Onko neuvolakäyntejä kaikkialla Suomessa yhtä paljon? Mulla vain 6 koko raskausaikana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Mä kävin ekassa neuvolassa 10+4, seuraava on vasta 17+2 ja sitten eka ultra 21+3. Sen jälkeen terkka lupaili neuvolaa rv 26 ja sen jälkeen rv 32 on se toinen ja viimeinen ultra. Sitten vielä rv 38 neuvola ja muuta ei ole. Onko ne muuallakin yhtä harvoin? Aikaisemman raskauden aikaan olen käynyt rv 8, 12, 16, 20, 24, 26, 28, 29, 32, 34, 36, 38, 40, 41 ja ultriakin oli 5. Mutta siitä on aikaa 4v ja nyt on eri paikkakunta.

Mul on ollu eka neuvola (tää on kolmas) 10+ viikoilla ja siitä kuukauden välein kunnes nyt rv 34 eteenpäin on 2vk välein. 2 ultraa ja 3 lääkäriä ja rv 38 eteenpäin kerran viikossa

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;22499510:
No ei mulla ainakaan mikään hinku ikinä ole ollut neuvolaan tai no ehkä esikoisen kohdalla mutta muuten aivan sama miten usein siellä käy.

Kyllä mä ainakin haluan seurata usein miten vauva kasvaa. Neuvolassa ei edes ekalla kerralla kuunneltu sydänääniä, kenties toisella kuunneltais... mutta ekan kerran näen vauvan vasta 21+3! Ei siis saa mitään niskapoimu-ultraa tai muutakaan ollenkaan... ainoastaan rakenneultran ja jonkun synnytystapaultran kunta tarjoaa.

Kuullostaa kyllä oudolle sekä edellisen että nykyisen raskautesi seuranta. Eka ultra lakisääteinen h 11-13. Toinen lakisääteinen ultra h 19-21. Neuvolakäyntejä yleensä 1xkk ja h 30 eteenpäin 2xkk ja h 37 eteenpäin 1x vk ja tarv. useammin. leensä neuvolalääkärillä ainakin yksi käynti, täällä h 26.
Eli käynnit menevät näin : h 10 eka nla, h 12 ultra äpkl:lla, h 16 nla, h 19-20 ultra äpkl:lla, h 22 nla, h 26 neuvolalääkäri, h 30 nla, h 32 nla, h 34nla, h 36 nla, kaikilla ensisynnyttäjillä+ jos aiemmissa syn.komplikaatioita niin synnytystavan suunnittelu ultra äpkl:lla, h 37 nla, h 38 nla, h 39nla, ( tarv. jo aiemmin) h 40 nla, h 41+3 ultra äpkl:lla yliaikaisuuden vuoksi ja sen jälkeen jatkot sairaalaan.

Kyllä mä ainakin haluan seurata usein miten vauva kasvaa. Neuvolassa ei edes ekalla kerralla kuunneltu sydänääniä, kenties toisella kuunneltais... mutta ekan kerran näen vauvan vasta 21+3! Ei siis saa mitään niskapoimu-ultraa tai muutakaan ollenkaan... ainoastaan rakenneultran ja jonkun synnytystapaultran kunta tarjoaa.

nykysin kait kuuluisi tarjota kaikille raskaana oleville kaksi ultraa, eka se np-ultra ja sitten rakenneultra...

Siis ei niskapoimu-ultraa?? Voi kurjuus ja epäreiluus.. Mulla oli eka nla n rv 8,sit tyyliin rv 15 (väli tuntui ikuisuudelta..),siitä n 4 viikon välein kunnes 30-36 2 viikon välein ja siitä kerran viikossa. Lääkärikäyntejä olis ollu 2 mutta kävin selkäkipujen takia 3 kertaa saikkua hakemassa ja sitten rv 36 olis ollu lääkäri (synnytystapa-arvio?) mutta sanoin että jos ei oo pakko niin en taho,ja onneks ei ollu. Lääkäri oli tosi tyly tapaus,aina itku kurkussa lähin sieltä.. Nlan lisäks oli niskapoimu-ultra ja rakenneultra,ja pari päivää ennen LAta kävin äippäpolilla ylim ultrassa+lääkäri+käyrilläkin,kun lapsi oli masussa poikittain. Pää siis tuntui vasemmalla alhaalla mutta tosi sivussa ja "pinnassa" eli ei lähelläkään kiinnittyä tai edes laskeutua. Lopulta kuitenki syntyi rv 40+5 ihan normaalisti alakautta raivotarjonnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mistä olet?;22499623:
Sosiaali-ja terveysministeriön asetuksen mukaisesti kunnan tulee tarjota alkuraskauden ultaraäänitutkimus (ennen h 13+6)!!!!!!! Käy vaikka kys. sivuilla!

Kiitos tiedosta. En löytänyt mistään kyseistä asetusta... :/

Itse tekisin varmasti jonkin valituksen tuosta ettei lakisääteistä ultraa tarjota kun siihen on pakko päästä jos haluaa! Ja pitäisi tarjota vaikkei haluaisikaan. Kehenkähän voisit ottaa yhteyttä? Ja jos terkkarille soitat niin älä usko jos väittää muuta! ON PÄÄSTÄVÄ!!!!

Eivätkö nuo uudet säädökset ole vasta tulleet voimaan tai tulossa juuri, ehkä teidän kunta aloittelee vasta noita pakollisia systeemejä. Minulla vauvalla on ollut paljon vähemmän neuvolakäyntejä kuin joissain ohjeissa lukee, samoin raskauden seuranta oli viime vuonna harvempaa täällä Turussa. Terve lapsi onneksi syntyi, joten ei sillä niin kauheasti enää väliä...

[QUOTE="jojo";22499755]Vuoden 2010 alusta lukien joka kunnassa on pakko tarjota jokaiselle odottajalle kaksi ultraa raskausaikana, jos tämä niin tahtoo.[/QUOTE]

Juuri näin!

ekassa raskaudessa oon käyny 16kertaa neuvolassa, 4kertaa ultrassa ja 4kertaa noista neuvolakäynneistä sisälsi lääkärin.... toisessa raskaudessa oon käyny 10 kertaa neuvolassa jos 3 lääkäri käyntiä ja 2kertaa ultrassa. molemmat raskaudet ihan normaaleja ilman ongelmia.

Yhteistyössä