Onko normaalia että ystävät ja tutut vierailee synnytysosastolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tietääkseni sairaaloissa on sääntö että synnytyksen jälkeen äidin ja vauvan luona saavat olla vain lapsen isä sekä vierailuaikoina sisarukset ja isovanhemmat. Kuitenkin olen kuullut että säännöistä välittämättä jotkut ovat käyneet vierailemassa ystäviensä tai perhetuttujensa luona eikä kukaan ole kysellyt heiltä mitään heidän mennessään osastolle ja huoneeseen.

Onko teistä normaalia että ystävät tai muut tutut tulevat sairaalaan vierailemaan joko luvan kanssa tai sitä kysymättä, pitäen itsestäänselvänä että ovat tervetulleita? Onko teillä ollut muita vieraita kuin oma perhe ja sukulaiset? Tiedän että joissakin muissa kulttuureissa sairaalaan tunkee mieletön määrä porukkaa mutta itse en ainakaan haluaisi sinne ketään oman perheen ulkopuolisia ihmisiä, vaan he voivat vierailla sitten myöhemmin kun vauvan kanssa on kotiuduttu ja kun jaksetaan ottaa vierailijoita vastaan.

Eräs kaveri, ei siis edes mitenkään läheisin mahdollinen, ehdotti jotain tyyliin että tulevat sitten sairaalaan katsomaan..! En vastannut mitään, ehdotus oli minusta käsittämätön. Tietenkään en ilmoita kenellekään kun sairaalaan menen ja kerron oman perheen ulkopuolisille koko asian vasta kotiuduttuamme enkä silloinkaan puolikuntoisena kyllä ala mitään kestitsemään. Luulisi tällaisten asioiden olevan itsestäänselviä vaan eipä taida ollakaan kaikille, siksi täällä kyselen miten teillä on toimittu ja onko tosiaan kaverit ja tutut tulleet samantien synnärille katsomaan?

Mun mielestä oli ihanaa kun kävi kavereita katsomassa joka päivä koska synnärillä oli tosi tylsää!
Vauva nukku sen 4vrk putkeen (söi välillä) ja vierustoverit hölötti puhelimessa taikka niiden vauvat itki- joten en itse voinut nukkuakaan. Sairaalassa tais olla parin tunnin vierailuaika mutta soitin itselle kyllä seuraa muulloinkin ja tapasin ihmisiä osaston aulassa. Ei sinne nyt mitään puolituttuja tullut, olisinhan nyt hävennyt jo omaa olemustanikin (ihan älytön turvotus jne) mutta lähemmät ystävät olivat hyvinkin tervetulleita! :)

Lueskelin äsken meidän sairaalan käytännöistä, vierailla saa vain isä ja sisarukset. Isovanhemmat lyhyenä aikana aulassa. Minusta tuo on hyvä käytäntö johon voi vedota jos puolitutut tunkee paikalle, en tosiaan ymmärrä miten joku voi ehdottaa sinne tulemista jos ei muutenkaan ole kovin usein tekemisissä.

Kun minä ainokaisemme synnytin, vierailuajat olivat tiukat. Minua kävi katsomassa todella moni, ja monasti samaan aikaan. Ihanaahan se oli, mutta olisin toivonut, että toisensa tuntevat olisivat jaksoittaneet vierailunsa. Olin osastolla normaalia pitempään, joten kaikkien vierailuista, haleista, onnitteluista ja kukista olin hyvin iloinen. Tänäänhän synnytyslaitoksella ollaan vain yö, joten en välttämättä panisi pahakseni, vaikka tulisivat vasta kotiin katsomaan uutta tulokasta.

Sääntöjen mukana saa käydä vain oma perhe.
Itse olen ilahtunut kaikkien visiiteistä, myös ystävien.
Toisaalta jos olisin ollut jossain monen potilaan huoneessa, olisin varmaankin ajatellut toisin.Yhdelläkään kertaa (yhdeksän synnytystä) niin ei ole käynyt eli "pahimmillaan" on ollut muutaman tunnin ajan kaksi ja muulloin yksi huonekaveri ja suurin osa sairaalassaoloajasta ihan vain yksin/kaksin vauvan kanssa siinä huoneessa.

:)

Ensimmäistä ja toista lasta kävi katsomassa montakin tuttua, mutta kolmatta isovanhempien lisäksi vain yksi ystävä. Tuli jotenkin surullinen olo siellä yksin päivisin miettiessä, että eikö tämä kolmas enää olekaan sen vertaa kiinnostava, että kukaan haluaisi tulla häntä katsomaan.

Meidän sairaalassa ainakin saa käydä katsomassa aamusta iltaan, jos se huonekaverille sopii. Seinällä oli kyllä lappu vierailuajoista (taisi loppua ilta seitsemältä) mutta kätilö sanoi, että ei siitä tarvitse niin tarkkaan välittää, jos kaverilta kysäisee luvan.

Minua on käynyt tapaamassa vain lapsen isä ja isovanhemmat. Ekan lapsen kohdalla kävi myös miehen veli ja tämän vaimo, mutta otin heidät vastaan aulassa, jossa hetki turistiin. Toisen lapsen saamisen kohdalla otin omat vanhempanikin vastaan aulassa, koska huonekaverini oli juuri synnyttänyt ja vaikutti tosi kipeältä, niin aattelin, että hän saa rauhassa levätä.

Omaa siskoani oon kyllä tunkenut laitokselle katsomaan.

Minua on käynyt tapaamassa vain lapsen isä ja isovanhemmat. Ekan lapsen kohdalla kävi myös miehen veli ja tämän vaimo, mutta otin heidät vastaan aulassa, jossa hetki turistiin. Toisen lapsen saamisen kohdalla otin omat vanhempanikin vastaan aulassa, koska huonekaverini oli juuri synnyttänyt ja vaikutti tosi kipeältä, niin aattelin, että hän saa rauhassa levätä.

Omaa siskoani oon kyllä tunkenut laitokselle katsomaan.

Tuo onkin hyvä että tapaa vieraita muualla kuin huoneessa, esim. kahvilassa niin huonekaveri saa toipua rauhassa. Ei sitä välttämättä, ja (varmaan yleensä) kehtaa edes sanoa ettei halua että vieraita tulee vierailuaikojen ulkopuolella. Viitaten tuohon aiempaan viestiin (#9).

no säännöt sanoneet suurinpiirtein joka paikassa, että vain lapsen isä ja sisarukset ja joissakin paikoissa isovanhemmat. isovanhempiakaan ei jossain paikoissa sallita. mutta ei siellä synnärillä tuota asiaa sitten kovin tarkkaan valvota. elikkä eipä ne taida tulla missään heittämään ulos vaikka sinne joku ystävä tai kaveri tuleekin.
mun mielestä kuitenkin pitäs kunnioittaa niitä muita äitejä siellä, ja mennä sitten vaikka sairaalan kahvioon niiden ystävien kanssa. kaikki ei halua imettää vieraiden läsnä ollessa, ja monet on niin väsyneitä, että vieraiden hyppääminen haittaa lepoa ja rasittaa.
ja onhan se jo riski, että kaikenmaailman sairaudet kantautuu ja tarttuvat vastasyntyneeseen, nyt on ainakin liikkeellä tosi sitkasta flunssaa kuumeineen ja oksennustautia myös.
nykyisin siellä laitoksella ollaan niin vähän aikaa, että luulis jokaisen sen ajan pärjäävän ilman vieraslaumaa ja kotona sitten on mukavampi esitellä vauvaa ja seurustella vieraiden kanssa

• Tykkää
Reactions: Minni:) ja Glenn
Ne säännöt on tulleet mustalaisten takia.

Meidän huoneessa oli joku ulkomaalainen äiti ja vähänkö oli rasittavaa kun hänellä ravasi siellä jatkuvasti sukua. Hoitajat kun kävivät sanomassa, sukulaiset poistuivat hetkeksi ja tulivat taas takaisin kun hoitajien silmä vältti. Ja availivat sitä verhoa kun mä olin imettämässä.

Esikoista kävivät katsomassa ystävät ja sukulaiset,vuonna 2006 ei vielä ollut tuota sääntöä,kakkosen kohdalla 2007 se oli sitten tullut,ja silloin kävi vain isä ja sisko,samoin oli kun olin kuopuksen kanssa sairaalassa.

Itsestäni oli todella mukavaa,kun vielä sai tulla muitakin vieraita,olen joka kerta ollut synnärillä todella tylsistynyt.Oli mukava rupatella niitä näitä ja samalla ihastella vauvaa.Eikä paikalle tullut,ketään "ulkopuolista" vaan minulle tärkeitä ja läheisiä ihmisiä.

Mahtaa se hieman vaihdella sairaaloittain että saako vaiko ei. En edes muista miten oli meijän sairaalan kohalla ja poikaa kävi kattomassa vaan lähisukua muutama. Huonekaverilla oli kyllä kavereitakin, istuivat verhon takana kuiskimassa joten häiriötä heistä ei ollu vaikka olin aika kehnona ja väsyny. Ehti ne tutut sitte kotia tulla myöhemmin kattomaan. Itelle ei oo tullu mieleen mennä sairaalaan kattomaan tuttavien vauvoja. Siskon tyttöä kävin kurkkaamassa.

Kätilöopistolla sisarukset ja isä saivat olla milloin vain, muut vieraat muistaakseni 17-19 ja aika usein vieraiden kanssa oltiin ns. ruokasalin puolella juttelemassa.Ja kyllä musta oli kivaa, että meitä käytiin katsomassa, tylsää siellä sairaalassa oli.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kauheeta ku ystävät ja sukulaiset haluavat tulla katsomaan uutta vauvaa ja äitiä. :O Siis mitä ihmisten päässä liikkuu, että pitäisi muka osoittaa jotain erityistä huomiota ison ja ihanan työn tehneelle rakkaalle naiselle ja uudelle ihmiselle. Joo'o, on aikoihin eletty.

Musta on ihan fine, että vierailuaikaan käy niitä vieraita. Sen pari tuntia.
Itse synnytin rv25, olin kolme yötä sairaalassa. Siellä kävi mun mies sen 15min ku käytiin vauvaa katsomassa (pidempään ei pystynyt ja mullekin se aluksi oli ihan maksimi kerrallaan). Sen lisäksi ei käynyt kukaan muu kuin veljen ex ja sitäki parjattiin et mitä tunkee joka paikkaan. No joo, vähän ot tämä ku onhan tilanne ihan eri ku ei ole vauvaa johon tutustua. Oli tosi tärkeää näyttää vauva sille exälleki kyllä ja olen kiitollinen että tuli vaikka näin kyllä että oli vaikeaa. Joo. Vastaan uudestaan jos joskus saan normaalin synnytyksen. ;)

Esikoista kävi katsomassa miehen ystävä ja tuleva kummisetä.

Kakkosta taas kävi katsomassa oma ystäväni.

Kolmosen kohdalla kävi miehen ystävä poikansa kanssa sekä kaksi omaa ystävääni (erikseen siis, nämä ystävät eivät edes tunne toisiaan).

Tulevaa nelosta tulee varmaan katsomaan ainakin miehen kaveri hetipian kun osastolle heräämöstä päästään. Jos jään sairaalaan viikonlopun yli niin varmaan soittelen omiakin kavereita käymään.

Sukulaisia ei ole käynyt koskaan, muita kuin siis lasten isä ja nämä tuoreet isosisarukset. Meillä on aina ollut yksityishuoneet joissa vierailijoita ei ole rajattu. Itse olen mielelläni ottanut tuolla vieraita vastaan, helpompi kun ei tarvi miettiä tarjottavia jne. (tosin nuo ovat kaikki olleet ihmisiä jotka voivat kotiinkin pölähtää tuosta vaan ilman mitään vieras-valmisteluja)

Tyksissä on rajattu vierailuoikeus lapsen isään ja sisaruksiin ja isovanhemmille varattu tunti päivästä vierailuaikaa. Se on mun mielestä ihan hyvä. Omat ystävät ei tietenkään häiritsis mut huonekaverin kyllä.;) Itsellä imetys oli toooodella hankalaa ja olis ollut tosi inhottavaa opetella sitä vielä siinä jos ois ollut huone kokoajan täynnä porukkaa. Muutenkaan siinä kun ei ole oikeen vierailukunnossa niin ahdistais jos olis paljon ihmisiä. Muistan kun vierailuaikana huonekaverin sukua oli käymässä ja pieretti niin pirusti eikä millään ois viittinyt aiheuttaa lisää mahavaivoja mut ei kehdannut piereskellä.:D

Kauheeta ku ystävät ja sukulaiset haluavat tulla katsomaan uutta vauvaa ja äitiä. :O Siis mitä ihmisten päässä liikkuu, että pitäisi muka osoittaa jotain erityistä huomiota ison ja ihanan työn tehneelle rakkaalle naiselle ja uudelle ihmiselle. Joo'o, on aikoihin eletty.

Musta on ihan fine, että vierailuaikaan käy niitä vieraita. Sen pari tuntia.
Itse synnytin rv25, olin kolme yötä sairaalassa. Siellä kävi mun mies sen 15min ku käytiin vauvaa katsomassa (pidempään ei pystynyt ja mullekin se aluksi oli ihan maksimi kerrallaan). Sen lisäksi ei käynyt kukaan muu kuin veljen ex ja sitäki parjattiin et mitä tunkee joka paikkaan. No joo, vähän ot tämä ku onhan tilanne ihan eri ku ei ole vauvaa johon tutustua. Oli tosi tärkeää näyttää vauva sille exälleki kyllä ja olen kiitollinen että tuli vaikka näin kyllä että oli vaikeaa. Joo. Vastaan uudestaan jos joskus saan normaalin synnytyksen. ;)

Ehkä siinä ajatellaan niitä muitakin äitejä. PHKS:ssä on ainakin joskus niin täyttä että osa äideistä joutuu olemaan käytävällä. Mieti jos jokaisella ramppaa se kymmenen sukulaista.

Meillä oli vierailuaikana päiväsali ihan täynnä vaikka siellä oli vain ehkä viiden vauvan isovanhemmat. Huoneisiin nyt ei mahdu sitäkään vähää. Ja osa äideistä voi olla niin kipeitä että haluaa vain levätä. Itse ainakin enimmäkseen nukuin ensimmäisen vuorokauden.

Ulkomailla luonani vieraili entiset kämppikset sekä työkaveri miehensä kera. Heille oli ihan oma vierailuaikansa päivästä ja tarvivat kulkulaput jotta pääsivät osastolle. Tuolla myös säädeltiin sitä ettei ole liian montaa vierailijaa samana hetkenä, tuo vierailuaika tosiaan oli joku muutama tunti muille kuin perheenjäsenille.
Mutta aiheuttihan tuo silti kamalan metelin kun samassa huoeessa oli jo alkujaan 10 potilaspaikkaa + vauvat, lasten isät, hoitajat, siivooja (joka jurnutti koneella lattiaa aina vierailuaikaan) ja vielä ne vieraat :D
(mun puolesta ne jotka itkee yhdestä tai kahdesta huonekaverista on ihan naurettavia tapauksia, mutta minkäs teet kun eivät tiedä pahemmasta)

Suomessa PHKS taas esikoiseni ja mieheni kävi luonani. Anoppi pääsi moikkaamaan päiväsaliin meitä.

Miekin ymmärsin että vain vauvan sisarukset ja isä sais käydä, ehkä muutkin sukulaiset..Ärsytti kun huonetoverilla ramppas vieraita paljon ja huoneessa kun ite yritti levätä siel ja tutustua uuteen perheenjäseneen rauhassa.

Miulla tais käydä huoneessa vain mies, en halunnut ees vauvan sisarusta käymään, kun tuntui että en ois häntä enää pois päästänyt, oli niin kova ikävä jo. Tuli tosin meijät sit hakemaan isänsä kans. Äitini tuli sinne tapaamistilaan vai mikähän se oli, käymään ja toi ruusun, kummallakin kertaa.

Säännöt vaihtelee sairaaloittain.

Tyksissä on saanut käydä muitakin kuin lapsen isä & sisarukset & isovanhemmat. Vierailuaikana ja/tai päiväsalissa.

Olisin toivonut enemmän vieraita. Kovin tylsäähän sairaalassa on.

Säännöt vaihtelee sairaaloittain.

Tyksissä on saanut käydä muitakin kuin lapsen isä & sisarukset & isovanhemmat. Vierailuaikana ja/tai päiväsalissa.

Olisin toivonut enemmän vieraita. Kovin tylsäähän sairaalassa on.

Mä en kaivannut niihin pariin päivään yhtään enempää vierasta kuin mies ja lapset sekä isovanhemmat. Siinäkin oli ihan riittävästi :D.

Mun mielestä Tyksin nykyinen käytäntö on helpotus verrattuna 10 vuoden takaiseen aikaan esikoisen syntyessä! Silloin ramppasi porukkaa koko päivän ja jatkuvina laumoina. Ei niin hetken rauhaa kellään.

Mulla kävi varmaan 20vierasta, mutta olin sektiossa joten siinä sitten riittikin aikaa. :) Eiköhän tämä ole vähän kuten itse tykkää. Turha sitä on mussuttaa mikä on oikein ja mikä ei. Kunhan sairaalalla ei ole rajoitusta tähän. Tunnin oli siis vierailuaika ja sillä taas vähennettiin sitä että päivät pitkät norkuisi ne 20 henkeä siellä. :D

Yhteistyössä