onko mun vauvani jo nyt kiusaaja? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riiviönäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riiviönäiti

Vieras
Siis arvon palstamammat kertokaapas mielipiteitänne olenko mä mielestänne liian lepsu vai ylireagoiko jotkut muut äidit?

Mun poika 9kk on tosi vilkas ja oppinut liikkumaan tosi aikaisin. ei ole mikään iso ikäisekseen mutta sellanen jäntevä vauva.

ollaan tässä käyty erilaisissa äiti-lapsi tapaamisissa ja tavattu muita tuttuja äitejä niin minulla jotenki rupeaa ahdistamaan nämä tapaamiset kun minun lapsi on tosi nopea liikkeissään ja tosi kiinnostunu muista vauvoista. ja tottakai tuon ikäinen ei tajua mitä tekee niin tuntuu että pari äitiä vähän niinku pelkäis meidän poikaa. :( koko ajan vieressä suojaavat omaa lastaan eikä päästä lapsia kosketuksiin. ja heti jos heidän lapsi pikkusen inahtaa niin juoksujalkaa haetaan syliin. (varsinki jos poika on ollu heidän vieressä)...

tottakai komennan ja haen pojan pois jos tekee jotain mikä käy kipeää toiselle tai muuten voi olla vaarallista. ja koitan myös jo vähän opettaa ettei toiselta oteta kädestä leluja.. mutta eihän tuon ikäinen vielä ymmärrä.

muiden lapsiperheiden luona on kyllä itse istuttu rauhassa kahvipöydässä ja lapset touhunnu lattialla eikä joka ikisestä pikku kosketuksesta haettu kiireellä turvaan. eikä joka ikisestä itkahuksesta otettu syliin..

aika sekavaa tekstiä toivottavasti ymmärsitte pointin. alkaa jo väsy painaa itselläki tuon pikkuvilpertin perässä kun on päivän taas juossut :)

Ei tuon ikäinen vielä tiedosta sitä itse. Hän on vain kiinnostunut. Ja just kuuntelin tänään luentoa radiosta et 2-3vuotiaana lapsi on herkimmillään satuttamaan muita. Ja jolloin alkaa ymmärtään itsekkin et miltä muistakin tuntuu.
Mut toki itsekkin suojelisit omaa lastasi jos joku tulee päälle, mut tuon ikäinen et tee sitä tahallaan. Anna vaan muiden katsoa kieroon

Ei vauvasta kiusaajaa noilla perusteilla tule, mutta jokaisen äidin oikeus/velvollisuus on suojella lastaan. Jos joku lapsi satuttaa omaani useamman kerran, niin toki suojaan lastani tältä lapselta. Ehkä sielä kerhossa vielä sattuu olemaan vähän enemmän varovaisia äitejäkin kuin kaverisi. Itse voisit ehkä enemmän istua lapsesi vierellä ja estää kolhuja, jos niitä tosiaankin sattuu enemmän, mutta vaikea sitä on mun asiaa tietää, mikä se oikea tilanne on.

niin minunkin mielestä tuo on ihan normaalia. mutta ei tee mieli enää tavata noita muutamaa äitiä jotka tuntuu pelkäävän mun lasta :(
kuitenkin jos meille tulevat kylään niin en minä voi joka ikinen sekunti valvoa mitä se siellä touhuaa. jos vaikka kahviakin ovat vailla... :D

koitan myös ymmärtää heitä, eivät halua että lapselle sattuu mitään. silti tuntuu aika ylireagoinnilta että joka ikiseen pikku kolhasuun/muksaisuun/ja jopa lapsen ääntelyyn täytyy hyysätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin minunkin mielestä tuo on ihan normaalia. mutta ei tee mieli enää tavata noita muutamaa äitiä jotka tuntuu pelkäävän mun lasta :(
kuitenkin jos meille tulevat kylään niin en minä voi joka ikinen sekunti valvoa mitä se siellä touhuaa. jos vaikka kahviakin ovat vailla... :D

koitan myös ymmärtää heitä, eivät halua että lapselle sattuu mitään. silti tuntuu aika ylireagoinnilta että joka ikiseen pikku kolhasuun/muksaisuun/ja jopa lapsen ääntelyyn täytyy hyysätä.

Ymmärrän kyllä.
Meidän nuorin on kans ihan samallainen ja ku on tottunu isompien kans myskään niin luulee et kaikkien kans pitää painia.
Tosissaanki saa vahtia ja perässä kulkea ku saman ikäistä seuraa on.

ja olen sanonut meillä kylästeleville että poikaa saa siirtää/ nostaa /torua jos kovin alkaa käydä iholle kun olen esimerkiksi keittämässä sitä kahvia.
kaikista eniten särähti korvaan kun eräs äiti sanoi oikeiin että "ÄLÄÄ!! VOI ETTÄ.." (puhui puhelimessa yhtäaikaa kun poika jotain siinä touhotti hänen lapsen vieressä.. varmaan livahti suusta häneltäki)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko näillä "pelkäävillä äideillä" ensimmäinen lapsi kyseessä? Siinä tapauksessa ymmärrän...sitä on tuppaa olemaan ylisuojeleva ekan ollessa kyseessä.

minulla ensimmäinen lapsi ja olen aika ylisuojeleva, myös sen suhteen ettei tyttö kopeloi kovakouraisesti muiden puolustuskyvyttömiä lapsia kun nyt on siinä iässä

Minäkin ottaisin varmasti lapseni syliin, jos paikalla olisi toinen pieni, joka ei ymmärrä vielä satuttavansa muita. Ihan taatusti viimestään lapseni ääntelyyn vastaisin ja estäisin pienetkin kolhut. Tätä en tekisi ollenkaan pahalla ja ajatellen pienen lapsen olevan kiusaaja! Toivoisin toki, että vauvan äiti katsoisi omansa perään ja kieltäisi tätä vahingoittamasta muita. Tetenkin voi myös tuttuja pyytää vahtimaan ja kieltämään tarvittaessa. Eikö siis ole hyvä, että tuo eräs äiti on sanonut lapsellesi "Älä"?

Mulla on kaksi lasta ja molempien kohdalla haluan katsoa, ettei tule mitään vahinkoja. Ja vahinkohan voi tulla isommallekin kuin 9 kuukauden ikäiselle kaverille. Vauvaa toki suojelen enemmän kuin tuota parivuotiasta.

Yhteistyössä