Onko nämä hyvät kilrauhasarvot?

  • Viestiketjun aloittaja Kilppari
  • Ensimmäinen viesti
Kilppari
Elikkäs mulla TSH 3.55 ja T4V 12.
Onko normaalit??
Olo on kuin raadolla, väsyttää jatkuvasti, ja pää ei pelitä:=(

Terveydenhoitaja sanoi että ovat normaaliarvot.
 
vieras
Kyllä nuo viitearvojen sisään mahtuvat, siis normaalilta vaikuttaa. En ole asiantuntija, vaan katsoin googlella. Soita terveydenhoitajalle uudelleen, jos asia jäi vaivaamaan.
 
Kilppari
kävin tuolla kilpirauhasfoorumissa.
Ja kyllä toisilla on jopa määrätty lääkitys ks. arvoilla.
Minustakin tuo T4V on aika matala.
Pitänee varata aika yksityiselle lääkärille. Onkohan sisätautilääkäri oikea ihminen?!

Mielelläni kuulen lisää kommentteja arvoistani..
 
KKP
Mie en ite ottais lääkitystä noilla arvoilla vielä. Itselläni oli tuo TSH 172 ja sillon olo oli aika kehno ja tarvitsin lääkityksen. Nyt olen pärjännyt ilman lääkkeitä ja monesti arvot ovat sinun arvojesi kaltaisia, joskus hiukan huonompiakin, mutta lääkitystä en tarvitse. Toisaalta kun sä ite koet olosi huonoksi niin pienellä lääkemäärällä vois sitä saada paremmaksi. Siinä vain on sitten suuri riski noin "hyvillä" arvoilla, että tilanne kääntyy toiseen suuntaan ja homma vain pahenee.
 
vieraana nyt
Mulla on hyvä olla, kun TSH on likellä 1 ja T4V taas lähempänä 20. Nämä kilppariarvot on niin yksilöllisiä. Mulla aloitettiin aikoinaan lääkitys, vaikka arvot olikin viitearvojen sisällä, mutta kun oireet oli niin kovat.

Suosittelen kyllä sullekin lääkityksen aloittamista, ehdottomasti jos oireet on kovat.
 
vieras
No aika hyviltä arvoilta kuulostaa, tosin tuntemuksistahan se on kiinni. Mulla oli viimeksi TSH 0.003 ja sitä ennen 10.15. Tänään kävin juuri verikokeissa joten saa nähdä mitä se nyt näyttää.
 
Ap
Kullä mulla on tosi rajut oireet.Pahin on raju voimattomuus koko kropassa, sekä aloitekyvyttömyys ym, ym.

Kilpirauhasfoorumilla muuten moni kirjoitti että tsh pitäisi olla alle 2,5!
Itse kun soitin noista arvoista, niin se terkkari sanoi viitteeksi tsh:lle 0.3-4. ajattelin kuitenkin vielä hakea ne tulokset tulostettuna, ja siinä paperissa oli viitearvona 0.3-6. Eli mikähän se viitearvo oikeesti on?!!

Varasin eilen sisätautilääkärille ajan, sain jo tälle päivälle. Otan nuo terveyskeskuksen tulokset mukaan.Pelottaa vaan että se lääkäri "nauraa", ja vähättelee oireitani. Äh, kannattaakohan edes mennä?!
 
Ap
Soitin muuten just edellisen asuinpaikan terkkariin(ollaan muutettu pari kuukautta sit)
ja kysyin viimeiset verikokeiden tulokset.
2.1.2008 TSH ollut 2.29 ja t4V 12. Eli ainakin TSH nousussa ja T4V pysyy aika ala rajoilla.....
 
vieras
Höö, mitäs mun pitäs tehä, kun mä oon valitellut väsymystä+sitä että paino nousee vaikka en juurikaan syö mitään ylimäärästä ja liikun sit ton koirimuksen ansiosta monta kertaa päivässä. Pyysin sitten lääkäriltä(gastroenterologilta l. sisätautilääkäriltä) että jos otettas nuo kilpirauhas arvot. Se vähän pitkin hampain suostu. Nyt sain sitten eilen tulokset, ei sanonut mitään noista kilpirauhasista, vaan et yleisesti ottaen hyvät veriarvot. Käyn siis muutenkin joka toinen kuukaus kyseisellä lekurilla, kun on tuolla mahassa vikaa... Mulla arvot oli t4-v 15.3(viitearvot oli merkattu 11-22 ja TSH oli 2.86 ja viitearvo 0.3-4.2. Muta kun väsyttää! Pitäsköhän ens viikolla kysästä vielä?
 
Ap
Lääkärissä meni hyvin. Oli sitä mieltä, että arvot ovat vielä viiterajojen sisäpuolella,mutta pitäisi kyllä olla paremmat! Näillä arvoilla voi hyvinkin olla siis lievää vajaatoimintaa. Sain tyroksiinia, 1/2 tabl. aamuisin,ja 2kk päästä uusiin verikokeisiin.

Kuinkahan pian tuo tyroksiini alkaa kohentaa oloa, menee varmaan jokunen viikko??!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lääkärissä meni hyvin. Oli sitä mieltä, että arvot ovat vielä viiterajojen sisäpuolella,mutta pitäisi kyllä olla paremmat! Näillä arvoilla voi hyvinkin olla siis lievää vajaatoimintaa. Sain tyroksiinia, 1/2 tabl. aamuisin,ja 2kk päästä uusiin verikokeisiin.

Kuinkahan pian tuo tyroksiini alkaa kohentaa oloa, menee varmaan jokunen viikko??!!
No riippuu miten pahaksi vajaatoiminta on mennyt. Mulla meni olon kohenemiseen 6 kk mut mun arvot oli ihan päin prinkkalaa mm. TSH 11.10..
 
Ap
Vielä ei muutosta olossa, tai ehkä aavistuksen "kirkkaampi pää". MUTTA, vatsa on mennyt ihan ummelle thyroxinin aloituksen myötä!!! Aikaisemmin tällaisia ongelmia ei ole ollut!
Outoa....
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Vielä ei muutosta olossa, tai ehkä aavistuksen "kirkkaampi pää". MUTTA, vatsa on mennyt ihan ummelle thyroxinin aloituksen myötä!!! Aikaisemmin tällaisia ongelmia ei ole ollut!
Outoa....
Mulla taas toisinpäin. Kun aloitin Thyroxinin syönnin aikoinaan, niin vatsa on pelannut kuin unelma sen jälkeen. Aiemmin kärsin ummetuksesta ja hankalasta sellaisesta. Pysyy kyllä hoikkana, kun aineenvaihdunta pelaa vihdoinkin kuin unelma.
 
"poutapilvi"
hei kilppari,minulla olivat kumpikin arvo t4v oli 11 ja tsh oli 2,42. ne olivat kumpikin alakantissa,ja vaikka ne olisivat viitearvojen sisällä ja ihan alarajalla sinulla voi olla silti kilpirauhasen vajaatoimintaa.itse minulla on ollut monta vuotta palelua ja alilämpöisyyttä ja kauheita viikon kestäviä voivattomuus- ja väsymyskohtauksia,myös nopeita ja hitaita rytmihäiriöitä.eräs lääkäri laittoi päivystyksessä sattumalta kilpirauhaskokeeseen kun kävin muun asian takia.eilen aloitettiin tyroksihoito.älä usko terveydenhoitajia,eivät ole lääkäreitä.kyse voi olla vajaatoimisesta kilpirauhasesta vaikka arvot ovat viiterajan alapuolel,mut sisällä,miten monesti käyvät siel alhaalla,eli viiterajojen alapuolella,koska kilpirauhanen tuottaa hormonia erilailla esim.aamusta.tänään otin ekan tabletin,vaikutukset eivät vielä näy.ajattele olin niin voimaton et kun teen puutöitä,niin en jaksanu edes ruuvia vääntää ruuvimeisselillä kiinni.oma kunnanlääkäri ei ottaantunu asiaan,tääl kävi oulusta sisätautien erikoislääkäri joka vei asiaan eteenpäin.on oltava kovana.pitäs potilaan oireita kuunnella jos ei elämästä meinaa tulla mitään väsymyksen ja voimattomuuden takia,ei kaikki silloin ole kunnossa,pitäs lääkärinkin se tajuta.aina ei löydy niin kiireetöntä ja inhimillistä lääkäriä.kaikkea hyvää sinulle ja pidä puolesi.terveisin "poutapilvi"
 

Yhteistyössä