onko mysli lihottavaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mysli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa mennä kauppaan ja vertailla, yllättäviä eroja löytyy. Yleisesti aika paljon on kaloreita myslissä, mutta jos vähän kattoo mitä ainesosia niissä on niin ei välttämättä kuitenkaan muuten ole huono ravintosisällöltään. Ja kun ei valkkaa sitä sokeripitoisinta.. Marabouta peesailen tässä että kohtuudella niin ei lihota :D

Muromysleissä ainakin on ihan järkyttävästi sokeria ja rasvaa. Mut kalorithan ne laihdutuksessa ratkasee, kyllä mun mielestä "normaalia" mysliä voi ihan hyvin syödä, kuhan muistaa kohtuuden siinäkin.

Tosiaan joissain mysleissä voi olla jopa 30% sokeria. Niissä on älyttömiä eroja. Mutta eipä ne kohtuudella niin vaarallisia ole. Tuossa vähäsokerisessa marjamyslissä mikä mulla on kaapissa on jotain 330kcal/100g.

Mun äiti herkutteli aina muromyslillä ja jugurtilla, sitten mun täti tuli kylään ja mun äiti tutustutti siskonsakin tähän ihanaan herkkuun. No muutaman viikon päästä sitten äidin sisko oli huomannut että oli tullut painoa 3kg lisää :D Ei se mikään laihisherkku ollut kummallekaan mutta ei kumpikaan myöskään tajunnut kuinka paljon se voi lihottaa.

Keveydestä en tiedä, mutta meillä syödään vain sokerittomia myslejä. Peruskaupassa Alpenin sininen taitaa usein olla ainoa. Yleensä teen myslin itse (helppoa!), jos ostan, niin ostan erikoiskaupasta irtotavarana, niin saan suolatonta, sokeritonta, lisäaineetonta ja vielä luomuakin.

Eiköhän "tavallinen mysli", siis ei mikään rasvainen muromysli, ole sallittua ruokaa myös laihduttajalle. En ymmärrä, miksi se olisi vain herkkupäivän herkku. Nytkin itse syön mysliä viilin kanssa ja ei tuo nyt erityisen epäterveelliseltä maistu, näyttää olevan kaurahiutaleita, pähkinää, banaania, rusinoita, leseitä ja maissilastuja. Tuskin sun laihis tuohon kaatuu.

Kai kaikki on sallittua, kunhan syö vähän. Myslissä on kuitenkin ihan kauheasti energiaa, eli en sitä nyt ihan laihdutusruoaksi laskisi. Kuten joku jo aikaisemmin taisi sanoakin, niin ihan tavallisessa myslissä on energiaa jopa enemmän kuin hedelmä-, laku- tai salmiakkimakeisissa. Muromyslit taas lähentelevät energiamäärässä sipsien ja suklaan tasoa.

Kohtuudella voi syödä, mutta onhan kaikissa vähänkin maukkaammissa mysleissä aivan julmetusti energiaa. Jos haluaa kevyttä mysliä, niin se on sitten semmosta kuivaa tomua, jonka syömistä ei voi sanoa nautinnoksi. Parempi vaihtoehto on vaikka kaurapuuro marjojen kanssa.

Syön itse aina joskus lautasellisen mysliä, jossa on pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ja sitten vasta jälkeen päin taivastelen, että tuliko tosiaan hotkittua kokonaisen aterian verran kaloreita. Ei mitään laihduttajan ruokaa todellakaan.

Vaikka myslissä on paljon kaloreita, niin silti se on unelma aamupala laihduttajalle! :) antaa mukavasti puhtia päivään ja pitää nälän poissa. Ja niinkuin aiemmin jo mainittu, että eihän sitä montaa lautasellista tarvitse syödä!

Yhteistyössä