Onko näin kova vierastaminen enää normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli typy pian 6 kk, vierastanut 4 kk lähtien, mutta nyt kyllä enenevässä määrin.

Tänäänkin mummo tuli kylään ja tyttö oli minun sylissä, niin alkoi kova itku kun mummo oli edes parin metrin päässä... tosin sitten loppuilta menikin ihan ok, katseli viltiltään hyvän etäisyyden päästä mummoa eikä itkettänyt. SItten lopulta jo minun sylistä sanoi mummolle heipat kun mummo oli parin metrin päässä eikä enää itkettänyt....

Missä iässä yleensä tämä pahin vierastaminen menee ohi? JOskus vierastaa jopa matkarattaissa ollessaan kaupassa vastaantulevia jos tulevat liian lähelle....

Tuntuu vaan vähän rajoittavan jo sitä että missä voi käydä ja kohta ei kait meilläkään käy kylässä kukaan... no jospa nyt sentään vielä. Itkeekö teidän vauvatkin sitten kauheasti vierastaessaan?

Meillä vauvan isä ollut pienenä tosi ujo ja on sitä vieläkin vähän ja vauvana vierastanut tosi paljon, en sitten tiedä liittyykö tuohon mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuntuu vaan vähän rajoittavan jo sitä että missä voi käydä ja kohta ei kait meilläkään käy kylässä kukaan... no jospa nyt sentään vielä. Itkeekö teidän vauvatkin sitten kauheasti vierastaessaan?

Meillä vauvan isä ollut pienenä tosi ujo ja on sitä vieläkin vähän ja vauvana vierastanut tosi paljon, en sitten tiedä liittyykö tuohon mitenkään.

Kyllä ja lujaa ja kuuluvasti :/

Kyllä kuule huutaa niin maan per......ti, että varmasti kaikki kuulee |O Meidän 6 kuinen poju " pelkää " kummitätiään niin paljon, että ei voida käydä siellä kylässä ollenkaan!Jo talon nähdessään rupeaa huuto raikumaan ja kovaa :ashamed: Meillä voi kummi käydä, jos ensin kuuntelee n. 15 min. hepulihuudot :ashamed:

Mulle on joku joskus kommentoinut, että pitäisi enemmän käydä vauvan kanssa eri paikoissa että näkisi enempi ihmisiä niin ei vierastaisi.... näitä neuvonantajiahan kyllä riittää.

Eipä tähän kuitenkaan taida kuin aika auttaa... toivottavasti se kuitenkin!

Ihan normaalille kuulostaa, ei huolta. Toiset vauvat ovat herkempiä muutoksille ja vieraalle kuin toiset. Tärkeää on kunnioittaa tätä herkkyyttä ja hyvin hellästi vahvistaa vauvaa.

Varmaan joku vieras loukkaantuu, kun oikein käy neuvomaan, mutta kannattaa varmaan aika selkeästi ohjeistaa kyläilijöitä. Esim. ensin soitetaan ovikelloa, sitten tullaan oma-aloitteisesti avoimesta ulko-ovesta sisälle, sitten eteisestä huudetaan MOI! ja perhe vastaa jne... Eli ensin tulee ääni, jonka turvalliset vanhemmat hyväksyy iloisen rauhallisesti, sitten vasta näköhavainto (ja tietysti vieras jää ensin kauas vauvasta). No tiesitkin varmasti tämän, sorry jos nyt ihan itsestäänselvyyksiä latelen.

Meillä alkoi kauhea vierastus 3 kk iässä. Hysteeristä itkua kyläpaikassa joka ei loppunut ennen kuin mentiin kotiin. Edelleen 1v8kk iässä arka ja ujo, kylässä katselee hyvän tovin menoa sylistä ennen kuin uskaltaa lattialle ja sillonkin pysyy metrin säteellä. Roikkuu äidin helmoissa aina ja kaikkialla, myös kotona kun ollaan kaksin... :(

Alle vuoden (5-8 kk) ikäisten vauvojen vaikeus erota vanhemmastaan on kehitykseen kuuluva piirre. Sanotaan, että lapsi vierastaa. Vierastaminen on sitä, että lapsi on saavuttanut uuden kehitysvaiheen, oppinut erottamaan tutun ja vieraan. Kuitenkin on todettu sellaisten lasten vierastavan vähemmän, jotka ovat ovat olleet 2-3 tutun ja turvallisen ihmisen hoidossa. Äidin lisäksi isän, mummin, hoitotädin jne. kanssa. Nämä lapset eivät pelkää uusia tilanteita ja ihmisiä yhtä paljon kuin vain äitinsä hoidossa olleet.
http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/lapsen_on_vaikea_erota_vanhemmistaan.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

olenkohan mä huono äiti kun mun lapsi (8kk) ei vierasta laisinkaan? Vauva menee itse ojentamaan kätensä että haluaa syliin vaikka olisi kuinka vieras. Joku puhui, että kertoo vanhemman ja lapsen hyvästä yhteydestä jos vauva vierastaa... Meillä ei kai sitten ole hyvä yhteys. Välillä tulee muutenkin huono olo kun jotkut ihmettelee että eikö tämä teidän vauva vierasta yhtään vaikka on juuri siinä iässä että kuuluisi vierastaa. Mitä siinä nyt sitten sanomaan.

olenkohan mä huono äiti kun mun lapsi (8kk) ei vierasta laisinkaan? Vauva menee itse ojentamaan kätensä että haluaa syliin vaikka olisi kuinka vieras. Joku puhui, että kertoo vanhemman ja lapsen hyvästä yhteydestä jos vauva vierastaa... Meillä ei kai sitten ole hyvä yhteys. Välillä tulee muutenkin huono olo kun jotkut ihmettelee että eikö tämä teidän vauva vierasta yhtään vaikka on juuri siinä iässä että kuuluisi vierastaa. Mitä siinä nyt sitten sanomaan.

Ei se ole ihan noin yksioikoista... Kyllä esimerkiksi narkkariäidin laiminlyömä vauva voi olla aika omaan maailmaansa vetäytynyt, ja siltikään ei tunnu vierastavan ketään, kun on tottunut vaihtuviin ihmisiin ja turvattomuuteen.

Taas sellainen vauva, jolla on hyvä suhde äitiin, saattaa vierastaa kaikkea ei-tutuksi kokemaansa.

Ja sitten taas jollain vauvalla ja äidillä voi olla kerrassaan esimerkillinen ja syvä vuorovaikutussuhde, mutta vauvan synnynnäiset temperamenttipiirteet (esim. helposti kiihtyvä vai hitaasti syttyvä) yhdessä sen kanssa, mihin äidin turvallisessa ohjauksessa on voinut tottua, on auttanut vauvaa kehittymään reippaaksi ja rohkeaksi.

Ei vierastamattomuudesta voi suoraan vetää mitään johtopäätöstä! Se voi kertoa myös esim. vauvan hyvästä stressinsieto- ja sopeutumiskyvystä. Varmasti olet hyvä äiti.

Kiitos! Yritän olla ainakin hyvä äiti. Mutta kyllä itsestä välillä tuntuu siltä että olisipa ihanaa kun oma lapseni vierastaisi ja edes vähän näyttäisi että äiti tahdon sinun syliin tuo on vieras ihminen. Välillä oikein toivon kun joku vieras tulee lähelle että vierasta nyt edes vähän.

Kiitos! Yritän olla ainakin hyvä äiti. Mutta kyllä itsestä välillä tuntuu siltä että olisipa ihanaa kun oma lapseni vierastaisi ja edes vähän näyttäisi että äiti tahdon sinun syliin tuo on vieras ihminen. Välillä oikein toivon kun joku vieras tulee lähelle että vierasta nyt edes vähän.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta asian kääntöpuolikin tulee tässä ketjussa hyvin esiin: aika moni kirjoittaja puolestaan tuskailee sitä, kun vierastavan vauvan huuto voi kestää ihan koko kyläreissun ajan.

Lapsestasi voi kuule olla tulossa sellainen uomo universale, joka sopeutuu nopeasti tilanteisiin ja ottaa ne suvereenisti haltuunsa. Se nyt ainakin on selvää, että lapsi joka vierastaa kovasti, menee paniikinomaiseen tilaan ja havaintokenttä kapeutuu. Taas ei-vierastava lapsi jatkaa havaintojen tekemistä ympäristöstä ja sopeutuu vallitseviin olosuhteisiin, eli tilanteenhallintakeinot ei petä.

Lapsesi kyllä varmasti turvaa useinkin tuttuun äitiin, mutta hänelle riittää vähäisempi turallisuuden tankkaus kuin jollekin muulle -esim. että vilkaisten voi todeta äidin olevan lähellä. Katso tarkkaan, niin varmasti huomaat millaisia hienovaraisia keinoja lapsesi on oppinut käyttämään.

Kiitos Aaprotti. Ehkä mä olen tärkeä vauvalleni vaikka ei vierastakaan. Toisaalta mistä sitä tietää mikä tilanne on esimerkiksi kuukauden päästä. Toki helpottaa jos vieraita kylässä ja saa passattua rauhassa kun lapsi viihtyy myös muiden kanssa, mutta kyllä pisti miettimään, että olenko huono äiti.

Meidän tyttö vierasti niin pahasti, että hetken olin vaan minä joka kelpasi yhtään mihinkään. Jopa isäänsä vierasti työpäivän jälkeen eikä suostunut syliin, vaikka isä oli tosi paljon lasten kanssa. Oli miehelleni ihan kamalaa. Naisia vierasti niin hirveästi, että jo jonkun ääni sai lapsessa kauhunväristyksi. Nyt 1v3kk ikäisenä ei enää vierasta yhtään =)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Meidän tyttö vierasti niin pahasti, että hetken olin vaan minä joka kelpasi yhtään mihinkään. Jopa isäänsä vierasti työpäivän jälkeen eikä suostunut syliin, vaikka isä oli tosi paljon lasten kanssa. Oli miehelleni ihan kamalaa. Naisia vierasti niin hirveästi, että jo jonkun ääni sai lapsessa kauhunväristyksi. Nyt 1v3kk ikäisenä ei enää vierasta yhtään =)

Täältä kans löytyy yks isän vierastaja ja ukko kuitenki teki ihan normaalia 8h työpäivää. Onneks niitä kertoja ei tullu montaa.
Mun äiti kävi sillon päivittäin ja aina poika vierasti. Alotti ennen 4kk enkä muista koska lopetti.
Mut oli se hankalaa!

Yhteistyössä