Onko nla-täti pakko päästää kotiin kun on kotiutunut vauvan kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja meikä se vaan kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Nimiehdotuksista: jotkut nimiehdotukset niihin papereihin pitäisi laittaa ihan siksikin että jollakin nimellähän sitä vauvaa pitää sairaalassakin kutsua. Jos haluaa pitää sen "oikean" nimiehdotuksen salassa niin laittaa sitten vaikka jonkin muun mutta jotain pitäisi niissä papereissa lukea.
 
nanna
Alkuperäinen kirjoittaja +:
en jaksanut koko ketjua lukea. mutta mä olisin toivonut että neuvola täti olis käynyt meillä. se oli ihan kamala lähteä viikko synnytyksestä (kauheat kivut ja repeämät) neuvolaan.
Minäkin olisin halunnut neuvola tädin vierailemaan, mutta se ei missään vaiheessa kysynyt voisiko tulla käymään, vaan oletti automaattisesti että mennään sinne. Olisi ollut kiva, ettei olisi tarvinnut bussilla huristella neljä päivää vanhan kanssa.

Meillä ei myöskään kukaan kysellyt mitään nimiä, vaan vauvalla oli minun sukunimeni rannekkeessaan.

Neuvolatäti ei myöskään missään vaiheessa ollut kiinnostunut minun toosastani tai sen tikeistä, vaan lääkäri hoiti kaikki ronnkimiset. Hassua että käytännöt vaihtelevat niin paljon alueittain.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oma kommenttini:

"jos on revennyt tai tehty välilihaan leikkaus synnytyksessä,että on tikkejä käytetty niin kyllä ne katsottu on."

Sinun kommenttisi: "Täyttä legendaa on kirjoittaa; "joutuvat näyttämään värkkiään..." Kukaan ei vasten tahtoaan joudu leväyttämään toosaansa tasan kelleen. Turha moista kukkua puhuakaan."

----(en ole väittänytkään muuta )

EllaDonna:


"Mun kaverilta se oli kyllä tarkastanut välilihan tikkien tilanteen. Ja myöhemmin poistanut ne tikit. "

Sinä:

"Joutuvat näyttämään värkkiään"...Kukaan ei JOUDU näyttämään värkkiään YHTÄÄN kenellekään, ellei halua. Sorry :D!"

(elladonnakaan ei ole niin väittänyt?)

sinä päätit vielä jatkaa aiheesta keskenäsi:

"Voin kertoa, että minä en oman odotusaikaisen neuvolaneukon edessä tule tässä elämässäni revaani leväyttämään.
Jälkitarkastuksesssa käyn ihan omalla tutulla yksityislääkärillä.
Kukin tyylillään ja SAA levittää vaikka naapurin Jorman edessä jos hotsittaa, sitä ei liene kukaan kieltänyt...;)"

ja messuusi vastasin sitten

"Okei..:) Mulle oli ihan luonnollista käydä äitiysneuvolassa raskausaikana ja synnytyksen jälkeen, täällä ne katsoo kyllä "revan" jo raskausaikana :D"

johon sinä yllättäen vastasit:

"alapäätäni en odotuspuolen neukkatädille vilauttele. Piste." ja mihin se piste unohtui? kun asia vielä jaaatkuu ja jaaatkuu.
"Kai sitä lootaansa nyt saa levitellä vaikka joka viikko jos sen aiheelliseksi katsoo. Minä en ole katsonut."

tässä välissä vielä elladonnalle kommentoit

"No peesi. Äläkä usko kaikkea mitä sinulle sanotaan. Mikään pakko ei ole neuvolanterkalle römpsäänsä näyttää. Minullakin sen asian hoitaa lääkäri."

sitten kommentoit vielä jolelkulle toiselle

"Tartyuin tuohon ED:n lausahdukseen että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään neuvolantädille omalla sängyllään.

Eivät tasan JOUDU. Saavat kyllä vaikka kulkea koko neukkatädin kyläilyn ajan pillu paljaana jos haluavat, mutta mikään pakko ei ole ;). "

Johon itse jo hieman huvittuneena vastasinkin:

"Äsh, taitaa joulustressi ja väsymys purkautua nyt vähän levottomuutena joillakin....ei mulla ole ainakaan mitään estoja, että pitäisin sitä jotenkin ylitsepääsemöttömänä ajatuksena. "

johonka sinä ylläri pylläri kommentoitkin pitkän ukaasin "alan alapäätäni siinä IMETTÄESSÄ eukolle esittelemään, tai ylipäätään muutenkaan :headwall:.

Toisilta näköjään katoaa synnytettyään KAIKKI estot :eek:!!
"
JA TÄSSÄ TULEE SE PARAS KOMMENTTISI:

"Taidatte oikein nauttia siitä, kun joku vieras urkkii alapäätänne.
Minä sain synnärillä ihan tarpeeksi esitellä toosaani kätilöille, kun monta kertaa päivässä tulivat tarkistamaan alapään tilanteen. En enää kotiintultuani kaivannut neuvolantätiä nokka pitkällä kuikuilemaan toosaani."

Eikä päästykään kuin 2 sivun puoliväliin. Että kylläpä tuo ihmeelliseltä tuntuu sulle. Et vaan taida nähdä tuota omaa messuamistasi sillätavalla kuin muut. Jos alkuunsa kaksi ihmistä on kirjoittanut sanan "pitää näyttää" niin sinä oletkin siitä kolme sivua jaaritellut, vaikkei tässä minä eikä enää muukaan asian hänelle oikaissut ole niin missään sanonut. Ja olet monessakin kohtaa kirjoittanut, että skyseinen toimitus on jotain halua levitellä alapäätään tms.
Vastasin edelleen EllaDonnan kommenttiin ja lainasin siinä sinunkin viestiäsi, kun kirjoitit, että ""jos on revennyt tai tehty välilihaan leikkaus synnytyksessä,että on tikkejä käytetty niin kyllä ne katsottu on."

Edelleenkään EN väitä, etteikö neuvolantäti katsoisi alapäätä jos sen vapaaehtoisesti tälle tahtoo näyttää. Varmasti KATSOO, siitä ei ollut kyse, VAAN EDELLEEN siitä, kun ED aiemmin kirjoitti; "Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään."

"(elladonnakaan ei ole niin väittänyt?)" Sanot sinä...

KUITENKIN voit edelleen ennsimmäiseltä sivulta lukea tuon ED:n kirjoittaman lauseen " Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. "

MIKSI IHMEESSÄ SINÄ JANKUTAT ETTEI ELLADONNA OLE NIIN VÄITTÄNYT KUN IHAN ENSIMMÄISELLÄ SIVULLA SE LAUSE ON KAIKKIEN LUETTAVISSA?!? :LOL:

Sinä sanot, että on ihan luonnollista käydä neuvolassa odotusaikana, vastasin, että niin minustakin ;).
MUTTA alapääasiani hoidan lääkärin kanssa =).

Piste unohtui, kun sinulle on pakko jatkaa ratakiskosta ja vielä loput vääntää rautalangasta, kun EDELLEEN sinnikkäästi väität, että kukaan ei ole sanonut, että ON PAKKO NÄYTTÄÄNEUVOLANTÄDILLE TOOSAANSA, VAIKKA sinulle on ainakin 2 tekstiä linkitetty, JOSSA asia on NIMENOMAAN ilmaistu niin, että alapää ON PAKKO näyttää neukkatädille ;).

Ensimmäinen siis sivulta 1 ;

"Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään."

Toinen sivulta 2 ;

"no itseasias ei oo legendaa, mä ainaki jouduin näyttää :X"

Kirjoitit että; "eiköhän tuo sänky ole ihan ehkä parhain jos vaikka imettää vauvaa samalla, kun se tätsy kuitenkin siinäkin on nenä kiinni neuvomassa, ei mulla ole ainakaan mitään estoja, että pitäisin sitä jotenkin ylitsepääsemöttömänä ajatuksena. "

JOHON MINÄ vastasin;

"Minulle tissit ja alapää nyt kuitenkin vielä ovat 2 eri asiaa. Se, jos neuvolantäti katsoo imetysasennon ja sen onko rinta oikein suussa on pikkuisen eri asia, että alan alapäätäni siinä IMETTÄESSÄ eukolle esittelemään, tai ylipäätään muutenkaan."

IHMETTELIN, että joiltakin todella tuntuu se omanarvontunto synnytyksen myötä katoavan ja se, että jo synnytyssairaalassa kätilöt ovat painelleet mahaa ja tarkkailleet alapään tilannetta, pitää sen jatkua kotiin astikin ja mielellään se alapää leväytetään vaikka sen odotusajan neuvolantädin silmillekin, kun sitä on jo aiemminkin niin moni tutkinut synnärillä.

SITÄ tarkoitin estojen katoamisella.

Minulle on riittänyt se synnärillä koplailu ja rutistelu, en halua, että sitä enää neuvolantätikin tekee kotikäynnille tullessaan.
Sen voi hoitaa omalääkärikin jälkitarkastuksessa.

Ikävää, että tämä on sinulle niin vaikea aihe :hug:.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jatketaas nyt vielä kun ihan naurattaa :D Pakko tallentaa tämäkin ketju tulevaisuudeksi huumoripläjäykseksi... ja pistää ehkä linkkiä jonnekin riemurasiaan naureskeltavaksi muillekin :)

kun itse vastasin sulle että

"Jep jep :) Mä en vaan tajua miten tästäkin jaksaa aikuiset vouhkata sitten jos ei mitään estoja ole :D Ja tuo viimeinen kappale tekstiä varsinkin, ei HYVÄÄ päivää."
Johon sinä vielä jatkoit "Teitä taitaa nyt vaan harmittaa, kun olette moiseen suostuneet, ettekä ole tajunneet, että mikään pakollinen homma se ei todella ole :hug:.

Minä en halua, että osotusaikainen neuvolantätini katsoo värkkiini, jos muut haluatte niin siitä vaan. Kyllä se varmasti katsoo jos niin toivotte :)."

Vastaus sulle:
"Juu juu , seleväks tuli kyllä =) Jos sen ongelmalliseks kokee niin ei pidä sitten suostua. Tuossa vaan yritin ihan omaa näkökantaa kertoa, että minäpä en kokenut asiaa ongelmaksi ja toosaa on katsottu.

MakaPaka kirjoitti:


"Kyllä miulla vaan katto. "

Sinä päätit vieläkin selittää ja jaaatkaaa:

"En yhtään epäile, etteikö katsoisi. Sehän kuuluu sen työhön. Varmasti katsoo jos haluat että katsoo. Mikä tässäKIN asiassa nyt taas on niin kamalan vaikeaa ymmärtää?!?

Samallahan se menee siinä, kuin vauvankin tutkiminen. Mitmnkään pakollista se ei ole. EDELLEENKÄÄN. "



"Minä ainakin kieltäydyn kohteliaasti, jos neuvolaneukko alapäätutkimusta ehdottaa. Minun omalääkäri kyllä hoitaa jälkitarkastuksen :)."


Tässä välissä kerkesit minullekin vielä jankuttamaan vaikken sulle enää kommentoinutkaan juurikaan mitään, että

"Huvittaa vaan kun osa synnyttäneistä naisista hävittää kaikki omanarvontuntonsa ja ovat valmiit levittelemään vaikka naapurin ajokoiralle, jos se sitä vaatii :whistle:.

SAA näyttää, sitä ei liene kukaan tässä ketjussa kiistänyt, mutta mitenkään pakollista se ei missään nimessä ole. USKOMATONTA, että näinkin yksinkertaista asiaa on niin tolkuttoman vaikia käsittää :D."

vastasin, että:

"Kyllä mä ainakin käsitin jo ensimmäisen viestisi jälkeen mihin sinä et ole valmis, sulla vaan on jokin kumma kuvitelma tässä jankata samaa asiaa ihan kuin uho päällä ja käsittää toisten kirjoittamat kommentit hieman omalla tavallasi :D "

johon sinä:

"Tiedoksi vaan kaikille; EI TARVITSE NÄYTTÄÄ KENELLEKÄÄN KELLE EI HALUA! :D" "Kukahan tässä on käsittänyt väärin ja kenen kommentit...:whistle: "

Johon edelleen vastasin: "
Hmm, en mä kyllä ole tainnut missään sanoa että on pakko, mistähän senkin taas keksit :D Mä kun en ole oikeastaan sinun kommentteihisi viitannut missään kunhan ihan puhtaasti omasta päästä vastannut tälle ap:lle ihan ikiomia ajatuksiani ja sittemmin jollekin toiselle :D Sä sensijaan olet ilmeisimmin vastannut jokaiseen viestiin ihan tuota samaa asiaa itsestäs ja kääntänyt joka lauseen jotenkin itseesi liittyen. Mulle on edelleen selvä, ettet ilkeä alapäätäsi näytellä tälle teidän hoitajalle, hei ihan tosi, mä uskon ja sun ei tarvii :hug:"

HEH HEH :D toivottavasti naurattaa jo itseäsikin.
Voi sinua. Tallenna ihmeessä ketju ja lue se ihan AJATUKSELLA joku ilta. Minä oioin virheellisiä lausuntoja joita aplle annettiin :).
Mikään pakko ei ole alapäätutkimukseen suostua, saa toki jos haluaa =).

Pitää vaan hankkia pitkää pinnaa ja paljon ratakiskoa kun joillekin yrittää jotain selittää :D.

Mutta minulla on aikaa, mitäpä tässä yösydännä muutakaan.

Mutta jatka toki vielä ja kommentoi, että minä jankutan ja kerro vielä kymmenen kerran se, miten sinua ei haitannut alapääsi tutkiminen neuvolantädin toimesta unohtamatta sitä, että kaikki eivät ole NIIN estoisia.

Saanen sanoa, että sinunkin meuhkaamisesi tuli selville ja keneltäkään tuskin jäi epäselväksi kantasi siitä, että sinun housuihisi saa kurkkia niin neuvolanterkka kuin melkein kuka tahansa muukin =).

Yritä nyt silti ymmärtää, että kaikki eivät käyttäydy kuten sinä :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Nimiehdotuksista: jotkut nimiehdotukset niihin papereihin pitäisi laittaa ihan siksikin että jollakin nimellähän sitä vauvaa pitää sairaalassakin kutsua. Jos haluaa pitää sen "oikean" nimiehdotuksen salassa niin laittaa sitten vaikka jonkin muun mutta jotain pitäisi niissä papereissa lukea.
Sitä vauvaa voi kutsua ihan vauvaksi. Se nyt on ihan sama, miksi ne hoitajat sitä kutsuu sen hädintuskin kahden päivän aikana, joka siellä neuvolassa vietetään!

Mikä ihmeen ongelma tästäkin pitää tehdä? :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Nimiehdotuksista: jotkut nimiehdotukset niihin papereihin pitäisi laittaa ihan siksikin että jollakin nimellähän sitä vauvaa pitää sairaalassakin kutsua. Jos haluaa pitää sen "oikean" nimiehdotuksen salassa niin laittaa sitten vaikka jonkin muun mutta jotain pitäisi niissä papereissa lukea.
Sitä vauvaa voi kutsua ihan vauvaksi. Se nyt on ihan sama, miksi ne hoitajat sitä kutsuu sen hädintuskin kahden päivän aikana, joka siellä neuvolassa vietetään!

Mikä ihmeen ongelma tästäkin pitää tehdä? :eek:
Typo...

neuvolassa = tarkoitettiin tietenkin, että synnytyssairaalassa =)
 
mä se vaan kysyn
Jopas oli riemastuttavia kommentteja, sääli kun meni ketjun loppu pilkunn** jostain sanomisesta tai sanomatta jättämisestä. Mutta ihanaa kun tästä asiasta puhutaan ja tulee ilmi kaikenlaisia käsityksiä.

Mulle kerrottiin, ettei täällä kunnassa nla-täti koskaan tee sisätutkimusta, vaan lääkäri. Hyvä niin, koska mua se ihminen ei tule vilkuilemaan. Hyvä kuulla, että voi raahata itsensä ja lapsen jälkkäriin neuvolaan. Kotiin en päästä, oli tuskat miten kauheat hyvänsä. Menen mieluumin yksityiselle, kuin annan tämän yksilön tuppautua kotiini ihan van siksi kun en siedä tätä ihmistä ollenkaan. Olen koittanut vaan sietää, mutta pilasi mun viimeisen lekurikäynnin omalla vouhotuksellaan siitä mitä lekurin kanssa pitää puhua, että siinä paloi käpy. Mun olisi pitänyt saada puhua parista mulle tärkeästä asiasta, mutta se lyhyt aika meni lääkärin tivatessa onko todella niin ettei minua ole supistellut. Nla-täti on siitä ihan joka kerta pitänyt pienen luennon ja minä siihen, ettei kuulu minun raskauteen tai oireisiin tuo, ihan tasan joka kerta. Nyt se värväsi lekurin tekemään samaa. Että kun tympi!!!
 
-
Meillä neuvolatäti ei edes ehdottanut tuloa kotiin,vaan aika annettiin terveysasemalle. Kyllä varmasti voi pyytää käynnin suoraan terv.asemalle. Ja jos ei tule neuvolatädin kanssa toimeen/tuntuu epämiellyttävältä, niin eiköhän vaihtoakin voi pyytää, jos vain neuvolassa on useampia.
 
Kyl se mulle oli paljon helpompaa että terkka tuli kotiin eikä tarvinnu raijata vauvaa mihinkään. Huusholli ei kyllä kiiltänyt ja napsi samantien haava tikitkin pois+otti verikokeen. Muuten noiden takia ois kuitenkin pitäny mennä terkan luo. Sitten vauvapuolella oli eriterkka. Se systeemi muuttui aikapian sen jälkeen niin että nyt on sama terkka sekä odottajilla että vauvan kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Nimiehdotuksista: jotkut nimiehdotukset niihin papereihin pitäisi laittaa ihan siksikin että jollakin nimellähän sitä vauvaa pitää sairaalassakin kutsua. Jos haluaa pitää sen "oikean" nimiehdotuksen salassa niin laittaa sitten vaikka jonkin muun mutta jotain pitäisi niissä papereissa lukea.
Sitä vauvaa voi kutsua ihan vauvaksi. Se nyt on ihan sama, miksi ne hoitajat sitä kutsuu sen hädintuskin kahden päivän aikana, joka siellä neuvolassa vietetään!

Mikä ihmeen ongelma tästäkin pitää tehdä? :eek:
Sairaalan tietojärjestelmä nyt vain yksinkertaisesti vaatii jonkinmoisen nimitiedon ja voin kertoa että aiheuttaa ihanasti päänvaivaa osastolla jos siellä on yhtäaikaa monta Tyttö Virtasta. Varsinkin jos lapsi joutuu vielä viettämään aikaa teho-osastolla tai keskolassa (valitettavasti kun etukäteen ei voi olla varma että selviää sillä kahdella päivällä ). Yleensä vanhempien pitää sitten vain antaa joku nimiehdotus ettei mene labrapyynnöt ja bilirubiiniseurannat sekaisin lasten kesken. Joskus sitten vanhemmat ovat hätäpäissään keksineet aika koomisiakin tilapäisnimiä (saa ne sitten ristiäisten jälkeen kyllä sinne sairaalan tietoihin muutettua mutta aina välillä tulee koomisia tilanteita kun esimerkiksi potilaskansioon on jo kirjoitettu se Kullannuppu Väänänen)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Nimiehdotuksista: jotkut nimiehdotukset niihin papereihin pitäisi laittaa ihan siksikin että jollakin nimellähän sitä vauvaa pitää sairaalassakin kutsua. Jos haluaa pitää sen "oikean" nimiehdotuksen salassa niin laittaa sitten vaikka jonkin muun mutta jotain pitäisi niissä papereissa lukea.
Sitä vauvaa voi kutsua ihan vauvaksi. Se nyt on ihan sama, miksi ne hoitajat sitä kutsuu sen hädintuskin kahden päivän aikana, joka siellä neuvolassa vietetään!

Mikä ihmeen ongelma tästäkin pitää tehdä? :eek:
Sairaalan tietojärjestelmä nyt vain yksinkertaisesti vaatii jonkinmoisen nimitiedon ja voin kertoa että aiheuttaa ihanasti päänvaivaa osastolla jos siellä on yhtäaikaa monta Tyttö Virtasta. Varsinkin jos lapsi joutuu vielä viettämään aikaa vuodeosastolla. Joskus sitten vanhemmat ovat hätäpäissään keksineet aika koomisiakin tilapäisnimiä (saa ne sitten ristiäisten jälkeen kyllä sinne sairaalan tietoihin muutettua mutta aina välillä tulee koomisia tilanteita kun esimerkiksi potilaskansioon on jo kirjoitettu se Kullannuppu Väänänen)
Meillä ei missään vaiheessa puhuttu mitään lapsen nimistä. Kaikkialla luki vain poika xxxx. Ei mitään lappuja täytetty etukäteen. Itse me nimellä vauvaa kutsuttiin jo sairaalass kun se oli selvä valinta. Sisko oli samassa sairaalassa eikä heiltäkään kysytty mitään, oli vain tyttö xxxx. Saattoi sielä olla muitakin sukunimikaimoja joilla poika. Niiden rannekenumeroiden mukaan mentiin.
 
Kuten jo sanottu niin jos pärjää sillä kahdella päivällä niin voidaan kutsua pelkäksi vauvaksi (vaikka kyllä minä aina kysyn vanhemmilta että mikä on lapsen "työnimi"). Osastolla meillä ei kuitenkaa ole oman muistini mukaan yhtään "nimetöntä" lasta ollut, se nimi keksitään vaikka sitten sillä välin kun lapsi rullataan kuvoosissa osastolle jotta osataan sitten laittaa nimilaput petiin ja hoitotarvikkeisiin ja kansioihin. On meillä sitten ollutkin niitä Muruja ja Pojuja ja Pöpöjä jne. jotka yleensä aiheuttavat huomattavaa hilpeyttä päivystysraportilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Kuten jo sanottu niin jos pärjää sillä kahdella päivällä niin voidaan kutsua pelkäksi vauvaksi (vaikka kyllä minä aina kysyn vanhemmilta että mikä on lapsen "työnimi"). Osastolla meillä ei kuitenkaa ole oman muistini mukaan yhtään "nimetöntä" lasta ollut, se nimi keksitään vaikka sitten sillä välin kun lapsi rullataan kuvoosissa osastolle jotta osataan sitten laittaa nimilaput petiin ja hoitotarvikkeisiin ja kansioihin. On meillä sitten ollutkin niitä Muruja ja Pojuja ja Pöpöjä jne. jotka yleensä aiheuttavat huomattavaa hilpeyttä päivystysraportilla.
Ei meillä nimiä kysytty oli vaan poika ja sukunimi perään.Hätäkaste on sitten jo eriasia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Kuten jo sanottu niin jos pärjää sillä kahdella päivällä niin voidaan kutsua pelkäksi vauvaksi (vaikka kyllä minä aina kysyn vanhemmilta että mikä on lapsen "työnimi"). Osastolla meillä ei kuitenkaa ole oman muistini mukaan yhtään "nimetöntä" lasta ollut, se nimi keksitään vaikka sitten sillä välin kun lapsi rullataan kuvoosissa osastolle jotta osataan sitten laittaa nimilaput petiin ja hoitotarvikkeisiin ja kansioihin. On meillä sitten ollutkin niitä Muruja ja Pojuja ja Pöpöjä jne. jotka yleensä aiheuttavat huomattavaa hilpeyttä päivystysraportilla.
Mihin tarvikkeisiin teillä nimi tulee?
 
täällä sama täti on sekä äitiysneuvolassa että ehkäisyneuvolassa, kyllä sille joutuu jossain vaiheessa jalat levittämään, se kun taitaa olla tällä kylällä ainut joka ottaa papakokeita. tai eihän se pakollinen ole, mutta suotava kumminkin.

ja ekasta kävi täti kotona, kakkosen käytin neuvolassa kun ukko oli kipee ja komosesta kävi kotona ja joka kerta on alakerta katsottu että ei nyt tulehtumassa ole tms..
 
ei kato
meillä terkka ikinä alapäätä, paitsi jos on kätilön koulutus vaan kaikki tarkastukset tekee lääkäri ja niitä tikkejä saa kyl tulla ihan tuhottomasti, että niitä aletaan poistaan, mulla oli pari-kolme ja ne oli kyl ihan itsesulavia eikä niille mitään tehty, kotikäynti oli alle viikko synnytyksestä ja se oli vain vauvan tarkastus, jälkitarkastus oli sitten kuutisen viikkoa synnytyksen jälkeen, neuvolalääkärillä
 
terkka
Mä oon tehnyt töitä yli kymmenen vuotta, ja vaan kerran katsonut alapäätä kotona. Sekin vain kun asiakas itse valitti että tikit tuntuvat puskevan itsenä pihalle (siis sulavat tikit eivät sulaneetkaan vaan hylkiytyivät pihalle jolloin ne poistettiin). Kohdun kokoa kokeillaan vaatteiden läpi tai niin että maha paljastetaan.

Ja ei sinne kotiin väkisin tungeta, paitsi yleensä ensisynnyttäjän luo. Mut ei pakollista. Oikeesti työpäivää helpottais jos ei tarvis säntäillä edestakas kylää vaan asiakas tulis neuvolaan. Mut on kotikäynnit ihan kivoja. Eikä siinä mitään siisteyttä katsota.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Nimiehdotuksista: jotkut nimiehdotukset niihin papereihin pitäisi laittaa ihan siksikin että jollakin nimellähän sitä vauvaa pitää sairaalassakin kutsua. Jos haluaa pitää sen "oikean" nimiehdotuksen salassa niin laittaa sitten vaikka jonkin muun mutta jotain pitäisi niissä papereissa lukea.
kyllä meille annettiin neuvoksi, että niitä nimiä ei papereihin laiteta jos ei hätäkastetta haluta.
 
No johan on ketju. :D Ap:lle vastaan että ei, terkkaa ei ole pakko päästää kotiin. Alapäätä tai omaa kotiaan ei ole mikään pakko avata terveydenhoitajalle.

Joissain sairaaloissa vaaditaan joku nimi, joissain ei. Täällä ainakin lapsen nimitiedot ihan automaattisesti siirtyy sairaalaan kun lapsi on nimen väestörekisterikeskusken kautta saanut. Mulle lapsen nimen paljastaminen ei ollut mikään ongelma, ensimmäinen oli ihan oman nimisensä alusta saakka. Toista kutsuttiin Maijaksi kunnes keksin paremman nimen.

Kela-rahat eivät myöskään suoranaisesti liity neuvolan tai kunnallisen neuvolan tarkastuksiin. Todistuksen raskaudesta tai jälkitarkastuksesta voi saada myös yksityiseltä puolelta.
 

Yhteistyössä