Onko mun 1,5v tytöllä kaikki hyvin?? :(

  • Viestiketjun aloittaja Äiti88_
  • Ensimmäinen viesti
Äiti88_
Meillä 1,5v esikoistyttö. Nyt saanut muutamana päivänä aivan järkyttäviä kohtauksia. Yhtäkkiä, ilman että olisin osannut liittää niitä mihinkään asiaan (esim. en kieltänyt mitään tms).
Heittäytyy maahan selälleen ja polkee jaloilla huonekalujapäin, huutaa, karjuu, näyttää kauhistuneelta ihankun olisi suunnilleen joku riivattu. Todella PELOTTAVIA juttuja. Olen itse ihan shokissa kun saa tälläisen kohtauksen. Ei koskaan ole karjunut niin lujaa kun näiden aikana. Ja kun ottaa syliin on aivan jäykkänä ja rimpuilee, heiluttaa jalkoja ja karjuu karjuu karjuu.. Ja nää kestää mielestäni aika kauan... Rauhoittumiseen menee pitkä aika ... Rimpuilee itsensä todella omituisiin asentoihin ihan jäykkänä ja se on mielestäni TOOSI pelottavan näköstä. Ja mikään ei auta kohtauksen aikana...

Siis onkohan tytöllä kaikki hyvin? On saanut kyllä raivareita, mut ei tälläsiä. Vaikuttaa siltä ettei todellakaan pysty itse hallitsemaan itseään ja näyttää kauhistuneelta......

apua :( Mun tyttö on aina ollut niin kiltti......... onks tää normaalia????
 
Ihan normeja uhmaikäsen itkupotku raivareita :) Elä ole huolissasi :hug: Koitat vaan rauhoitella ja selkittää lapselle että hänellä on nyt tosi paha mieli jostain ja siksi suututtaa noin paljon. Lapsi ei välttämättä itsekään osaa tulkita omia tunteitaan niin sinä voit edes auttaa häntä siinä. Meillä noita tuli pojan kanssa paljonkin, tytöllä paljon vähemmän. Ja kaikille lapsille ei noita potku raivareita tule ollenkaan.
 
"uhmis"
Joo, kannattaa kokeilla, että annat hänen rauhottua ihan itekseen vaikka omassa huoneessa - joillain se sylittely pahentaa raivaria entisestään (aika monillakin itse asiassa). SItten kun on rauhoittunut, niin sylikin kelpaa =)
 
Äiti88_
Mulle tulee kauhee pakokauhu kun tyttö käyttäytyy noin. On mielestäni niin kamalan näköistä. Ja asennotkin niin epäluonnollisen näköisiä ja tyttö ei ole oma itsensä milläänlailla. On ennenkin ollut raivareita mutta niistä tunnistan tytön, näistä en.....
 
Äiti88_
Ja tyttö raivoissaan liikkuu niin omituisesti, heittäytyy outoihin paikkoihin, kiipeää sängyn väliin yms etten voi jättää häntä yksin koska muuten varmasti satuttaa itsensä.....
 
h.
jep. huomasin samantapaista käyttäytymistä mun tytössä muutama päivä sitten. ikää 1v8kk. suuttu jostain ja alko purra ja repii peittoa, tuolia, pehmoeläintä mitä nyt sattu lähimpänä olla. lyö, heittää tavaroita, huutaa ku riivattua. osasin aavistaa että tää uhma oli tulossa (tää on nuorin mun 4:stä tytöistä.) mutta en ihan tässä mittakaavassa.. :D
 
"Miranda83"
meillä oli yhdellä lapsella tuollaisia. sitten niihin tuli lisäksi tajuttomuuskohtauksia, eli affekti-kohtauksia. lääkäri vain sanoi ettei vaarallisia,jotkut vain loukkaantunvat enemmän ja osoittavat mieltään enemmän jos eivät saa jotain periksi..siis meillä tuli nuo affekti-kohtaukset yleensä jos kielsin jotain. muuten vaan tuli noita raivareita :)
 
Äiti88_
Hui!!! :/ Kuulostaa aika pelottavalta et jossain tapauksissa vois olla kyse jostakin psyykkisestä sairaudesta.. ja noi tajuttomuuskohtauksetkin kuulostaa aika pelottavilta...
 
[QUOTE="vieras";23038969]No ei kyllä ole meidän lapsilla ollut koskaan mitään itkupotkuraivareita - ovatkohan normaaleja??[/QUOTE]

On ne normaaleja noi itkupotkut. Joku on tulinen ja toinen ei. Omallanikin on ollut ja joskus edelleen.
 
...
[QUOTE="vieras";23039024]no voi ku järkytyit, ku toinen alkaa näyttää sit omaa tahtoaan ja uhmaa :D
joo tosi vakavaa on, kouristuskohtaus ihan selvästi xD[/QUOTE]

No johan on typerä vastaus. Tunnetko ap:n lapsen paremmin kuin ap itse? Huoh...
 
Kyllä minä ottaisin ajan joko neuvolaan/lääkärille. Normi uhmakohtauksethan voi olla tuollaisia, mutta tuleepa mieleen myös epilepsia. En nyt tarkoita pelotella todellakaan, mutta ei se aina tarkoita että vaahto valuu suusta jne.
 
"hhh"
[QUOTE="kingis";23038918]mein saa tommosia öisin:( tosin silmät auki mut ei saa kontaktia ns kauhukohtauksia[/QUOTE]

Oletko varma ettei ole epilepisa :O Kuulostaa ihan siltä!
 
varmaankin vain uhmaa
Epilepsiakohtaukseen ei kuulu huutoa

Osaako tyttö puhua? Jos oikein temperamenttinen lapsi turhautuu eikä jokin mene oman mielen mukaan, hän saa raivarit. Ja kun ei osaa sanoin kertoa, mikä v*tuttaa, niin se osoitetaan kehonkielellä. Niin kaikin mahdollisin tavoin kuin osaa. Aikuisen mielestä ne voi alkaa tyhjästä ja ilman syytä. Ja lapsen mielestä (jos hän vain osaisi sen sanoa, mutta kun ei osaa, niin voi RAIVOSTUS) syy on päivänselvä; äiti sanoi äsken, että kerätääns nää kynät, ja mä olisin kerännyt, mutta kun se ei antanu mun kun keräs vaan nopeeta kaikki ite, ja mä en ehtinyt, mää oon niin vihanen kun se lupaa muuta kuin tekee !!

Tai että muksu on tekemässä jotain, johon ei osaaminen vielä riitä, niin raivohan siitä tulee.
Vanhemman pitäisi sitten vaan jaksaa (muksun puolesta) pukea sen muksun tunnemyrsky sanoiksi, niin joku päivä hän osaa itsekin kertoa sanoin, jos ottaa päähän.

Mutta tää on varmaan jokaiselle uhmaikäisen kasvattajalle tuttua.

Voithan ottaa neuvolassa puheeksi, mutta tuolla kuvailulla luulen että saat vastaukseksi samaa kuin täällä. Uhma voi olla hyvin rajunkin näköistä
 
hr
meillä poika 1v 3kk on alkanut saada raivareita ihan pikku jutuista mitkä ei mene hänen mielen mukaan, en aina edes tiedä mistä suuttuu niin kovasti. Heittäytyy lattialle tai sylissä rimpuilee ja vääntää itteään, puree nyrkkiä, huutaa ja karjuu. Rankkaa olla tahtoikäinen.
 
"hmm"
meillä on 2v. uhmis mutta kyllä sillä aina joku ns. syy on miks alkaa raivoamaan. minusta tollaset selittämättömät kohtaukset pitäs kyllä tutkia itse ainakin puhuisin tai kysyisin asiasta neuvolasta... minusta kuullostaa jokseenkin oudolta kuitenkin tuo! nimim. 4 lapsen )jotka todellakin ovat saaneet raivareita ja uhmakohtauksia) äiti
 

Yhteistyössä