Onko muut ns. koukussa johonkin lääkkeeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos oikein ymmärsin mitä tarkoitit, niin joo mä oon ollut "koukussa" nenäsumutteisiin. En siis pysty nukkumaan, jos on yhtään nenä tukossa. Vaikka pystyisin hengittämään eli on on vain toinen sierain tukossa, niin se tunne on niin inhottava, etten pysty nukkumaan vaan käytän nenäsumutetta.
Siitä tuli sellainen kierre, että ne sumutteet aiheutti entisestään tukkoisuutta ja heti kun meni makuulleen, niin meni nenä tukkoon ja käytin tosiaan vuosia lähes joka yö nenäsumutetta, myös raskausaikoina. Nyt olen ollut muutaman vuoden ilman, lukuunottamatta flunssia. Aina pieni pelko persiissä, etten nuhan jälkeen taas pääse eroon, mutta toistaiseksi oon päässyt.

Mä luin kerran jostain lehdestä ihmisten kertomuksia riippuvausuuksistaan. Joku nainen kertoi olevansa koukussa nenäsumutteeseen. Nauratti että kaikkeen sitä voi koukuttua. Mutta on ilmeisesti yleisempikin ongelma?

[QUOTE="vieras";25714204]Mä luin kerran jostain lehdestä ihmisten kertomuksia riippuvausuuksistaan. Joku nainen kertoi olevansa koukussa nenäsumutteeseen. Nauratti että kaikkeen sitä voi koukuttua. Mutta on ilmeisesti yleisempikin ongelma?[/QUOTE]

On ihan yleinen ja todellinen ongelma. Myös huulirasvaan voi addiktoitua.

Joo, vuosia minäkin käyttänyt. En enää edes muista milloin alkoi ja jouduin käyttämään myös raskauden aikana, silloin vasta tukossa olinkin kun limakalvot turvoksissa. En tiiä miten pääsis eroon, eroonhan tuosta pitäis päästä. Käytän sitä lasten versioo, kun siinä puolet vähemmän vaikuttavaa ainetta.

No siis sanotaanko näin, että yhden lääkkeen poisjättäminen aiheuttaa oireita.
Ei sillä etten niitä "kestäisi", mutta lääkitys kuitenkin parantaa elämänlaatua niin huomattavasti etten niistä haluaisikaan luopua =)

Laitatteko ihan varmuuden vuoksi iltaisin ja molempiin sieraimiin aina?
Mä pääsin niin eroon, etten enää laittanut varmuuden vuoksi vaan aloin nukkumaan ilman, laitoin tyynyjä enemmän pään alle, että oli pää pystymmässä. Sitten kääntyilin kyljeltä toiselle sen mukaan kumpi sierain meni tukkoon ja sumutetta laitoin vasta sitten, kun oli ihan pakko ja vain tukossa olevaan sieraimeen. Pikkuhiljaa meni pidemmälle aamuun ennen kuin oli pakko laittaa ja pikkuhiljaa oli öitä, että vain toiseen sieraimeen tuli laitettua.

Nenän jatkuvassa tukkoisuudessa voi olla taustalla pöly- tms. allergiaa. Kannattaa vaihtaa normaali nuhasumute allergisen nuhan sumutteeseen, sillä sitä voi vaarattomasti käyttää pidempiäkin ajanjaksoja ja sitten pikkuhiljaa vähentää. Normaalia nuhasumutetta ei tulisi käyttää pitkäjaksoisesti.

Kofeiini tabletit on välillä pelastus. Mut en käytä pahimmillaankaan kuin parina päivänä viikossa ja sen 1 per päivä. Esim eilen tulin yöyhdeltä töistä. Seitsemältä toi kaveri lapset hoitoon. Lähtivät tosin yhdeksään mennessä meidän lasten kanssa kouluun. Torkuin sit puolille päivin. Mut edelleen tokkurainen olo ja illasta taas töihin. Sitä ennen miljoona kotityötä. Kofeiini auttaa. En juo kahvia, teetä tai colajuomia.

nasolinit ym on kyl oikeasti ihan pahimpia koukuttajia :( kurkku-nenä-korva lääkärit kieltäis ne jos voisivat..

itse olen päässyt kokonaan niistä eroon ja oikeasti se homma kannattaa... kannattaa selvittää että mistä jatkuva tukkoisuus johtuu ja vaihtaa se nasolin johonkin allergia-nenäsumutteeseen, ne on paljon turvallisempia ja niitä voi käyttää jatkuvasti.. esim uusi avamys on todella hyvin toiminut mulla.

sitten vierottaudutte siitä nasolinistä niin, että aamusin laitatte nenään nenäöljyä jotta se hoitaa niitä limakalvoja. iltaisin putsaatte sarvikuonokannulla ja sitten avamysta perään. pääsette eroon ihan varmasti.

jos kerrotte ton lääkärille niin se kyllä auttaa, koska noita ei sais käyttää missään nimessä yli KOLMEA PÄIVÄÄ.

Ketipinoriin. En voi kunnolla nukkua ilman niitä ja jos olen kaksikin vuorokautta ilman, on viekkarit mitä hirveimmät.

Jännä, mulla ei tullut sen lopettamisesta mitään ja lääkärikin sanoi ettei siitä tule viekkareita. Sertralinista itelle tulee kauhea olo jos unohtuu joskus ottaa. Päässä tuntuu sellasia sähköiskumaisia jysäyksiä ja sydän muljuaa :/

Yhteistyössä