Onko mulla lupa lykätä lapsen hankkimista näistä syistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintaa

Vieras
Olen 27-vuotias nainen, opiskelija vielä. Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 6 vuotta ja perheellistymisestäkin olemme jutelleet. Mulle ei ole missään vaiheessa ollut päivänselvää, että haluaisin lapsen, jotenkin luonnollisempaa on ollut ajatella itseäni yksin (ehkä miehen kanssa) elämässä. Mies on kuitenkin päälle 30 ja toivoisi jossain vaiheessa perhettä, en kuitenkaan usko, että jos syystä tai toisesta emme voisi saada lasta, hänene elämänsä menisi pilalle. Mä en tunne olevani valmis lapseen vielä, lienenkö koskaan, seuraavat asiat mietityttää:

Pelkään synnytystä, raskautta ja kaikkea siihen liittyvää. Pelkään, että en saa sektiota halutessani ja joudun synnyttämään alakautta ja koen traumatisoidun kivusta ja saan pahat vauriot loppuiäkseni ja puran katkeruuteni mieheen ja lapseen. Oman kropan kunto on tärkeä asia.

En ole vauvoista oikein mitään mieltä. Ahdistaa ajatus siitä, että joudun imettämään jotain monta kuukautta ja hän on 24/7 läsnä. Ajatus, että joku ottaa ruokaa minusta, ei tunne ihanalta, vaan pelottavalta ja kahlitsevalta. Jos en haluakaan imettää, jotta hoitovastuu saadaan molemmille ja ei tarvitse olla vauvassa niin kiinni, niin lynkataanko minut? Miten jaksan itkevää lasta, häiriinnyn melusta aika helposti, tarvitsen paljon unta myös.

Ylipäänsä jaksaminen mietityttää. Joudunko muuttumaan ihmisestä äidiksi? Onko mulla lupa jatkaa omien tärkeiden juttujeni parissa, vai pitääkö mun edes muodon vuoksi istua hiekkalaatikolla ja työntää vaunuja ja puunata kotia ainakin eka vuosi, ilman kaipuuta muuhun? Miksi kaikki odotukset kohdistetaan naiseen? Onhan sillä lapsella isäkin. Murr!

En myöskään haluaisi nuorena muuttua käveleväksi, ylipainoiseksi, huonoryhtiseksi haamuksi, joka ei ole enää kiinnostunut mistään ja elämän tarkoitus on selviäminen väsymyksestä ja seuraavasta päivästä.

Minua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun nainen joutuu kokemaan sen kaiken paskan lapsen hankkimisessa. Ensin vuosi elämästä ison vatsan kanssa rämpiessä, sitten kuoleman tuskissa sairaalassa ja lopulta vielä pitäisi hymyssä suin eristäytyä kotiin (no ok, vaunukävelyt ja perhekahvilat on sallittu). En myöskään ole ikinä erityisemmin nauttinut lasten kanssa touhuamisesta, heidän juttunsa ovat pääsääntöisesti ikävystyttäviä itsestäänselvyyksiä ja se kohtuuton itsekkyys, joka on tietty kehitykseen kuuluvaa, ärsyttää.

Noh, kaikesta huolimatta voisin ehkä haluta yhden lapsen jossain vaiheessa. Kahden kanssa saisikin jo heittää hyvästit työelämälle. Oma luultavasti on eri asia kuin kokemukset muiden lapsista. En tiedä milloin olisi sopiva aika, vai onko se lapsi sittenkään mun juttu.

Sulla on aika värittynyt kuva äitiydestä. Mutta oli totuus mikä oli, sinä itse saat päättää, haluatko lapsia vai et. Ei niitä ole pakko tehdä ellei halua.

Jos sun asenne ja mielikuvat äitiydestä ovat tuollaiset, toivon todella että hankkisit itsellesi 30vee päivinäsi vaikka sterilisaation. Miksi ihmeessä niitä lapsia pitää tehdä, kun ei oikeasti halua???

Jos ajatus lasten hankinnasta pääasiassa ahdistaa kuten sinulla, ei kannata hankkia niitä. Lasten saamisen pitäisi olla ihana ja iloinen asia. Jos se on kaikkea muuta, niin ei ole sun juttu. Voit keksiä kaikenlaista muuta mukavaa mitä teet elämälläsi - sellaista mikä sinulle tuo iloa ja mistä tykkäät.

On oma asiasi, miltä näytät raskauden jälkeen. Joo, joskus voi olla, että se vaatiin enemmän työtä (hankala raskaus etkä pääse liikkeelle, jolloin kroppa väistämättä rapistuu enemmän). Mutta silti. Oma asiasi, teetkö asialle raskauden jälkeen jotain vai et. Työlästä se voi olla, mut kroppa on pitkälle pelastettavissa. Joitakin muutoksia jää (jos et mene kirurgin pakeille), mut jos et niitä voi hyväksyä, niin jälkeen: oma asiasi.

Mulla ei ole pitkä pinna. Olen väsyneenä todella kiukkuinen, olen itsekäs ja vaikka mitä. Periaatteessa aika huonoa äitimatskua, jos näin ajattelee... Mutta kummasti vaan minäkin olen muuttunut tuon lapsen myötä. Kun se on se oma lapsi, sille ei voi vaan samalla tavalla äyskästä kuin esim. miehelle pinnan kiristyessä. Siis lapsen kanssa mulla on vaan enemmän pinnaa. Ja mitä noihin muihin kohtiin tulee, se vaan mun kohdalla ainakin pitää paikkaansa, että tuon lapsen vuoksi olisin valmis taipumaan vaikka s-kirjaimelle. Jos noin ajattelee, kuin sä, kuulostaahan se kamalalta. Mut hormonihuurut vai mitkä, ei tuota ajattele tolleen ainakaan enää sitten lapsen syntymän jälkeen. =)

Niin, mua ahdistaa moni asia lapsessa, mutta toisaalta kiinnostaisi kokea se. Toivottavasti mulla on vain väärä ja värittynyt kuva äitiydestä, mutta toisaalta eipä nuo mielikuvat aina kovin kaukaa haetuilta tunnu, kun seuraa joidenkin ystävien perhe-elämää.

sulla on lupa lykätä ja jopa unohtaa lapsen hankkiminen noiden syiden takia! älä ala tekemään lapsia, jos et niitä halua! moni kokee äitiyden eri lailla, moni nauttii siitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, mua ahdistaa moni asia lapsessa, mutta toisaalta kiinnostaisi kokea se. Toivottavasti mulla on vain väärä ja värittynyt kuva äitiydestä, mutta toisaalta eipä nuo mielikuvat aina kovin kaukaa haetuilta tunnu, kun seuraa joidenkin ystävien perhe-elämää.

Se äitiys on juuri sellaista, kun siitä itse tekee.

Sun pelkosi ja ajatuksesi ovat ihan normaaleja. Ainakin itse mietin noita samoja asioita ennen kuin aloimme yrittämään lasta. Osa peloistasi on ihan aiheellisia. Useimmilla elämä muuttuu paljon lapsen saamisen jälkeen. Elämä muuttuu yleensä huomattavasti rankemmaksi kuin silloin kun sai ajatella vain itseään ja huolehtia vain omista tarpeistaan. Toisaalta elämään tulee useimmiten myös sellaista iloa, jota ilman lapsia ei ollut koskaan kokenutkaan.

Synnytys voi olla traumaattinen kokemus ja siitä voi saada vaurioita, mutta usein se sujuu ihan hyvin ja äiti toipuu nopeasti. Imetystä on vaikea kuvitella etukäteen. Osalla se onnistuu helposti, toisilla kovan työn kautta ja osalla se ei syystä tai toisesta onnistu ollenkaan. Itsestäni imetys tuntui ennen lapsen saamista oudolta ja inhottavaltakin. Lapsen synnyttyä se oli aluksi kivuliasta ja vaikeaa, mutta muuttui sitten maailman luonnollisimmaksi asiaksi.

Moni asia muuttuu lapsen saannin jälkeen - osa parempaan suuntaan ja osasta tulee vaikeampaa ja raskaampaa. Se haluatko lapsen nyt, myöhemmin vai et koskaan, on vain sun itsesi päätettävissä ja mikä tahansa syy on hyvä syy olla hankkimatta lapsia, jos susta tuntuu siltä. Toisaalta lapsen voi hankkia myös ilman vauvakuumetta, "järki syillä", jos on valmis sitoutumaan lapseen.

...no ehkä se ei ole sun juttu! Yksikään noista luuloista ja peloista, joita luettelit ei ole toteutunut mun kohdalla. Lapsia hankitaan, koska halutaan lapsia. Ei niitä ole pakko hankkia, jos ahdistaa noin paljon.

Tunnen ihmisen joka ajatteli juuri kuten sinäkin ja itki vuolaasti kun testiin pamahti plussa pillereistä huolimatta. Oli jo niin pitkällä ettei keskeytystä halunnut. Yhdeksän kuukauden aikana aluksi suunnitteli lapsen antamista adoptioon koska ei tuntenut haluavansa muuttaa sinkkuelämäänsä äitiyteen, mutta matkan varrella mahan kasvun myötä mieli muuttui ja nyt hän on 3-kymppinen kahden lapsen äiti joka nauttii lapsistaan.

Se on kuule parempi ettet lasta/lapsia ikinä hommaa. Ei susta oo niitä kasvattamaan. Pikkasen kärjistettyä toi sun tekstis. Sun kaltasten ei kuulu ilmeisesti lapsia tähän maailmaan tehdä. Oon sitä mieltä että se lapsi ei sun juttus ole. Toi sun näkökantas äitiydestä jo on semmonen että jätä se lapsi hommaamatta. Lapsi tarvii rakastavan, turvallisen ja toivotun ilmapiirin, sä et sitä ainaka pystyis tolla asenteella luomaan. Keskity muihin asioihin ja hautaa koko lapsi ajatus kokonaan. En ymmärrä miks sun kaltanen ihminen etes lasta harkitsee. Jätä lasten teko niille jotka oikeesti on kykeneviä äitiyteen ja ei nää sitä tollasena aploo jalassa touhuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Se äitiys on juuri sellaista, kun siitä itse tekee.

Peesi.

Mä en oo mitenkään jättänyt omaa elämääni lapsen varjoon. Opiskelen samalla kun olen äitiyslomalla ja käyn myös jonkin verran harrastuksissa. Pumppaan vaan maitoa eka ja mies syöttää. Outot mielikuvat äitiydesta sulla tosiaan on. Meillä mies tekee yhtä paljo, niin kotitöitä kuin lastenhoitoakin.

Synnytystä en edes pelännyt. Kävin äitiysjoogassa ja valmistauduin siihen henkisesti ja fyysisesti. Ja hyvin se meni, elämäni paras kokemus :)

Alkuperäinen kirjoittaja Joxu:
Se on kuule parempi ettet lasta/lapsia ikinä hommaa. Ei susta oo niitä kasvattamaan. Pikkasen kärjistettyä toi sun tekstis. Sun kaltasten ei kuulu ilmeisesti lapsia tähän maailmaan tehdä. Oon sitä mieltä että se lapsi ei sun juttus ole. Toi sun näkökantas äitiydestä jo on semmonen että jätä se lapsi hommaamatta. Lapsi tarvii rakastavan, turvallisen ja toivotun ilmapiirin, sä et sitä ainaka pystyis tolla asenteella luomaan. Keskity muihin asioihin ja hautaa koko lapsi ajatus kokonaan. En ymmärrä miks sun kaltanen ihminen etes lasta harkitsee. Jätä lasten teko niille jotka oikeesti on kykeneviä äitiyteen ja ei nää sitä tollasena aploo jalassa touhuna.

Jotku on valmiita äidiksi myöhemmin, ei se tarkota että niitä ei kannata hankkia. Ehkä ap:lla on muutaman vuoden päästä jo ihan erilaiset ajatukset.

Jos ja kun susta tuntuu tuolta, niin tottakai voit jättää lapset hankkimatta. Mutta mun mielestä, sun pitää silloin olla rehellinen miehellesi, koska hän haluaa perheen, niin silloin sun pitää sanoa, että sun kans niitä lapsia tuskin koskaan tulee. Ei ole oikein, että odotutat ihmistä, joka haluaa perheen sillä "ehkä vielä joskus" ajatuksella.

Voi olla, että miehesi siitä huolimatta päättää jatkaa elämäänsä sinun kanssasi. Mutta hänen pitää saada päättää siitä asiasta kaikki kortit paljaana. Koska ihan kuten sinä tulisit katkeraksi miehelle, joka vaati sen lapsen. Hän voi tulla katkeraksi sinulle, joka kielsit häneltä ne lapset.

Yhteistyössä