Onko nämä liitoskipuja? Mikä näihin auttaa? Pitääkö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liitoskipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liitoskipu

Vieras
Rv 15+2 ja kauheat litoskivut olleet suunnilleen viikon ajan (tai viikon aikana voimistuneet koko ajan ja nyt kauheat) ... vai onko nämä liitoskipuja??

Kipu tuntuu siis tuossa häpyluussa(?) , siis siinä kohti, josta (alkaen) neuvolassa mitataan SF-mitta. Ja myös koko alapään luut on kipeitä. Käveleminen sattuu. Ja myös, jos joudun pitkään istumaan ja siitä nousen, niin paikat kipeät. Iltaa myöten yleensä pahempana, eli rasitus selvästi pahentaa. Välillä myös kivistäviä/vihlovia kipuja mahassa (jotenkin aika pinnassa, ei mitenkään möyri syvällä) , mutta minusta nämä eivät liity toisiinsa, tai ei ainakaan samaan aikaan esiinny. Tai nuo mahakivut satunnaisia, liitoskivut jatkuvia ja jokapäiväisiä.

Kannattaako huolestua vai onko ihan normaalia?

Liitoskivuilta kuulostaa. Kannattaa levätä, välttää nostelua ja pitkien matkojen kävelyä. Kipulääkettä tarvittaessa :/ otan osaa mulla on ollu kaikissa neljässä raskaudessa kovat liitoskivut noin aikasilta viikoilta ja rankkaan on ollu.

Rv 15+2 ja kauheat litoskivut olleet suunnilleen viikon ajan (tai viikon aikana voimistuneet koko ajan ja nyt kauheat) ... vai onko nämä liitoskipuja??

Kipu tuntuu siis tuossa häpyluussa(?) , siis siinä kohti, josta (alkaen) neuvolassa mitataan SF-mitta. Ja myös koko alapään luut on kipeitä. Käveleminen sattuu. Ja myös, jos joudun pitkään istumaan ja siitä nousen, niin paikat kipeät. Iltaa myöten yleensä pahempana, eli rasitus selvästi pahentaa. Välillä myös kivistäviä/vihlovia kipuja mahassa (jotenkin aika pinnassa, ei mitenkään möyri syvällä) , mutta minusta nämä eivät liity toisiinsa, tai ei ainakaan samaan aikaan esiinny. Tai nuo mahakivut satunnaisia, liitoskivut jatkuvia ja jokapäiväisiä.

Kannattaako huolestua vai onko ihan normaalia?

Vaikuttaa mun mielestä ihan liitoskivuilta. Mulla ne oli pahimmillaan vähän alle 20rv, kivut olivat aivan järkyt. Lähikaupalle vaapuin kuin ankka, yks mummo paineli rullaattorillaan ohi, kun piti kävellä niin hitaasti. Mä ostin sellasen tukivyön ja se autto tosi paljon.

Töissä kuitenkin joutuu sen verran rasitukseen (vaikkei hirveän fyysinen työ olekaan) että mietin, että onko se vaarallista, että kivut voimistuvat rasituksessa? Siis voiko töitä tehdä oman voinnin/kivun sietämisen mukaan vai voiko olla jotain haittaa siitä, että kivut pahenee rasituksessa??

Töissä kuitenkin joutuu sen verran rasitukseen (vaikkei hirveän fyysinen työ olekaan) että mietin, että onko se vaarallista, että kivut voimistuvat rasituksessa? Siis voiko töitä tehdä oman voinnin/kivun sietämisen mukaan vai voiko olla jotain haittaa siitä, että kivut pahenee rasituksessa??

Ei oo vaarallsita, lähinnä vaan kiusallisen kivuliasta. Mulle neuvo yks vanha kätilö, et kotona kannattaa kävellä villasukat jalassa takaperin ja vetää jalkoja lattiallla et ei nosta niitä ollekaan. Tuntu hassulta mut autto :D Oman voinnin mukaan kannattaa olla. Mulla oli ainaki selkeesti jos oli enemmän kävelly päivällä ni illalla ei tahtonu päästä sohvalta ylös tai yläkertaan rappuaja :/

liitoskipuja juu :/ ne on tosi inhottavia, mutta tuskin vaarallisia..?

mulla oli puolivälin paikkeilla kans pahimmillaan (uudestaan sit n. 36 viikolla ) tuntu ku häpyluu ja muu lantio olis ollu murtunut! :/