Onko normaalia 6kk vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
En edes tiedä kuvittelenko vain, mutta joskus tuntuisi kuin vauva katsoisi jotenkin.... no niinkuin silloin kun karsastaa... tai siis kun pienillä vauvoillahan nyt kestää se, että katse osuu oikeaan kohteeseen niin joskus olen kuvittelevinani, että näen vieläkin sellaisen. Tai sitten se on vain sitä että sekunnin sadasosan vauva ihan tietoisesti katsookin ensin johonkin muualle ja sitten vasta kohti. Tai jotain.

Oikeasti ei mitään huomattavaa ja voi olla, että kyttään hiukan liikaa kun olen vähän ylihysteerisen huolehtivainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
jos huolettaa tarkistuta lääkärillä! Äiti sen huomaa yleensä ensimmäisenä..

karsastavan äiti

No mitä se tarkoittaa, jos karsastaa? Missä iässä se yleensä huomataan ja mitä asialle sitten tehdään?

Tuntuu kyllä tosiaan siltä, että taidan kuvitella. Usein olen huomannut tuollaisista vauvoista (muiden siis) että tuntuu ihan että vauva katsoo jonkun aikaa suorastaan kieroon.

Alkuperäinen kirjoittaja mulle:
sanottiin lääkärineuvolassa, että ajoittainen karsastus on ihan tavallista alle vuoden ikäisillä lapsilla.

No näin minunkin järkeni ja kokemukseni sanoo, koska muistan usein tosiaan huomanneeni että vauvat tekee oikein todella selvästi niin. Ja ihan pienet vauvathan tekee sitä useinkin jamietinkin, että onko tuo meidän 6kk myös vielä pieni?

Viimeistään 8kk läkäri neuvolas pitäs olla ettei karsastusta ole usein oottavat 1v asti. sitten laittavat lähetteen sairaalaan silmäpolille jos tarve.Meillä tyttö karsasti vähän viel 8kk mut lääkäri ei nähny tarpeelliseksi laittaa eteenpäin nyt tyttö ei karsasta.

Meillä neuvolalääkäri tarkasti asian 8 kk neuvolassa. Mulla on ollut karsastusta pienenä, sitä vaan seurattiin ja meni itekseen ohi joskus 3 v. mennessä. Siksi pojan silmät katottiin tosi tarkkaan (tehtiin semmonen laajempi tutkimus). Mitään ei havaittu enkä osannut edes huolehtia koska ei se nyt niiin vakavaa ole..menee yleensä ohi.

Karsataminen tarkoittaa sitä että toinen silmä katsoo sisään päin (sisä karsastus) tai ulos päin (ulko karsastus). Se voi olla ainakin aluksi välillä ohimenevää. meidän pojalla alkoi n.2v ikäisenä. Toinen silmä aina välillä karsasti ja aluksi mietin kuvittelenko vain mutta karsastus vahvistui koko ajan. en jaksa kyllä muistaa mihin ikään asti silmien "vaeltelu" on vielä normaalia!

Alkuperäinen kirjoittaja sartra:
Viimeistään 8kk läkäri neuvolas pitäs olla ettei karsastusta ole usein oottavat 1v asti. sitten laittavat lähetteen sairaalaan silmäpolille jos tarve.Meillä tyttö karsasti vähän viel 8kk mut lääkäri ei nähny tarpeelliseksi laittaa eteenpäin nyt tyttö ei karsasta.

Miten selvää tytön karsastus oli?

Nostelen jos joku vielä vastailisi.

Olen välillä oikein testaillut ja huudellut tyttöä nimeltä ja katsoo kyllä näin "testaillessani" aina ihan suoraan. Nuo on olleet tosi satunnaisia ja sellaisia hetkiä, että en ole edes varma että olenko huomannut oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt tää alko huolettaa, kun aloin pohtia asiaa.

älä turhaa tressaa asialla. jos se on karsastusta se voidaan usein parantaa peitto hoidolla. meillä se ei kylläkään toiminut ja nyt kun silmät ovat "valmiit" leikkaukseen ollaan leikkaus jonossa! poika nyt 6v.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt tää alko huolettaa, kun aloin pohtia asiaa.

älä turhaa tressaa asialla. jos se on karsastusta se voidaan usein parantaa peitto hoidolla. meillä se ei kylläkään toiminut ja nyt kun silmät ovat "valmiit" leikkaukseen ollaan leikkaus jonossa! poika nyt 6v.

Mutta mietin, että kuvittelenko vain? Tuntuu että se on ollut vain sellaista vauvan kujeilua ja kuvitelmaa kokonaan, koska en ole saanut vauvaa sellaisesta kiinni kun olen koittanut.

Miten selvästi itse huomasit sen ja miten pian se selveni niin, että olit varma?

Kyllä miä varmaan pari viikkoa ihmettelin että kuvittelenko vain. onneksi meillä oli lastenlääkäri allergioista ja otin sen sillä puheeksi. aluksi lääkäri ei huomannnut mitään,mutta sitten sanoi että kyllä toi toinen silmä vähän...latinaa...! Saatiin silmäpolille lähete. sen jälkeen karsastus paheni nopeasti ja ennen polin aikaa toinen pupilli oli jo melkein kokonaan piilossa-niin voimakas oli karsastus kulma ja karsastus oli jo tässä vaiheessa koko ajan pysyvää.

Kyllä miä varmaan pari viikkoa ihmettelin että kuvittelenko vain. onneksi meillä oli lastenlääkäri allergioista ja otin sen sillä puheeksi. aluksi lääkäri ei huomannnut mitään,mutta sitten sanoi että kyllä toi toinen silmä vähän...latinaa...! Saatiin silmäpolille lähete. sen jälkeen karsastus paheni nopeasti ja ennen polin aikaa toinen pupilli oli jo melkein kokonaan piilossa-niin voimakas oli karsastus kulma ja karsastus oli jo tässä vaiheessa koko ajan pysyvää.

Siis minkä ikäisellä tämä huomattiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Jinkywinky:
Meillä sai vajaa 3v. lasit karsastuksen takia.

Meillä oli ensin noin 1v pelkkä peitto hoito, noin 3v lasit + peittohoito, jossain vaiheessa siirryttiin silmätippa hoitoon! nyt lapsi 6v ja leikkaus jonossa! Nii ja lasit ja silmätippa edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jinkywinky:
Meillä sai vajaa 3v. lasit karsastuksen takia.

Meillä oli ensin noin 1v pelkkä peitto hoito, noin 3v lasit + peittohoito, jossain vaiheessa siirryttiin silmätippa hoitoon! nyt lapsi 6v ja leikkaus jonossa! Nii ja lasit ja silmätippa edelleen.

muoks. siis 2-3 vuotiaana peitto hoito -3v ikäisenä tuli lasit.

Yhteistyössä