Onko neuvola käynnit pakollisia kun raskaana? Mitä seuraa jos ei mene?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elikkäs mulla on LA nyt ens viikolla ja en päässyt viime kerralla neuvolaan, koska meillä oli muita tärkeitä menoja (taloudellisiin asioihin liittyen, jotka piti selvittää)
En siis päässyt käymään neuvolassa tuolloin, nyt mulla on huomenna neuvola, mutta en pääse taaskaan menemään.

Kaikissa muissa neuvolakäynneillä olen kylläkin käynyt, mutta vimme viikolla en päässyt ja nytkään en pääse.

Voiko tästä seurata jotain toimenpiteitä että en ole nyt käynyt? Vai onko neuvolla käynti vapaaehtoista?

oletko ihan pässi vai etkö osaa lukea vai etkö ole edes kuunnellut mitä siellä nlassa sanotaan?

Lues kelan sivut, niin tiedät MIKSI ja KOSKA sun pitää käydä.

Tai siis pakko ei ole ollenkaan, en mä sitä. Mut monet nyt _haluaa_ sen äitiyspäivärahan ja -avustuksen kumminkin.

[QUOTE="vieras";24242646]oletko ihan pässi vai etkö osaa lukea vai etkö ole edes kuunnellut mitä siellä nlassa sanotaan?

Lues kelan sivut, niin tiedät MIKSI ja KOSKA sun pitää käydä.

Tai siis pakko ei ole ollenkaan, en mä sitä. Mut monet nyt _haluaa_ sen äitiyspäivärahan ja -avustuksen kumminkin.[/QUOTE]

la on ens viikolla..

Mulla on siis neuvola ajat ollut aina okei, nyt kun oma neuvola tätini on lomalla, niin ajat siirettiin toisella naiselle ja toiseen neuvolaan joka otti sitten yhteyttä ja soitti sen uuden ajan ja se ei meille sopinut, koska meillä oli sovittuna sillon pankissa lainaasioiden selvittely.. Vai olisko mun pitänyt jättää sitten menemättä sinne? tietysti soitin neuvolaan ja sanoin että en pääse tuleemaan.

Asunnon myyjät ovat nyt palanneet ulkomaan matkaltaan ja sovittiin huominen päivä sitten pankkipäiväksi jolloin asunnon itse ostaminen toteutetaan.. Pitäskö mun nyt perua sitten asunnon osto sen takia että pääsen neuvolaan?

Mä olen täysin tunnollisesti käynyt JOKA IKISELLÄ AIKASEMMALLA KERRALLA ja olen myös käynyt ylimääräsillä kerroilla jos minua on jokin huolestuttanut..
Joten turhaa siellä on musta mitästään vastuuntunnottomuudesta puhua,
Aikasemmat neuvola ajat jotka mulla oli merkittynä kalenteriin, oli sovittu niin että ne ei mene meidän muiden asioiden päälle, mutta neuvolan toimesta niitä aikoja alettiin muuttamaan ja minä en sille mitään nyt voi, että sattuvatkin päällekkäin muiden asioiden kanssa.
Olen kuitenki käynyt neuvolassa toissa perjantaina..

On täälläkin kummallista sakkia jos aletaan vastuuntunnottomaksi syyttelemään tälläisen takia.
En tiedä mitä vastuuntunnotonta tuossakin nyt sitten on, tietysti soitan aamulla heti neuvolaan ja kerron että kyseinen aika ei sovi, voihan olla että saavat siirettyä ajan esim huomiselle iltapäivälle.

on täälläkin porukkaa, kumma jos teillä muilla ei koskaan mene ajat päällekkäin..
itse olin sopinut ajat niin että ne käyvät, mutta onko se nyt mun vikani että neuvola muuttaa paikasta toiseen ja oma neuvola täti jää lomalle ja uusi aika ei sopinut sitten meille. *huoh*

Olempa kertakaikkiaan paska äiti jo nyt.

No ei tuo mitään haittaa :) soitat sinne ja varaat ensimmäisen ajan minkä vaan saat. Loppuvaiheessa ainakin mun piti käydä tosi useesti neuvolassa vaikkei mitää ongelmia ollutkaan. Mutta ymmärtäähän ne tätsytkin siellä, ettei sitä talon ostoa voi perua, ellei sit joudu jo synnyttämään ;)

Juu, mulla ei ole itselläni ollut mitään terveydellisiä ongelmia koko raskaudessa eikä myöskään vauvassa mitään poikkeavaa tai muuta epänormaalia missään vaiheessa.

Meillä oli aijemmn käynnit harvemmin, mutta loppuraskaudesta ajat varataan viikon välein..
Olenhan mä kuitenki 2viikkoa sitten viimeksi siellä käynyt, että en usko että maailma kaatuu jos esim aika siirtyy vklp:n ylitse.
Mistä mä tiedän vaikka lähtisin tänään synnyttämään..

Ja kysyin onko ne pakollisia siksi että mua alko ressaamaan että jos ne jotenki on pakollisia
tai jos joutuu aikaa siirtämään useammin kuin kerran esim päivällä/parilla niin onko sillä jotakin seurauksia, en tiedä mitä mutta jotain.. toisin olisin voinut olla maltillisempi ja kysyä suoraan huomenna neuvola-tädiltä, mutta huominen jännittää muutenkin jo kovasti ja tuleva synnytyskin vilahtelee mielessä, niin tulee ilmeisesti herkemmin kysyttyä tältä.

No jatkossa tietää ainakin että täällä saa haukut niskaan jos neuvola aikaa joutuu siirtämään
"tärkeempien asioiden" takia, ja kyllä vain minusta asunnon ostaminen on tärkeä asia ja menee nyt tämän neuvola käynnin edelle. Neuvola aikaa pystyn muuttamaan helposti, mutta se että lähtisin pankkiasioita siirelemään neuvolan takia tuntuu taas typerältä, sitten päästään taas sopimaan uusia aikoja niin että kaikille osapuolille sopii, ihmisiä kuin myyjätkin ovat, on heilläkin menonsa.. Lisäksi mitä nopeammin asiat on hoidettu sitä nopeammin muuttommekin onnistuu.
Olen illmeisen huono äiti kun tahdon hoitaa asunto asiat kuntoon, että lapsellani on parempi
ympäristö kasvaa ja nauttia elämästään kun tänne maailmaan saapuu.

Vaikea ymmärtää että jollekkin yksi neuvola päivän siirtäminen merkitsee vastuuntunnottomuutta, omituista :S

No ne neuvolakäynnit ovat syystä tiuhaan loppuraskaudessa. Pahimmillaan aiheutat itsesi tai vauvan kuoleman.
Itselläni oli hengenlähtö lähellä. Vointi oli mitä mainioin, mutta neuvolassa pissanäytteestä löytyi häikkää ja sitten mentiinkin reippaasti sairaalaan.
Sikiölle viimeajat kohdussa ovat riskialttiit. Miettisin kyllä kaksi kertaa kumpi on tärkeämpää: lapsen hyvinvointi vai talokaupat.

No mitäs jos neuvola täti olis antanut mulle ajan maanantaille esim?
kun perjantaina ei olis ollut vaipaita aikoja.

Luulis nyt että sen pissan vois käydä esim toisessa neuvolassa katsomassa tai terveyskeskuksessa tai vaikka itse sairaalassa.??
eihän tuokaan neuvola mihin mulla aika on niin ole mun omaneuvolani vaan sijais paikka.
Eikö niinkun se ole sama asia jos ne kattoo sen muualla? Kyllähän nytkin eri ihminen olisi sen pissan kattonut ja eripaikassa kun aijemmin,
Siis ihan tosiko sitä mieltä että mun täytyy jättää nyt talo ostatta ja maksaa siitä tulevat sakot sen takia et ajat on tasantarkkaan päällekkäin ja että pääsen täsmälleen sovittuun paikkaan ja aikaan sinne neuvolaan.
Luulis nyt et jos siellä ei oo antaa aikaa mulle huomiselle enään, niin voisin käydä sitten muualla mahdollisesti..

[QUOTE="alma";24242888]Te voitte sopia talokauppojenteon ensi viikolle...
jos kerran vointisi on mainio niin kyllä se vauva kauan siellä vatsassa pysyy.[/QUOTE]

^^ tätä mä en nyt ihan tajunnut, mistä sä päättelit että tää vauva pysyy täällä mahassa pitkään?

Kun siis sanoin että mulla on ollut normaali raskaus ja mun sikiölläni/lapsellani ei ole todettu mitään vikoja (mitköä olis voinut ultrissa näkyä) ja itselläni ei ole ollut ongelmia esim hemoglopiinin tai pissanäytteyidenkanssa tai muissa tutkituissa asioissa.
Lapsiveden määrät on normaalit, lapsi vastaa painoltaan ja kooltaan viikkoja jne, meinaako seki nyt sit sitä
et jos raskaus on "normaali" eli ei ole ilmennyt ongelmia, niin se tarkottaa sitä että lapsi ei synny nyt sitten viellä?

Multa meni nyt pikkasen ohitse.

jep, ei synny, ekat menee yleensä yli.
voisit ihan hyvin mennä neuvolaan tarkistamaan, että kaikki on ok. Syytät itseäsi loppuikäsi, jos vauva kuolee kohtuun ja olet jättänyt tarkistukset väliin.

Eli siis esim sairalaan kätilökö ei ole yhtä pätevä tarkastamaan minun ja vauvan kuntoa esim parituntia ennemmin tai jälkeen kuin neuvolatäti juurikin siellä paikkassa missä mulla aika on ja siihen lapussa lukevaan aikaan,?

Eli nyt siis ainoa pätevä ihminen olis sitten tää kyseinen neuvolan täti kenelle mulla on aika?
Kuulostaa jo aiika oudolta, että mun pitäs itteäni syyttää jos käyn esim sairaalassa jossa mun on tarkotus synnyttää tämä lapsi niin tarkistuksessa enkä tuolla neuvolassa.
Jotenkin kun mun ajatus sanoo että siellä sairaalassa ovat varmaan pikkasen pätevempiä kuin neuvolassa ja sairaalassa.

Miksi sinä nyt hyvävointisena olet sairaalaan menossa? pelkkä sairaala on siis pätevämpi kuin neuvola ja sairaala? Öh, selvä.

Loppuraskaudessa tule helposti komplikaatioita ja niiden ensioireet tulevat esiin juurikin neuvolassa niissä tylsissä rutiinitesteissä. Hyvällä tuurilla ehdit sairaalaan, mutta huonolla on jo myöhäistä.
Neuvolassa menee ehkä vartti niin luulisi aikatauluja saavan niin sumplittua, että olisit saanut molemmat hoidettua.

Soita neuvolaasi ehti aamulla niin voi olla, että pääset piipahtamaan siellä. Haluavat varmaan mielellään noin loppumetreillä tarkistaa. Neuvoloihin ei noin vain non stoppina voi piipahtaa eli kyllä sinun ihan sinulle määrättyyn paikkaan on mentävä.

Ei mun mielestäni neuvola käynnit ole tylsiä, mä käyn mielelläni neuvolassa koska siellä
voi puhua samalla jos jokin askkaruttaa tai on kysyttävää. Onelmanahan on tässä se että mun on mahdotonta olla samaan aikaa kahdessa eripaikassa kesti se neuvola sitten 5min tai 60min, mulla useimmiten menee pidempää koska tykkään lötistä neuvolatädin kanssa.
Ainoo vaan että mulla on tonne neuvolaan sellanen lähemmäs tunnin matka ja joudun menemään julkisilla ja pankkikaan ei ihan tässä vieressä ole. Joten on kovin vaikea revetä kahteen suuntaan samaan aikaan..
Mulla olisi tossa parinsadan metrin päässä esim toinen neuvola johon voisin koittaa sopia aikaa jos heillä vain on ja terveyskeskuskin löytyy siitä neuvolan vierestä, eikä esim sairaalaankaan ole 10 minuuttia pidempi matka..
Joten ihmettelen sitä että miksi olisi vastuuntunnotonta käydä vaikka tossa viereisessä neuvolassa jos sinne saisin ajan.?

Ei mulla mikään hinku ole mennä sairaalaan vaan siis mä ihmettelen sitä, että miksi en voisi käydä jossain muualla mahdollisuuksien mukaan kun juuri siellä sijaisneuvolassa.ja juuri siihen tiettyyn aikaan.. Se mua nyt ihmetyttää, kyllähän esim sinun puheiden mukaan ne neuvola ajat ovat pakolliset, jos kerta ei voi missään muualla käydä tai koittaa sopia toista aikaa aijemmaksi tai myöhemmäksi vaikka sitten ihan samalle rouvalle.

Ehkä neuvolatäti osaa kertoa miten toimitaan.. mut pitääks mun nyt sit sanoo sille et jos se ehdottaa et tulisin vaikka 3 tuntia aijemmin/myöhemmin, et eiku mun täytyy tulla tasan sillon ku viimeks sovittiin?

Mikä hinku sulla sinne neuvolaan nyt tuli? Ensin et ollut menossa ja nyt haluat jo toisiin neuvoloihin?

Menet sinne talokaupoille ja toivot, että raskautesi sujuu hyvin loppuun asti. Eli mitään vakavaa ei ole kehittymässä.

Älä aloittaja ota stressiä, huomenna vaan soittoa neuvolaan mihin aikasi on varattu
sieltä kyllä selviää onko heillä antaa muuta aikaa tai olisiko mahdollista käydä vaikka jossain lähempänä sijaitsevassa neuvolassa kerta tämä neuvola jonne aikasi on varattu ei ole lähineuvolasi.
Varmasti moni muukin on joutunut siirtämään neuvola aikaansa, eihän aina voi kaikki mennä kohdilleen ja kyllä mielestäni on järkevää hoitaa pankki/asunto-asiat kuntoon sovitulla ajalla.
Kyllä neuvolaan pääset varmasti huomenna joko sinne minne oli tarkoitus mennä tai mahdollisesti johonkin toiseen.
Jos neuvolasta ei ole aikoja antaa niin voithan käydä siinä terveysasemalla tarkistuttamassa itsesi ja vauvan, kyllä se sielläkin onnistuu.

Onnea loppumetreille! =)

[QUOTE="alma";24242908]Mikä hinku sulla sinne neuvolaan nyt tuli? Ensin et ollut menossa ja nyt haluat jo toisiin neuvoloihin?

Menet sinne talokaupoille ja toivot, että raskautesi sujuu hyvin loppuun asti. Eli mitään vakavaa ei ole kehittymässä.[/QUOTE]

Kyllähän mä kokoajan olen tahtonut neuvolaan mennä tai mihin tahansa varmistamaan että kaikki on hyvin. OLI SE PAIKKA SITTEN MIKÄTAHANSA.
En missään vaiheessa ole sanonut että EN HALUA MENNÄ VAAN NIMENOMAAN HALUAN MENNÄ!
Luuletko että muuten täällä pääni puhki miettisin miten tehdä.. jos en haluaisi mennä, sittenhän menisin pankkiin murheitta, mutta kun tahtoisin tietysti varmistaa että kaikki okei, siksi mietinkin että jos en saa toista aikaa olisko mahdollista käydä muualla tai esim terveyskeskuksessa tai sairaalassa.
Muttakun kaikki tuntuu sanovan että mun on mentävvä sillä sovitulla ajalla sovittuun paikkaan.. se mua nyt tässä mietityttää.. kun mun on mahdotonta mennä sinne sillon koska mun täytyy olla sillä samalla kellonajalla ihan eri paikassa, en tietenkään tahtoisi jättää menemettävä neuvolaan ollenkaan.. koska mulle ne käynnit on ollut tärkeitä tässä kaiken ressin keskellä..

Äääh.. no ei enään pitkä aika että voin soittaa sinne neuvolaan, mulla alkaa savukin tulla korvista kun pitikin sattua nää asiat nyt tasan samalle kellonajalle!

itse en pitäisi parin viikon taukoa neuvoloiden välillä loppuraskaudesta.. Itsellä raskausmyrkytys huomattiin virtsasta ja saman tien sairaalaan... Vauvan vointi oli huono, suoraan kiireelliseen sektioon. Eli nopeasti kehittynyt raskausmyrkytys. Mulla ei ollut mitään sellasia oireita että oisin itse epäillyt mitään. Mietinpä vain jälkeen päin että miten oisin itse voinut tajuta että jotain on vialla.. en varmaan mitenkään. Todennäköisesti ois vauva menehtynyt jos ei ois "sattumalta"(eli tiheissä neuvolakäynneissä) huomattu.

Yhteistyössä