Onko noloa mennä vatta pystys vihille?

"eee"
Se vähän riippuu... Jos häitä on suunniteltu vaikka jo useampi vuosi ja sitten tärppää, niin mun mielestä ei. Mutta jos häät esim. kyhätään kokoon muutamassa kuukaudessa ja morsian on oikeen vatta pystyssä alttarillla, niin mun mielestä hiukan joo - siitä tulee se käsitys, että naimisiin on menty nimenomaan raskauden takia.

Olin kerran häissä, joissa hääpari oli TODELLA nuori (18-19), häät pidettiin kummalliseen ajankohtaan (sadonkorjuuaikaan, vaikka pojan perhe ja suku oli maanviljelijöitä ja työmäärä suurimmillaan), häät laitettiin pystyyn melko nopealla varoitusajalla ja morsian oli raskaana. Alttarilla ei hymyjä nähty.
Minusta se oli jo vähän noloa. (Avioero tuli muutaman vuoden päästä.)

"kepe"
No ei ole, mutta en kyllä järkkäisi mitään prinsessahäitä valkoisine morsiuspukuineen. Vähän tyylissä voisi ottaa raskauden huomioon, jos maha on jo tosiaan isona.

"vieras"
No meillä on se tilanne, että kolmas lapsi tulossa ja vielä ei olla naimisissa. Mies tuossa jokin aika sitten puhui, että joskos käytäisiin maistraatissa hoitamassa tämäkin juttu pois alta. Omaksi ihmetyksekseni en nyt halunnutkaan, en ennenkuin vauva on syntynyt. Eli jotenkin noloksi sen kait sitten miellän. Omat vanhemapni menivät naimisiin kun äitini odotti minua ja oli jo ihan viimeisillään. Tuolloin 70-luvulla se oli kyllä häpeällistä, ainakin omassa suvussani ja ehkä siitä on jäänyt minullekin tällainen ajatus päähän.

"viima"
itse en menis raskaana naimisiin. mun juhla josta haluan nauttia täysin. ja juu, tällä tarkoitan myös sitä alkoholia! ja pukua ja muutenkin omaa olotilaa.

noloa?mun mielestä, no, vähän kyllä.

jos ny niin käy et juhlat järkätty ja sattumalt tupsahtaa raskaaks ni ei si.

"vieras"
Ei. Ennen vanhaan morsiot oli yleensä raskaana ja avioon pyrittiin pääsemään ennen kuin lapsi syntyy. Korkeintaan porvaristo naisilla Suomen maassa oli siveysvaatimukset sekä kihla- ja seurusteluaika.

Yhteistyössä