Onko nimesi ollut sinulle rasite?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Birgitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28786536]Nimi: Pirkko ON rasite![/QUOTE]

:D Ihan hyvä nimihän se on... Onko sinulla paksusankaiset silmälasit, vanhanaikainen permanentti ja vakituinen työpaikka postinjakelussa?

Viimeksi muokattu:
Itselleni nimi on ollut rasite, koska iso osa ikäluokastani on samannimisiä. Kun sukunimikin on niin yleinen, niin väärinkäsityksiä tulee tuon tuostakin, monessa eri paikassa. Puhelinyhtiöissä, hammaslääkäreissä, työpaikoilla, videovuokraamoissa, hotelleissa jne. Ei auta edes sukunimen vaihto miehen nimeen, se kun on vielä yleisempi kuin omani.

Annoin lapselle ihan uniikin nimen ja sitä valintaa olen saanut selitellä milloin missäkin. Sukulaiset pöyristy = eivät pitäneet ja tilanteissa joissa nimi pitää sanoa, kysyy aina kuulija sen useampaan kertaan ja siltikin se yleensä on kirjoitettu väärin. Nimi ei ole mikään vieraskielinen tai vaikea, mutta silti saa hämminkiä aikaan :/
Olemme alkaneet käyttämään nimestä lyhennöstä monessa paikassa, välttääksemme inhottavat tilanteet.

Oma etunimeni JA sukunimeni ovat suomen yleisimpiä, mutta kokonimikaimoja tulee harvoin vastaan. Aika tylsä mielestäni. Onneksi tilanteeseen tulee muutos kun saan mieheni iihhhahnanananananan sukunimen :3 On jännittävä ja eksoottinen (just silleen sopivasti, ei ählysti)

Alkuperäinen kirjoittaja Väärä valinta;28786575:
Annoin lapselle ihan uniikin nimen ja sitä valintaa olen saanut selitellä milloin missäkin. Sukulaiset pöyristy = eivät pitäneet ja tilanteissa joissa nimi pitää sanoa, kysyy aina kuulija sen useampaan kertaan ja siltikin se yleensä on kirjoitettu väärin. Nimi ei ole mikään vieraskielinen tai vaikea, mutta silti saa hämminkiä aikaan :/
Olemme alkaneet käyttämään nimestä lyhennöstä monessa paikassa, välttääksemme inhottavat tilanteet.

Ihan pakko kysyä minkä nimen annoitte lapsellenne? Ilkeäisitkö kertoa vai onko liian henkilökohtaista. Utelias vain olen...

Etunimeni on niin yleinen, että aina oli samalla luokalla vähintään yksi samanniminen... ja sitten opettajat sotkivat meitä jne Omalle lapselle annan todellakin harvinaisemman nimen.

Millä tavalla koet, että erikoinen sukunimi on ollut rasite? Tuossa juuri joku kirjoitti, että liian yleinen nimi on osoittautunut ongelmalliseksi. Erikoisella nimellä ei ainakaan sekoitu toisiin?

Lapsuusiällä tehtiin selväksi, että sukunimeni on kovin kummallinen ja naurettava. Siitä kiusattiin ja se väännettiin vaikka millaiseksi hassunhauskaksi. Tästä syystä :) Monta kertaa todella toivoin olevani joku Mäkinen tai Järvinen.

Nimeni oli siihen aikaan "uniikki", sain aina selitellä ja se kuultiin väärin. Aloin jo jännittää nimen sanomista esim. koulussa. Ei olisi kiva olla jos nimi olisi liian yleinen mutta uniikkiuskin voi olla rasite.

Sukunimi edesmenneestä avioliitosta kyllä jonkun verran.. On niin ulkomaalaissävytteinen että esimerkiksi työhaastatteluihin tuli kutsu ainoastaan jos kirjoitin perään jonkun ps. olen syntyperäinen suomalainen tmv. :D Mielenkiintoista oli huomata tämänlainen asia..

On ollut rasite. Mulla on oikean etunimeni lisäksi lempinimi, jolla minua on aina suvun ja kavereiden piirissä kutsuttu. koulussa oli hankalaa, kun oikealla nimellä kutsuttiin ja se ei omalta tuntunut. Sukunimeni oli järkyttävä.

Nyt olen oikeaan etunimeeni tottunut ja sukunimikin on avioliiton myötä vaihtunut.

Etunimeni oli rasite, lähinnä oman mielipiteeni vuoksi. Nimeni oli tavanomainen, arkinen ja mitäänsanomaton, eikä ollenkaan kaltaiseni. Vaihdoin nimeni harvinaisempaan, kauniimmin sointuvaan, mutta kuitenkin suomessa kauan sitten käytettyyn nimeen, josta syntyy hyvin paljon erilaisia mielikuvia, ja olen nauttinut niistä. Edellinen nimeni ei kuulostanut yhtään miltään - tai jos joltain, niin kirjastontädiltä tai kiltiltä palvelustytöltä.

Yhteistyössä