiä pyllyt?Entä minkä ikäisenä lapsen olisi syytä nukkua omassa sängyssä?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Olen koittanut opastaa että kyllä 5v pitäisi jo omatoisesti veskissä pärjätä mutta minulle vastataan.Kun lapset haluavat älä puutu!Toinen mieltä askarruttava asia on tuo lasten vieressä nukkuminen..Mikä mahtaisi olla sopiva ikä heitä omaan sänkyyn laitaa?Oman kohdallani ei ole moisia ongelmia ollut ollenkaan ja nyt kysynkin teiltä neuvoa...

No, jos ei ole opetettu pärjäämään veskissä yksin, niin on varmaan hankalaa...
Varmaan ennen kouluikää ois kaikkien kannalta hyvä osata, meillä 5-vuotias pikkuhiljaa itse harjoittelee.

Nukkumisasiaan: Mm. minä oon nukkunu äitin vieressä 8-vuotiaaksi. Joka yö ravasin sinne :D Tiedän myös muita. Kyllä se jossain vaiheessa loppuu. Omien lasten kohdalla oon yrittänyt kaikkien unirauhan vuoksi, että jokainen nukkuu omassa sängyssään. 5-veeltä onnistuu, 2,5 vuotias nukkuu enimmäkseen vieressä...

mimmi.
[QUOTE="Vieras";25478332]Olen koittanut opastaa että kyllä 5v pitäisi jo omatoisesti veskissä pärjätä mutta minulle vastataan.Kun lapset haluavat älä puutu!Toinen mieltä askarruttava asia on tuo lasten vieressä nukkuminen..Mikä mahtaisi olla sopiva ikä heitä omaan sänkyyn laitaa?Oman kohdallani ei ole moisia ongelmia ollut ollenkaan ja nyt kysynkin teiltä neuvoa...[/QUOTE]

Meidän lapsi laitettiin omaan sänkyyn alle 2-vuotiaana. N. 2,5-vuotiaana omaan huoneeseen. Kipeenä tietenkin saa viereen tulla, jos haluaa, muuten mielellään ei. Lapsemme serkku on 6-vuotias ja nukkuu edelleen vanhempien vieressä ja PITÄÄ nukuttaa. En haluaisi omalle kohdalle tuota tilannetta, mutta koska kyse lapseni serkusta, asia ei kuulu minulle. :)

En tiedä kuinka pienet osaa jo pyyhkiä pyllynsä? Ainakin taas tuo samainen serkkulapsi kai tehnyt sen jo 4-5-vuotiaasta. Miksi sun pyllyä kaivaa se että joku 6v. haluaa että aikuinen pyyhkii pepun?? Meillä ei edes peppua koskaan pyyhitä, vaan pestään kakan jälkeen.

"vieras"
Meidän lapsi laitettiin omaan sänkyyn alle 2-vuotiaana. N. 2,5-vuotiaana omaan huoneeseen. Kipeenä tietenkin saa viereen tulla, jos haluaa, muuten mielellään ei. Lapsemme serkku on 6-vuotias ja nukkuu edelleen vanhempien vieressä ja PITÄÄ nukuttaa. En haluaisi omalle kohdalle tuota tilannetta, mutta koska kyse lapseni serkusta, asia ei kuulu minulle. :)

En tiedä kuinka pienet osaa jo pyyhkiä pyllynsä? Ainakin taas tuo samainen serkkulapsi kai tehnyt sen jo 4-5-vuotiaasta. Miksi sun pyllyä kaivaa se että joku 6v. haluaa että aikuinen pyyhkii pepun?? Meillä ei edes peppua koskaan pyyhitä, vaan pestään kakan jälkeen.
Koska lapset eivät uskalla tehdä tarpeitaan pvän aikana muualla kun ei ole omaa turvallista pyyhkijää paikalla.Ja pyyhkiikö opettaja esim.8v koulussa?

Meillä 4v pärjää hyvin vessassa ja 1v3kk nukkuu (ja nukahtaa) rauhallisesti omassa sängyssä.
Silti(!) niskakarvat nousee pystyyn jos joku tunkee neuvomaan ja välit menis jos saisin tietää, että kirjoittelee tällä palstalla et 'milloin olis syytä nukkua'. Ei millään verukkeella saa mennä puuttumaan muiden asioihin!

"vieras"
Kyllä tuon pyllyn pyyhkisenkin oppii, mutta tietysti sitä on hyvä harjoitella, jotta se sujuu jollain tapaa myös ilman apua. Minä sain olla pyyhkimässä ja suihkuttamassa vielä 9-vuotiaan pyllyä, kun kakka oli niin liisterimäistä, ettei pylly tahtonut lähteä paperilla puhtaaksi (jotain vatsaongelmaa oli taustalla). Mutta kyllä meilläkin opittiin eikä ole enää vuosiin tarvinnut olla pyyhkimässä.

Itse olen nukkunut vanhempien vieressä 7-vuotiaaksi. Omien lasten kohdalla nuorimmat vierotettiin vierinukkumisesta jo alle 2-vuotiaana. Mielestäni lapsi voi nukkua vieressä niin pitkään kuin se sopii kaikille samassa sängyssä olijoille eikä häiritse yöunia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25478550]Koska lapset eivät uskalla tehdä tarpeitaan pvän aikana muualla kun ei ole omaa turvallista pyyhkijää paikalla.Ja pyyhkiikö opettaja esim.8v koulussa?[/QUOTE]
On tyypillistä, että isompi hätä tehdään vain kotona. Monet aikuisetkaan eivät mielellään asioi yleisissä vessoissa. Jos olet työelämässä, niin seuraapa itseltäsi, miten usein käyt kakalla työpaikalla ja miten usein kotona :) Siinä on iso ero useimmilla ihmisillä.

[QUOTE="Vieras";25478332]Olen koittanut opastaa että kyllä 5v pitäisi jo omatoisesti veskissä pärjätä mutta minulle vastataan.Kun lapset haluavat älä puutu!Toinen mieltä askarruttava asia on tuo lasten vieressä nukkuminen..Mikä mahtaisi olla sopiva ikä heitä omaan sänkyyn laitaa?Oman kohdallani ei ole moisia ongelmia ollut ollenkaan ja nyt kysynkin teiltä neuvoa...[/QUOTE]

Pyllynsä alkavat pyyhkiä kovin er-ikäisinä. Koulunalkuun mennessä kaikki lie kumminkin...
Vieressä nukkuminen useimmilta jää murrosikään mennessä tai sen aikana tai ainakin vieressänukkujat vaihtuvat vanhemmista kumppaniin.

:)

vierailija
Ykkösluokalla muistan hyvin , kun eräs poika huusi käytävän perältä vessassa: voiko joku tulla pyyhkimään? Ja koko koulu alkoi nauramaan. Jäi luokalle ja en vitsaile. :)

vierailija
Nämä on jokaisen perheen omia asioita, eikä tosiaankaan mitään ongelmia. Mimmonen ihminen edes vaivaa päätään jonkun toisen lapsen pyllynpyyhkimisellä.
Meillä lapset on pyyhkineet pyllynsä, kun olen voinut luottaa siihen että se tosiaankin on pyllyn pyyhkimistä huolellisesti eikä sinne päin ja sen jälkeen kädet pestään aina huolellisesti. Ei kiitos kihomatoja meille . Viisivuotiaana lapset on alkaneet harjoitella, ja vanhemmat välillä tarkistaa että riittääkö ne lapsen taidot. Päiväkodissa lapset ei ole käyneet kakalla, sen enempää kuin aikuisetkaan kävisi, jos siellä vessan oven takana kyttäisi 20 muuta ihmistä kuuntelemassa jokaista plompsahdusta.

Lapset saavat nukkua vieressä niin pitkään kuin haluavat (harvemmin tosin haluavat) ja joka ilta lapset nukutetaan. Se on hyvä, rauhallinen ja kahdenkeskinen hetki. Isommalta hieron aina pohjeet ja hartiat pehmeällä pallolla ja samalla jutellaan elämän iloista ja murheista. Pienemmälle luen iltasadun ja piirrän selkään ja yhtä lailla jutellaan asioista. Minusta iltasadun lukeminen ja mukava, rauhallinen yhteinen hetki ennen lapsen nukahtamista on lapsen perushoitoa. Itse olen lapseni hankkinut, eikä tosiaan ole liikaa vaadittu, että keskityn kumpaankin vähän paremmin vartin verran illan aikana. Se ei rasita minua enkä käsitä mikä siinä on ongelma, varsinkaan muille.

Ja kuten joku aiemminkin kirjoitti, myös minä näkisin heti punaista jos joku tulisi meidän kasvatusasioita neuvomaan ja säätämään. Se asia vaan ei kuulu muille.

Yhteistyössä