Onko muita pyllykiitäjiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyllykiitäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pyllykiitäjä

Vieras
Meidän tyttö aloitti liikkumaan istuallaan ja on nyt 9kk. On siis ns. pyllykiitäjä. Liikkuu pelkästään näin ja pitkiäkin matkoja, ei osaa ryömiä tai kontata. Olisi kiva tietää onko muilla (ollut) tämmöisiä lapsia ja miten he ovat oppineet liikkumaan muuten eli lähinnä kävelemään oppimisesta olisin kiinnostunut. Viivästyikö nouseminen/tukia pitkin kävely/kävelemään oppiminen kuinka paljon?

Meillä poika kans pyllykiitäjä. Alkoi hilata niin itseään juuri 9kk eteenpäin ja vauhtia riitti. Tuossa n 10kk alkoi nousta tuleavasten seisomaan ja hieman myöhemmin kävellä puitapitkin.
Kävelemään lähti 1v 1vko ikäisenä ja nyt siis kävellään, mutta kiitäjä taito vielä hyvässä muistissa ja jos kovaa pitää päästä niin ei kun pyllylleen ja menoksi.

Poika ei ole ryöminyt eikä kontannut, muutaman konttausliikkeen suorittanu ulkotamineissa kun tuo oma kulkutyyli ei oikein luonnistu talvitamineissa.

Minä itse olen ollut pyllykiitäjä ;) Esim. kääntynyt olen vasta 7 kk iässä, istunut ilman tuke 8 kk, tukea vasten olen kuitenkin noussut seisomaan 10 kk, ja 13 kk kävellyt eli ihan normaaliin aikaan kehittynyt.

Tuo pyllyllään meno on ns. konttausvaihe eri asia jos lähtee kävelemään suoraa ryömimisen jälkeen.

Meidän tyttö, nyt 11 kk on myös pyllykiitäjä. Aloitti tämän liikkumistavan juuri n. 9 kk ikäisenä. Sitä ennen oli liikkunut noin kuukauden ryömimällä. Ei vielä nouse kovin ketterästi ylös seisomaan, vasta on alkanut hyvin nousta polviseisontaan. Kävelee muutamia askelia tukea pitkin. Kävelisi kyllä vaikka kuinka kauan, jos jaksaa kävelyttää. Ei osaa kontata, vaikka konttausasennossa välillä onkin. Olen kuullut, että pyllykiitäjyys voi vähän hidastaa kävelemään lähtöä, mutta tuttavapiirin pyllykiitäjät ovat lähteneet kävelemään 11-15 kk ikäisenä. Itse olen alkanut kävellä vasta lähellä 18 kk ikää (en ollut pyllykiitäjä)

Meillä poika istui tuetta jo 6kk. Ja neuvolassa sonottiinkin silloin, että ei välttämättä juuri ryömi eikä konttaa, vaan lähtee suoraan kävelemään. Kuten tavallaan tekikin, paitsi että pyyhki pölyjä hetken kiitämällä.

Meillä ei ainakaan ole muuhun oppimiseen vaikuttanu, kuten kävelyyn, mutta jokainenhan kuitenkin kehittyy omaa tahtiaan ja kyllähän geenit vaikuttaa.

Mieheni oppi 11kk kävelemään ja minä 13kk ja poika siinä sopivasti välillä, eli 12kk.

Esikoinen oli peppukiitäjä. Lähti kävelemään vasta 1v2kk ja ei sitä ennen kontannut eikä ryöminyt. Tukia vasten nousi varmaan lähempänä vuotta.

Luulen, että tähän vaikutti se, kun hän alkoi istumaan aikaisin. Myös kävelytuoli saattoi hidastaa liikkeelle lähtöä..Toki oli myös rauhallinen eli ei hinkunut johtoihin niinkuin sisarensa:)

Ainoa harmittava homma oli, kun ulkohousut olivat aina puhki pepusta:(

Yhteistyössä