Onko narsistisen miehen mahdollista parantua vai onko ero ainoa vaihtoehto?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Yhdessä 12 vuotta ja yksi pieni lapsi. Tuntuu etten jaksa enää. Kaikki mitä teen, teen väärin. Siis ihan kaikki, en osaa edes juustoa leikata herran toivomalla tavalla. Pienistä asioista mies suuttuu aivan älyttömästi ja sitten pitää mykkäkoulua kunnes minä lepytän. Kertaakaan 12 vuoden aikana ei ole pyytänyt minulta anteeksi.

Kuitenkin rakastan (?). Onko miehen mahdollista parantua vai onko ero ainoa vaihtoehto? Tässä ahdistuneessa ilmapiirissä en halua lastani kasvattaa.

Täällä sama tilanne 10v enkä jaksa uskoa että asiat muuttuisivat,varsinkaan kun mies ei myönnä itsessään olevan mitään vikaa vaan vika on aina muissa. Miehen äiti oikein pönkittää tätä ajatustyyliä. Itse olen jo täysin valmis eroon mutta mies uhkailee esim.tekevänsä sossuun ilmoituksia niin että lapset otettaisiin multa pois jne. Olen todella väsynyt tähän enkä usko että mies jättäisi koskaan rauhaan vaikka muuttaisin Timbuktuun.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Miten niin parantua? Narsistissahan ei ole mitään parannettavaa, vaan vika on muissa.
No niinpä. Mutta siis mietin vaan että hmm.. niin ilmeisesti ei ole mahdollista. tuskinpa mies edes suostuisi terapiaan, kun sen mielestä ongelma on se että mä haluan puhua asioista ja yrittää selvittää meidän ongelmia (eli siis jos en puhuisi niistä, niin mitään ongelmia ei olisi).

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Miten niin parantua? Narsistissahan ei ole mitään parannettavaa, vaan vika on muissa.
Näinhän se menee. Aito narsisti ei tunne sairaudentuntoa, hän on omasta mielestään täysin terve.

Eikä kekään voi parantua, jos ei omasta mielestään ole sairas. :attn:

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Narsismista ei parane.
Mä oon käsittänyt et lääkitystä voi kokeilla ja puheterapiaa. Paraneminen varsinkin aikuisella ihmisellä epätodennäköistä mut mahdollista.
Ylemmyydentuntoon ei taida lääkettä olla. Ja jos olisikin, motivointi olis hankalaa.

ap
Tuli muuten mieleen, että onko tuollainen ylemmyydetunto ym. ihan vaan miehinen luonteenpiirre. siis onko kaikki miehet tollaisia? lueskelin tuolta narsistien uhrien keskustelupalstalta ja monet jutut sopii mun mieheen. mies on mun ensimmäinen/ainoa seurustelukumppani, joten en tiedä mikä johtuu mistäkin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuli muuten mieleen, että onko tuollainen ylemmyydetunto ym. ihan vaan miehinen luonteenpiirre. siis onko kaikki miehet tollaisia? lueskelin tuolta narsistien uhrien keskustelupalstalta ja monet jutut sopii mun mieheen. mies on mun ensimmäinen/ainoa seurustelukumppani, joten en tiedä mikä johtuu mistäkin..
Ei olla.

En usko, että narsisti ikinä tulee muuttumaan, koska kuten on yllä tullut ilmi, narsisti ei edes tajua olevansa sairas.

Mutta oletko varma, että mies todella on narsisti? Puhu ja keskustele ja ota selvää. Jos mies hieman miettii, jospa vikaa olisi sittenkin itsessä, niin on mahdollista, että hän myös muuttuisi (eikä siten ole narsisti vaan väärinkäyttäytyvä tyyppi).

Voimia!

clivia
Ei ne ole ja tulet sen huomaamaan jahka olet päässyt narsistista eroon ja tavannut normaalin miehen.
Sen jälkeen vasta oikeasti tajuat miten sairas miehesi on.

Ei ole.

Tuolla pitkä lista narsistin ominaisuuksista: http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html

Nuo ei siis ole mitään normaaleja "tyyppivikoja"

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mutta oletko varma, että mies todella on narsisti? Puhu ja keskustele ja ota selvää. Jos mies hieman miettii, jospa vikaa olisi sittenkin itsessä, niin on mahdollista, että hän myös muuttuisi (eikä siten ole narsisti vaan väärinkäyttäytyvä tyyppi).
Peesi tälle.

Narsistiksi kun on niin helppo leimata kaikki väärin ja v-mäisesti käyttäytyvät ihmiset (varsinki exät :whistle: ). Ei kaikki kusipäät välttämättä ole narsisteja, vaikka kaikki narsisitit on kusipäitä.

vieras
No eivät kaikki miehet ole narsisteja. Eivätkä edes ylemmyydentuntoisia. Ja on olemassa naispuolisiakin narsisteja.

Mutta. Kun miehesi on ainoa seurustelukumppanisi, sinulla on suuri riski hakeutua vastaisuudessakin narsistisen miehen kumppaniksi. Kun olet tottunut noihin "vuhtia ja vaaratilanteita"-kuvioihin, voi tavallinen arki ihan tavallisen miehen ja perheenisän kanssa maistua puulta.

syysäippä
jos narsisti itse on motivoitunut terapiaan, niin sillä voidaan kyllä vaikuttaa. Mutta harva on halukas itseään muuttamaan.
Eli tosi pessimisistisesti suhtaudun siihen, että narsisti mihinkään muuttuisi. Ja kannattaa muistaa, että narsistien lapsistakin tulee usein narsisteja tai sitten heille tulee muita vaikeita mielenterveydellisiä ongelmia. Että kannattaa tarkkaan miettiä, millaiselle elämälle lapsensa altistaa.

Yhteistyössä