Onko mun 5v poikani mielestänne liian lihava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielitpiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielitpiteitä

Vieras
Pojalla pituutta 124cm ja painaa 25kg. Kaverini mielestä painoa useampi kilo liikaa,
mutta mun silmiin ei näytä yhtään liian lihavalta. Istuessaan ilman paitaa, masun kohdalla näkyy "makkaroita", mutta seistessä ei vatsaa näy ollenkaan. Varsinkin aamuisin maha välillä ihan "kuopalla".
Poika mennyt vauvasta saakka pituuden ja aluksi painon mukaan käyrien yläpuolella niin että paukkuu, mutta toi painokäyrä alkoi 1,5vuotiaana tasaantumaan. 5v neuvolassa sanoivat vaan, että pitkä hoikka poika.
Nyt on siis kohta 5v6kk ja ikäisiään kyllä reippaasti pidempi.

Olen oikeasti lääkäri ja erikoistun tällä hetkellä lapsiin. Mittojen perusteella poikasi on ihan sopusuhtainen. Ei ole todellakaan useampaa kiloa ylipainoa, vaan oikeen on sopivan kokoinen lapsi.
MIkäli lapsesi on selvästi käyrien mukaan "lihonut", niin silloin varmaan voisin miettiä asioita uudelleen. Jos kasvanut tasaisesti niin ihan normi.

Ei ehkä lihava, mutta voisko sanoa pyylevä tai jotain muuta lihavaa lievempää..
Oma 6v 116cm ja 18.9kg, on toki lyhyempi mutta paino suhteessa pituuteen on teidän poikaan verrattuna huimasti pienempi ja meidän poika ei oo mikään ylilaiha, vaan ihan 0-käyrällä menee että normaalipainoinen kaveri.

[QUOTE="anu";26150281]Ei ehkä lihava, mutta voisko sanoa pyylevä tai jotain muuta lihavaa lievempää..
Oma 6v 116cm ja 18.9kg, on toki lyhyempi mutta paino suhteessa pituuteen on teidän poikaan verrattuna huimasti pienempi ja meidän poika ei oo mikään ylilaiha, vaan ihan 0-käyrällä menee että normaalipainoinen kaveri.[/QUOTE]

mutta onhan sun poikas melkein 10senttiä lyhyempi kuin ap:n poika, vaikka on vuoden nuórempi. Eli ei ole ap.n lapsi tippaakaan liian lihava mittojen mukaan, todella pitkä kuitenkin.

Muistelin, että oma poikani olisi viisivuotiaana ollut samaa kokoa. Katsoin neuvolakortista ja lapsi on ollut 123,5cm ja 25kg. Kuvauksessa lukee " tasaisesti kasvava terve poika"

[QUOTE="anu";26150281]Ei ehkä lihava, mutta voisko sanoa pyylevä tai jotain muuta lihavaa lievempää..
Oma 6v 116cm ja 18.9kg, on toki lyhyempi mutta paino suhteessa pituuteen on teidän poikaan verrattuna huimasti pienempi ja meidän poika ei oo mikään ylilaiha, vaan ihan 0-käyrällä menee että normaalipainoinen kaveri.[/QUOTE]

Kirpun äiti on siellä vaan ihan hiljaa!!!!!!

Meillä kohta 5-vee on 23kg ja 115 senttiä pitkä. Painokäyrä oli hyppässyt ylöspäin ja lääkärikin oli ihmeissään siitä, että poika painaa muka noin paljon. On nimittäin tosi hoikka, ei makkaran makkaraa ja lapsi on pelkkää jalkaa vaan. Hetken lääkäri tutki poikaa ja totesi, että on ensinnäkin ikäisekseen hyvin lihaksikas jakoska painoa on alkanut tulemaan viime syksyn jälkeen; poika aloitti silloin fudiksen pelaamisen ja on siitä asti vaan juossut ja juossut. On nimittäin melkoiset reisilihakset saanut itselleen aikaiseksi.

Lääkäri sanoi, että jos tosiaan tuijotetaan pelkkiä lukuja ja käyriä voidaan mennä ojasta allikkoon hyvin nopeasti. Lapsia on eri kokoisia ja näköisiä.

Ei todellakaan, vaan oikein sopiva. Meidän 4v oli 110cm ja 20,5kg. Neuvolan mukaan sopusuhtainen lapsi, kasvaa hyvin omalla käyrällään. Mahaa ei ole, eikä makkaroita muutenkaan. Kirppuahan tuosta ei saa tekemälläkään, mutta en tiedä tuleeko kaikkien sellaisia ollakaan.

Sun poikasi on ikäisekseen lyhyt. Ap:n lapsi on ikäisekseen pitkä.

Ja ikäisekseen pitkillä lapsilla voi painoindeksi olla korkeampi, ilman että kyse on pyylevyydestä, pulleudesta, lihavuudesta.

Mun korvaan ap:n pojan mitat kuulostaa oikein hyvältä. Sopusuhtaiselta :)

Mun 6 v poika (6 v 3 kk tarkalleen ottaen) on 128 cm pitkä ja painaa 28-29 kiloa. Ja on kuulemma sopiva. Ikäisekseen pitkä. Ja onpa myös sanottu että "ei oo lihaksikkaampaa ja jykevämpää samanikäistä lasta vähään aikaan kohdalle tullut" (lastenlääkäri).

Sun poikasi on ikäisekseen lyhyt. Ap:n lapsi on ikäisekseen pitkä.

Ja ikäisekseen pitkillä lapsilla voi painoindeksi olla korkeampi, ilman että kyse on pyylevyydestä, pulleudesta, lihavuudesta.

Mun korvaan ap:n pojan mitat kuulostaa oikein hyvältä. Sopusuhtaiselta :)

Mun 6 v poika (6 v 3 kk tarkalleen ottaen) on 128 cm pitkä ja painaa 28-29 kiloa. Ja on kuulemma sopiva. Ikäisekseen pitkä. Ja onpa myös sanottu että "ei oo lihaksikkaampaa ja jykevämpää samanikäistä lasta vähään aikaan kohdalle tullut" (lastenlääkäri).

Juuri näin, hyvin sanottu! Ja kaiken lisäksi toi paino jakautuu eri ruumiinrakenteella olevilla lapsilla todella eri tavalla. Mulla on kanssa ikäisekseen isokokoinen poika, ollut 5veenä aika samoissa mitoissa kun ap:n lapsi. Nyt pojalla ikää 6v5kk, pituutta 132cm ja painoa 30kg. Ei ole yksikään lääkäri vielä laihikselle kehoittanut, aina todettu lapsen olevan sopusuhtainen ja ksavavan omalla käyrällä. Ja toki, ei hän mikään heiveröinen ole, mutta ei ole kyllä edes pyylevä/pyöreä.

Just käytiin neuvolassa ja meidän poika ( siis 6v ) on 119.5 ja painaa 23kg.
Mitat oli ihan pikkasen plussalla yli 0 käyrän.
Terkkari sanoi että on todella standardikokoinen poika.

Suhteessa tähän ap:n lapsi on aivan tavallisen kokoinen , pitkä kylläkin.

Yhteistyössä