onko mun 2v lihava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinenäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinenäippä

Vieras
Pohjustus: Likka on ollut aina roteva. Ihan syntymähekestä lähtien. Ei siis sellanen löllömakkara vaan enemmänkin tiivis paketti.
Ruokailut meillä on semikarppi-tyylisiä. Hiilareita vähän (max aamupuuro, 1-2 palaa ruisleipää joinain päivinä, pari kertaa kuussa riisiä tms), kasviksia runsaasti, lihaa ja kananmunaa reilusti. Maitona luomumaito (kevyt tai rasvaton). Karkkia ei ole koskaan saanut, mehuja tai jäätelöä ensimmäisen kerran viimekesänä 2 kertaa, pullaa tms. juhlissa tai mummolassa maistanut.
Syö kuin hevonen. Pohjaton kuilu. Ei ole tarvinnut tuputtaa, pikemminkin pyytää aina lisää eikä juuri koskaan kieltäydy mistään, pikemminkin on pöydässä ensimmäisenä. Maitoa joisi loputtomia määriä ellen rajoita.

Nyt sitten kaikki, sukulaisia ja tuttavia myöten, naljailee ja taivastelee lapsen pulleutta ja pullaposkia ihan urakalla. Pienempänä se meni vauvanpyöreyden piikkiin, nyt asiaa on alettu urakalla päivitellä. Onhan tolla reittä ja pyöreyttä, kieltämättä. Itsekin välillä huolissani kun tuolla paino tuppaa kertymään vaikkei joskus tuntus syövän "mitään". Samalla tahdilla käyrät nousee kuin vauvana rintamaidolla.
Mitat on nyt pikkuisen vajaa 90cm (88??) ja 14.5kg.. Joku nettilaskuri nakkasi silmille tekstin "ylipainoinen" :(
Vanhemmat ollaan toinen erittäin laiha & toinen normaalipainonen.

Onko siis syytä huoleen vai haistatanko sukulaisten jeesusteluille pitkät? Ei mua huvittas alkaa rajottaa tuon ruokailua. Itkuhan siinä on lapselta päässy kun olen joskus yrittäny kieltää sen toisen lautasellisen.. :(

Heippa! voiko 2v normaalisti syövä lapsi oikeasti olla lihava? kyseessähän on kaksi vuotias.
mitä ovat neuvolasta sanoneet? meidän likka on 89cm pitkä ja painaa 14,5kg, ihan omalla käyrällään tosi hienosti kasvanut, pyöreä on ja reisevä, mutta erittäin ketterä ja kehityksessä mukana niinkuin muutkin, oikein etevä pikkutarkoissa asioissa..ja menee nyt 92/98 kokoiset vaatteet riippuen onko henkkamaukan rimppakinttu housut vaiko muualta ostetut :D Älä huolehdi, jos syö tavallista ruokaa kuitenkin eikä herkuilla paino kerry <3

Tarkistaisin korkeintaan ruuan laatua, en rajoittaisi määrää. Piilosokerit (esimerkiksi jugurtit) pois. Kasviksia lisää, toiseen lautaselliseen vaikka vielä reilummin kuin lautasmallin mukaisesti kuuluisi. Perunakin on hiilaria, samalla tapaa rajoittaisin siis perunan, pastan ja riisin määrää. Leipä, riisi, pasta täysjyvänä. Kastikkeita ei tehdä kermasta, tai rasvajauhosuuruksella, vaan esimerkiksi tomaattipohjaisina.

Mutta ei noi mitat kyllä mun mielestä ole "läskin" lapsen, vaan juuri sellaisen rotevan.

poika on aina ollut harteikas, isopäinen ja leveäselkäinen lapsi. Reittä ei ole, eikä kyllä mahaakaan. Oli 1,5v iässä just saman kokoinen kuin teidän tyttö nyt. Sanottiin, että kasvaa hyvin omalla käyrällä ja on sopusuhtainen. Tismalleen samalla käyrällä kasvaa edelleen, 3v neuvolassa 103cm ja 17,5kg, tällä hetkellä 3,5v iässä reipas 108cm ja noin 19kg. Laskurin mukaan normaali BMI ja siltä kyllä näyttääkin.

no ei ole lihava. meillä poika on 1v ja 10kk ja 90cm pitkä ja painoa 13.8 kg :D että 2vnä painaa varmaan sen 14kg hoikka ja pitkä poika silti,minusta ainakin näyttää:)

Ei ole lihava, äläkä muita kuuntele!!! Pienet lapsetkin on yksilöitä. Ei saa ahtaa kaikkia samaan malliin. Meidän nyt 3-vuotias on ollut kans pyöreäposkinen, -reitinen ja -masuinen siitä asti kun tissimaitoa alkoi tankata. Ei ole edes syönyt paljon ruokaa eikä herkkuja juuri ollenkaan. Ruumiinrakenne vaan on se mikä on. Ja tyttö on aina ollut erittäinen terve, kehityksessä jonkin verran edellä ikäisiään, fiksu, valoisa ja hymyilevä tyyppi. Muista pitää korvat kiinni muitten lotkautuksilta ja tukea oman lapsesi tervettä kasvua ja tervettä ja vahvaa minäkuvaa.

Voi kun joskus saisin oman 2v. tyttoni syomaan tuollaisia annoksia, nyt syo tyyliin desin ruokaa mx. kerrallaan. On kylla 10kg etta kai noistakin sen ravinnon riipii, mutta aika kovasti saa houkutella syomaan.

Kiitos. Sellanen rotevahan toi mustakin on, leveät hartiat ja selkä.
Piilosokereitakaan ei tuu, niissä oon aika tarkka. Esim jugurtteja ei syö. Perunaa ja pastaa ei syödä oikeastaan lainkaan (ei tykätä itse), mummolassa saa käydessään perunaa, vaikkei kovin mielellään sitä syö. Ruoat on aika pitkälti "kuivia" eli ei kerma tms. suuruskastikkeita. Eli enemmän tuollaisa wok tyylisiä tai sitten uunissa paistettua rintafilettä tms. Kasviksia ja salaattia tulee siis joka aterialla. Leipää (ruis) harvoin kuten kirjotin.

Näinpä minäkin oon ajatellu, että kaikki ok. Itsekin olen aina ajatellut, ettei järkevä ruoka vois lihottaa (samaa ruokaa mekin syödään lihomatta) eikä lapsi syö määräänsä enempää. Jotenki alkoi vaan "sokeuttaa" tuo ihmisten taivastelu.

Itse karppaan mutta 2-vuotias saa lisäksi punaista maitoa, puuroa runsaalla voilla, leipää, perunaa... Hoikka on silti.

En usko että ruokavalio hirveesti vaikuttaa jos ette hirveesti sokeria tai herkkuja syö. Pitkä ja normaalipainoinen tyttö teillä :)

Suomalaisen lastenlääkärisivuston painoindeksilaskuri sanoo näin:

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 27.2 kg/m2.

Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse. Painoindeksin saaminen normaalialueelle on suotavaa.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 11.4 - 13.9 kg.

älä huoli ei ole ylipainoinen. Sinuna sanoisin sukulaisille älä huoli normaalipainoinen lapsi tää on. ja samalla voisi sanoa etteivät pullukaksi haukkuisi lapsen kuullen, ainakin tyttölapset voivat hyvinkin pienenä saada negatiivisen vartalokäsityksen joistakin "sutkautuksista"

Ei minusta vaikuta lihavalta. Meidän poika oli 2V neuvolassa 89cm ja 14.jotain kg. Ei tullut painosta mitään huomautusta. Nyt 2v 7kk painoa on 16kg ja pituutta n. metri. Selvästi tuo pieni pyöreys haihtui kun tuli tuo 10 cm kasvupyrähdys. Eiköhän nuo pituusspurtit tasaa tuota painoa aika hyvin.

En ainakaan alkaisi ruoan määrää vähentämään. Hiilareita voisin lisätäkkin, jos siis ei syö nyt perunaa/riisiä kuin pari kertaa kuussa :O Korkeintaan lisäisin liikuntaa.

ja tarkennan sen verran, että tottakai saa pyytäessään esim leipää. En siis tokikaan kiellä syömästä. Ei vaan kuulu "peruskattaukseen" ruokapöydässä.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinenäippä;25142496:
Ruoat on aika pitkälti "kuivia" eli ei kerma tms. suuruskastikkeita.

Tässä voi olla ison ruokahalun syy. Rasva pitää hyvin nälkää. Joten kokeile vaan käyttää reippaasti voita ja kermaa. Mun mies laihtui 8 kg vain vaihtamalla kevyttuotteet täysrasvasiin, ei siis edes vähentäny hiilareita. Mutta nälkä tulee sille vaan pari kertaa päivässä nykyään...

Liian vähärasvainen ruokavalio jossa ollaan vähennetty hiilareita on mielestäni lapselle liian proteiinipitoinen. Itsellekin tulee nälkä nopeesti jos syön paljon proteiinia ja vähän rasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinenäippä;25142496:
Kiitos. Sellanen rotevahan toi mustakin on, leveät hartiat ja selkä.
Piilosokereitakaan ei tuu, niissä oon aika tarkka. Esim jugurtteja ei syö. Perunaa ja pastaa ei syödä oikeastaan lainkaan (ei tykätä itse), mummolassa saa käydessään perunaa, vaikkei kovin mielellään sitä syö. Ruoat on aika pitkälti "kuivia" eli ei kerma tms. suuruskastikkeita. Eli enemmän tuollaisa wok tyylisiä tai sitten uunissa paistettua rintafilettä tms. Kasviksia ja salaattia tulee siis joka aterialla. Leipää (ruis) harvoin kuten kirjotin.

Näinpä minäkin oon ajatellu, että kaikki ok. Itsekin olen aina ajatellut, ettei järkevä ruoka vois lihottaa (samaa ruokaa mekin syödään lihomatta) eikä lapsi syö määräänsä enempää. Jotenki alkoi vaan "sokeuttaa" tuo ihmisten taivastelu.

Minkalaisia annoksia tyttosi syo? Kiinnostaa vaan, kun omani syo ehka pari kanan suikaletta ja muutaman kasviksen palan. Hanen ruokailut tuntuu tosiaan alyttoman pienilta kun vajaa desiin mahtuu koko annos.

Yhteistyössä